יום רביעי, 23 באוקטובר 2019

אצל הילל ולילית מהעיר הגלילית- יהודה ויזן

אצל הילל ולילית מהעיר הגלילית- יהודה ויזן
איירה ועיצבה: נועה ויכנסקי
הוצא' קרן.  2019
























סיפור על משפחה מיוחדת  ויוצאת דופן מכל הבחינות שגרה בעיר הגלילית, סיפור על  עולם של לשון ולחשים וקסם שקשור באותיות ובמילים.

האבא מר הילל, הוא פרופסור שבונה מגדלים ממילים בשבעים שפות שאף אחד לא מבין,שאותן למד מאביו, והוא שומר אותן בתוך תיקיות.

האמא לילית, בודקת בלילות מגילות עתיקות,ספרים אסורים,כתבי חכמים אבל גם בדפי העיתון...ומנסה לבשל תבשיל ממילים."מלה שאיש מעולם לא שמע לא כתב לא דבר..."

הילדים, זבוב וגולגלתא, עושים קסמים בעזרת מילים. הם משתמשים במילים משונות כדי להכין שיעורים, כדי לפתוח ארון . מילים כמו “מְטַטְרוֹן” “חַשְׁנַדְרָגוֹם” “פִּתְרפָּרָא” “סְחָרוֹרָא”, “אוֹנָבִיב” “אוֹרְפְלִיאֵל”  ובלילה כשכולם ישנים ומפלצת החושך יוצאת לקראתם הם מבריחים אותה בלחש קסם עד שהיא מתה מפחד בעצמה.

הסבתא, חסרת שם, חולמת מילים בשנתה. מילים שהאוזן לא מבינה,מילים שיש להן צבע טעם וריח או סתם מילים שהן טעויות.

ולצידם חיים עשרים חתולים מקטרים ושחורים שהם למעשה חתול אחד זקן, כלב שנקרא צואראש, בעל שלושה ראשים, וגם נחש עקלתון וליוויתנין, שנולדו מתוך ספר.

הכל מתנהל בביתם כדבר שבשיגרה  עד שלילה אחד נשמע רעש נוראי מהסלון "כמו בום על קולי של מטוס סילון".  מתברר שהמילים התמרדו, יצאו מהספרים ופצחו במין ריקוד טפשי ומלא שמחה להנאתן  כי עכשיו הן חופשיות ולא בתוך כריכה. הן מתערבבות על הרצפה ומסרבות לחזור בחזרה  למקומן וכל לחש אפשרי שנוסה לא מצליח. וסבתא שרוב הזמן היא מין זומבי מתעוררת ואומרת, "אל תחכו לניסים, מול מילים לא יועילו מילים. מול מילים עושים מעשים". 

את הסוף לא אספר...

הספר בנוי מתשעה פרקים כשיר-סיפור ארוך
ההרפתקה המתוארת מופלאה ומלאת דמיון, קצת אפלה, ואפילו מתחברת לקבלה. (השמות שנבחרו ללא ספק מזכירים את לוציפר, ואת אשתו של אשמדאי, צליבת ישו ואפילו השיער של אמא מסורק כאילו עם קרניים, ועוד.)
הספור קצבי, המשקל והחריזה נהדרים, האיורים של נועה ויכנסקי מצוינים ותורמים רבות להבנת העלילה ולאוירה!
מילות הקסמים והלחשים קצת קשות להגייה בפעם הראשונה אך כשחוזרים עליהן שוב ושוב הן מתגלגלות על הלשון.

מומלץ לגילאי 6+



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה