יום חמישי, 18 ביולי 2019

מה יגידו - אורית דנין

מה יגידו - אורית דנין
איורים : יפעת נחשון
הוצאת אוריון.2018






















כל מה שצריך כדי
לעשות משהו חדש
כדי לעשות את מה
שכל כך רצית ולא העזת
זה להתגבר על הפחד
מ”מה יגידו
ופשוט לעשות את זה
Just do it

ספר הילדים "מה יגידו" מאת אורית דנין בהוצאת הספרים אוריון, נקרא גם אגדת זן.

זן, הינו ענף בתורה הבודהיסטית הנפוץ בקוריאה, יפן וויטנאם ומבכר את המעשה על פני הכוונה, בבסיס דרך הזמן ניצב התרגול הממשי מעל המחשבה, ואורית מתרגמת את התורה המעמיקה הזו לאגדת זן קסומה לילדים, באופן הממחיש את הרעיונות המורכבים/פשוטים, כדי שהקורא יוכל להפנים אותם וליישם אותם.

אורית דנין מצליחה לתרגם למילים חששות, פחדים ומחסומי אומץ שיש לכולנו, ומלמדת את הקורא איך אפשר להתמודד עם הפחדים שלנו באופן מעשי.

הסיפור הוא על רוני המתגוררת במושב ונוהגת לבלות זמן רב בשדה מאחורי ביתה. רוני אוהבת במיוחד לקטוף פרחים ולשזור אותם בשערה, אבל היא מתביישת לצאת ככה מהשדה וללכת הבייתה. בכל פעם, לפני שהיא עוזבת את השדה כדי לחזור למושב, היא מנערת את הפרחים מעל ראשה, כדי שאף אחד לא יראה אותה ככה.

כי מה יגידו אלו שיראו אותה ככה?

באחד מביקוריה בשדה היא פוגשת פיה המכונה סימה, שמספרת לרוני שזכתה לכינויה משום שהיא יודעת את מילות הקסם המגשימות משאלות לילדים. רוני רוצה ללמוד את מילות הקסם של הפיה, אבל זו מסבירה לה שהיא לא מגלה אותן אלא מסייעת למצוא אותן. היא מבטיחה שרוני תגלה את מילות הקסם  כשהיא תמצא את האומץ לצאת מהשדה עם פרחים בשערה.

בלילה רוני פוגשת את השדון מיה שלוחש לה סוד באוזן. כשרוני מבקשת לדעת את שמו המלא, סימה מבקשת לדעת מה חשבה בלבה כשסירבה לעזוב את השדה עם הפרחים בשערה. ואז מתברר שרוני חוששת מ "מה יגידו" , וחוזרת על צמד המילים שוב ושוב עם שמות האנשים שהיא חוששת מתגובתם. סימה צוחקת ומציינת כי זה גם בדיוק שמו המלא של השד, ושזה גם הלחש-העוצר-כל-רצון שלו, שעוצר אותה מלעשות דברים שהיא רוצה.

כדי לבטל את הלחש, על רוני להכיר את מילות הקסם של סימה,  ולשם כך עליה לשוב לביתה עם הפרחים בשיערה. היא מסבירה לרוני שתמיד יהיה לאנשים אחרים דברים להגיד, אך עליה להקשיב לעצמה ולעשות את מה שברצונה ורוני מבינה פתאום שהכל תלוי בה, שאין לה צורך במילות קסם אלא רק לעשות את מה שבא לה.





















הספר מתאר בצורה חווייתית ונעימה לקורא, תהליך שעשוי לתרום לשינוי חיובי ולהפנמת "מילות קסם" של חשיבה חיובית, בקרב ילדים . יש בו משחק מילים בשמות הפייה והשדון  ומסר שמועבר בצורה ברורה שאומר: תעשי מה שבא לך. לא לחשוש ממה שיגידו על איך את נראית/ מתלבשת/ רוקדת/ אומרת.




















הסיפור קולח באופן טבעי. הכתיבה נהדרת, מחורז בחן ומלווה באיוריה היפים של יפעת נחשון .
ספר ילדים מקסים מלא צבעים ושמחה שעוזר לילדים להתמודד עם רגש שלילי ומעודד להפוך את הרגש הזה לחיובי.

ממליצה בחום!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה