יום שלישי, 12 בפברואר 2019

ברוכה הבאה לעולם, קטנה! - פאני פלאג

ברוכה הבאה לעולם, קטנה! - פאני פלאג
תירגום: תמר ביסטריצר
הוצא' מעריב. שנת 2002



זהו סיפורה של דינה נורדסטרום (“קטנה”), צעירה בשנות השלושים המוקדמות לחייה, מראיינת מבוקשת בטלוויזיה של שנות ה-70, שחיה בניו יורק, שבריאותה הכושלת מובילה אותה לחפש תשובות על ההיסטוריה המשפחתית המסתורית שלה. 

בחיפוש אחר העבר, לומדת דינה שיעורי חיים חשובים רבים. הערך של נאמנות, פרטיות, משפחה ואהבה ועד כמה חשוב להאט את קצב החיים הנוצץ והמהיר כדי ליהנות מהחיים, ובעיקר כדי להישאר בחיים.

פאני פלאג מתארת דמויות אמיתיות ומציירת דיוקן מקסים של החיים בעיירה קטנה ארה”ב (במקרה זה אלמווד ספרינגס, מיזורי) כמו גם בחלקים אחרים של העולם (סן פרנסיסקו, וינה, ניו יורק) ובו בזמן נותנת פרשנות חברתית חשובה וחזקה על נושאים כגון גזענות, תקשורת והתהילה כולה.

דנה נורדסטרום, המכונה “קטנה”, היא כוכבת טלוויזיה חכמה, יפה ושאפתנית, העושה חיל ברשת טלוויזיה בעיר ניו – יורק. למרות עברה האפוף מסתורין וההווה המלא סיבוכים, עתידה נראה מבטיח ביותר, עד שהיא מתמוטטת ונשלחת להחלים באלמווד ספרינגס שבמיזורי, העיירה הנידחת שבה גדלה עד גיל ארבע, וממנה נלקחה במפתיע. 

טיפוסים שונים ומשונים מקיפים את דנה:
* סוקי, מסלמה שבאלבמה, שותפתה לחדר בשנות לימודיהן בקולג’, שהיא היפוכה המוחלט של דנה
* נורמה ומקי וורן,קרובי משפחה, אנשים פשוטים, נאיבים וחביבים, מטופשים ובה – בעת חכמים, האוהבים אותה ללא סייג.
* סידני קאפלו, חלוץ העיתונות המציצנית, שאינו בוחל בשום אמצעי כדי להעלות את אחוזי הצפייה בערוץ הטלוויזיה שבבעלותו. .
* ד”ר ג’רי או’מאלי, הפסיכיאטר שאליו הולכת דנה לבקש מרשמים לגלולות שיעזרו לה לישון, המתאהב בה ממבט ראשון, גם כאשר ברור לו מעל לכל ספק שאין שום סיכוי שהיא תשיב לו אהבה. 

ורבים אחרים הנשבים בקסמיה של אשה המבקשת לחזור הביתה, בלי לדעת היכן הבית והיכן האהבה, וומנסה להבין מי היא תוך חשיפת הסודות האפלים של עברה.

בהתחלה חשבתי שזה יהיה רומן עם עלילה צפויה, אבל במהלך הקריאה התגלו פיתולים ומהפכים שהופכים את הקריאה למענגת. 

הספר מתחיל לאט, ונדמה שהוא מעט טרחני.  לוקח זמן להסתגל לתקופה המתוארת, לקפיצות בזמנים, לדמויות,אבל מבלי להרגיש נתפסים חזק, צוחקים ובוכים ומרגישים כאילו גם אנחנו שם. 
הדמויות שלה פאני פלאג כל כך אמיתיות, כנות, מחוברות למציאות, שגם כשהן עושות משהו שהן לא צריכות לעשות, הן נשארות נאמנות לעצמן.

מצאתי את עצמי אוהבת את הספר יותר ויותר עד שלא רציתי שייגמר.

מומלץ. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה