יום שישי, 19 ביולי 2019

אמא קומי - אלדד כהן

אמא קומי - אלדד כהן
הוצא' ידיעות ספרים 
מאי 2019.  328 עמ'




יוּדה בן השתים-עשרה, חי עם אמו בדירה קטנה שקבלה בירושה מאדם שטיפלה בו ללא תמורה, מעל שוק מחנה יהודה בירושלים, בשנות השמונים של המאה הקודמת. עזרה לזולת, אהבת הזולת,  הוא מוטיב שחוזר לאורך כל הספר.

אמא של יודה לא אוהבת פסיכיאטרים. ויש לה סיבה טובה. אבא של יודה הוא פסיכיאטר. תמיד היא אמרה לו שאבא שלו רופא. תמיד אמרה שאבא שלו מת.  עד שבוקר אחד אמו מודיעה לו שהגיע הזמן לחשוב אחרת.
"הגיע הזמן שתכיר את אבא שלך. אתה לא חושב?", היא אומרת לילד, שמשיב: "חשבתי שהוא מת". "אז עכשיו תחשוב שהוא חי! יש לך חצי שעה לחשוב על זה".
הם נוסעים לעיר הגדולה ברכב שלהם, שירשו מאותו אדם שהוריש לאם את הדירה, ויודה זוכה להצצה חטופה באביו. הצצה קצרצרה, אבל בעלת השפעה מרחיקת לכת ומיידית: ההרגלים הכפייתים של יודה פוחתים חיש קל:
"לפחות חמישה ירדו לי בכמה אחת, ואני אפילו לא יודע איך."
לאט לאט אנו מתוודעים לחי המשפחה המיוחדים של יודה ואמו, לאישיותו העצמאית של יודה, לאופן בו הוא תומך באמו, מגבה אותה כשהיא נופלת למחלת השינה שלה, או כשהיא מתמודדת עם פקידי הבנק, לרשת החברתית הסובבת אותם במחנהיודה וממלאת את חייו כמו גם פוקחת עין ושומרת עליו, לריחות השוק, לצבעוניות ולרעשים של ירושלים,לקבלת השונה ויוצא הדופן של הריקמה האנושית שהופכת את ירושלים למה שהיא.
מרגע שיודה רואה מהמסדרון את ראשו הקרח של אביו הוא פותח במסע שנע על ציר ירושלים - תל אביב במטרה לפגוש את אביו.
שרשרת של דמויות משנה מקסימות ,בהחלט לא שגרתיות, שכולן סובלות מבעיות או הפרעות ומחפשות משהו שחסר בחייהן, מככבת במסע זה:
חברו הטוב של יוּדה, סרן אבוט, בשנות השלשים לחייו, פגוע הלם קרב ממלחמת כיפור שמינה עצמו לשומר השוק, מחפש אחר אהבת נעוריו האבודה, נעזר ביודה לכתוב מכתב חיפוש לעיתון ולקבוע פגישה ברחבה שלפני טליתא קומי,שם ניתן למצוא את מי שאבדו עקבותיו .
חברתו רונית שגדולה ממנו בשנה ומציעה לו נישואים, חייבת לאכול כדי שיבואו לה רעיונות לראש, הוריה גרושים, אביה נישא לאשה דתייה והיא עוזרת ליודה למצוא שידוך אצל הרבנית עבור סרן אבוט.
אמו, האישה הכי יפה בשוק, די מוזרה, מורה לחשבון שמאוהבת במנהל בית הספר בו היא מלמדת ומעריצה את חוליו איגלסיאס, היא אישה ליברלית, זורמת עם מה שהחיים מזמנים לה וניכר שהיא מאד סומכת על יודה.
מוכרים בשוק, להטוטנים וכמובן יוּדה עצמו, ילד חכם ואמיץ שסובל מהרגלים כפייתיים ומנסה להיפטר מהם, אך סקרן ותמים, מצחיק ונוגע ללב.


"אמא,קומי" הוא סיפור מקסים שנון ומלא רגישות וחמלה אנושית לצד הומור, שמסופר דרך עיניו של יודה שמוליך את הקורא בנפתולי חייו, בכמיהה לאב, שמובילה לנסיון מפגש נכסף עמו. בכנות וברגישות כאחד נחשפים חיים צנועים, מציאות בטחונית בירושלים, האהבה לאימו, הקשרים עם הסובבים אותו והכמיהות -  שלו ושל המבוגרים שסובבים אותו גם יחד.

אלדד כהן הוא פסיכולוג קליני, מחזאי וסופר שמעיד על עצמו כמי שסבל מהרגלים כפייתיים...
"אמא קומי" הוא ספרו הרביעי המתפרסם בעשרים השנים האחרונות. הכתיבה קולחת, גם הקריאה, הלשון עשירה והתוכן מעורר סקרנות ורצון לקרוא. והכל מועבר בצורה אוטנטית ורגישה.

ממליצה!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה