יום שישי, 26 ביולי 2019

משחק הדמיון – שחף ארז

משחק הדמיון – שחף ארז
איורים: עוזי בנימין
הוצא אופיר ביכורים. 2019





















לא משנה כמה צעצועים יש לילד בביתו, תמיד יתנהג כמי שהדשא של השכן ירוק יותר.

כך קורה גם  לאורי.  

אורי שיחקה בחופש בביתה של חברתה שיש לה הרבה צעצועים חדשים ונוצצים, וכשהיא חוזרת לביתה היא קצת עצובה, מבוישת וכעוסה ומתלוננת שהצעצועים שלה ישנים, משעממים וש-

נִמְאַס לִי לְשַׂחֵק כָּל הַזְּמַן בְּאוֹתָם מִשְׂחָקִים יְשָׁנִים וּמְקֻלְקָלִים שֶׁכְּבָר לֹא מְעַנְיְנִים אוֹתִי…”

אבא של אורי  מחפש דרך לשפר את מצב רוחה ומזכיר לה את המשחק המסקרן והמהנה מכולם... משחק מחוץ לארגז. זהו משחק הדמיון!

אבא מתחפש למלך בעזרת אביזרים פשוטים שנמצאים בבית כמו  מטאטא, מגבת וכובע מצחיה ישן כתום אך אורי לא מבחינה בשום שינוי. היא לא רואה כתר זהב נוצץ, לא גלימה אלא מגבת קרועה לא שרביט אלא מקל מטאטא ארוך ומטופש, ולמרות שהיא מתאמצת גם צנצנת אבקת הקסמים והחזרה על מילות הקסם לא מועילות אך אבא לא מוותר ובעדינות אומר : "נסי להרפות ולא להתאמץ,לתת לדאגות להתעופף" וכשאבא מזמין אותה לצאת להרפתקה בספינתו, כדי למצוא את האוצר האבוד, אורי מהססת אך מחליטה לתת למשחק הזדמנות נוספת.

"אולי הדמיון באמת יפתיע ויופיע"

היא משתפת פעולה עם אבא, שהפך להיות המלך אבבא, והיא הופכת להיות הקברניטה אוריאנה הנועזת , ויחד הם מפליגים בים הסוער אל עבר חוף מבטחים...

מה קורה בהמשך?
האם אורי ואבא יגיעו לחוף? את מי יפגשו ומה יקרה להם שם?
האם אוצר הממלכה האבוד ימצא?
ומהן מילות הקסם הנלחשות?

על כך תצטרכו לקרוא בעצמכם.


למשחקי הדמיון יש תרומה עצומה להתפתחותו של הילד בכל התחומים, הם הדרך העיקרית שבה ילדים יכולים להביא לידי ביטוי את עולמם הפנימי. והם חשובים ליצירת קשר עם ילדים אחרים ולרכישת מיומנויות חברתיות. במשחקי ה"כאילו" ילדים קטנים מתייחסים אל עולם הדמיון שלהם כאילו הוא קיים במציאות הממשית, אם כי הם מודעים לכך שזה לא כך באמת. המשחקים מפתחים את הזיכרון (צריך לזכור את כל התפקידים של כולם), את יכולת השליטה העצמית, את יכולת הוויתור והמשא ומתן בין ילדים ועוד ועוד.

"משחק הדמיון" הוא ספר מקסים שמראה איך המשחק משמש דרך נהדרת להבעת שלל הרגשות שעולים אצל אורי. עם קצת עזרה והכוונה מאבא אורי משתפת פעולה וחווה משחק דמיוני רענן, ויש לה אפילו כוחות לא צפויים. לספר מתלווה שקיק של אבקת קסמים, ובשלב מסוים של הסיפור הספר הופך להיות אינטראקטיבי ומבקש שיתוף פעולה עם הקוראים הצעירים.

האיורים הצבעוניים ממחישים את הטקסט הכתוב בעזרת תמונות פשוטות וברורות, אין ספק ש "משחק הדמיון" מעודד לחשוב מחוץ לקופסא ולזרום עם הדמיון.

***

שחף ארז הוא פסיכולוג המטפל בילדים ומבוגרים, ומאמין גדול בחשיבות משחקי הדמיון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה