יום חמישי, 10 באוקטובר 2019

על חוט השערה-ליאונור דה רקונדו

על חוט השערה-ליאונור דה רקונדו
תרגום: דורית דליות
מודן, אריה ניר . ספטמבר 2019 . 198 עמ'





















במגרש החנייה של סופרמרקט, בעיר קטנה בצרפת, אישה מנקה את האיפור מעל פניה, מסירה את הפאה, פושטת את שמלת המשי, מגלגלת את הגרבונים. כעבור זמן קצר לא ניתן לזהות בגבר הספורטיבי היושב במכונית את האישה שרקדה עד כלות הנשימה במועדון זנזיבר הסמוך.

לורן שב הביתה לאשתו סולנז’ ולילדיו, אל השגרה של חיי המשפחה שאותה בנה בעמל רב בעשרים השנים האחרונות. אך עד מהרה מתנפצת השלווה המדומה כאשר סולנז’ מוצאת שערה בלונדינית על הרצפה בחדר השינה.(כריכה אחורית)

המחברת נותנת קול לגיבור הספר,לורן,  אדם שהסתיר במשך כל חייו  את זהותו האמיתית, שטען תמיד שהוא מישהו שהוא לא, כי החברה כפתה את זה עליו. כפתה עליו לשחק בסתר עם נעלי העקב של אמו וללבוש את השמלות שלה, כי החברה חושבת שלשחק כדורגל כשאתה ילד זה חלק מהנורמליות. כי כל מה שחורג מהמאפיין הנורמטיבי הזה הוא דבר מטריד. הקורא מתוודע אל הצד העמוק והאינטימי, אל המצוקה העמוקה של חוסר האפשרות והזכות להיות עצמך בגלוי, אלא רק מחוץ לטווח הראייה, במקומות סגורים ובטוחים. בעוד חייו של לורן נראים מסודרים ונורמטיביים כלפי חוץ, מסתבר שהוא מתחפש מדי שבוע, וחי עם הפחד המתמיד שמישהו יפתיע אותו.

הספר מתאר את ההתמודדות והקשיים שעוברים על לורן והסובבים אותו. הנחישות של לורן, הבלבול של אשתו סולנג’, התגובות המנוגדות של הילדים,קלייר בת השלוש-עשרה, תומאס בן השש-עשרה, חוסר אמון העובדים-העמיתים, מול המציאות הזו שהם מתקשים לקלוט.  בעיקר,הקושי להכיר בעובדה שהם טעו במשך כל כך הרבה שנים ביחס לאדם שחולק אתם את חייו. הכיצד?

ומולם, הקושי של לורן להפוך לפתע לאחר בכל תחומי חייו, האישיים, החברתיים, המקצועיים.  הקושי לחיות עם אי ההבנה בעיני האחרים. ההתמודדות עם כל  מי שלא רוצה להתייחס לשינוי ברצינות, שרוצה שהוא יְוַתֵּר וישאר האיש שהוא תמיד היה.  אך לורן לא מוותר. הוא יודע שהוא עושה את הבחירה הנכונה, כי הוא מקשיב למה שגופו אומר לו. הוא סופג את  הלעג, העלבונות, האפליה. הוא מוכן  לוותר על נוחות החיים שלו, לראות את ילדיו דוחים אותו, להיות מפוטר. בסופו של דבר זו לא בחירה שהוא לוקח, זה צורך עמוק, חיוני.

ליאונור דה רונדו מספרת ספור מדויק, מרגש ומכבד על טרנסקסואליות ונותנת קול לכל מי שאינו יכול להיות הוא עצמו, שמאמין ומרגיש שנולד בגוף שאינו שלו. היא מצליחה להתייחס בדיוק רב לנושא המאד עדין הזה, שקשה להבין אותו כשלא חווים אותו. היא מצליחה להעביר מסרים חזקים במיוחד של תקווה, אומץ, החשיבות של להיות עצמך ולעשות הכל גם אם זה עשוי לגרום לאובדן כל מי ומה שיקר לך.

מגוון הדמויות ונקודות המבט השונות חשובים ובעלי ערך להבנת הסיפור. ההחלפה לסירוגין אצל אותה דמות שמדברת פעם בגוף ראשון ופעם בגוף שלישי מאפשרת להיכנס לתוך המחשבות של הדמות אך דורשת הסתגלות.

בעזרת אוצר מילים שנבחר היטב, בכתיבה פשוטה, משפטים ברורים ודיוק נוקב, היא מתארת את הבלבול, הרגשות, השאלות, המצוקה אך גם את הפחדים והאהבה. את המאבקים, הסבל, הבגידה ומשברי הזהות שמאחוריהם מסתתרת זעקה אמיתית אבל בעיקר האומץ והאושר להפוך סוף סוף להיות אתה עצמך.

“על חוט השערה” הוא רומן רגיש, עדין  וסובלני, שמתאר באופן אינטימי מסע להשלמה ולקבלה עצמית. הוא  מטיל אור על טרנסקסואליות, נושא שנחשב לעיתים קרובות לטאבו . הוא לא חף מטעויות, אך הוא ספר שחשוב לקרוא.  היה מרגש לקרוא את הספר ובעיקר, לראות את הכבוד העולה ממנו למגדר.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה