יום ראשון, 20 באוקטובר 2019

שלוש מחברות – סיון אופירי

שלוש מחברות – סיון אופירי
הוצאה עצמית  ePublish .   2019. 220 עמ'





















בספרה "שלוש מחברות" לוקחת אותנו סיון אופירי למסע של שלושה דורות במשפחה אחת ופורמת סודות משפחתיים רבי שנים.

במרכז העלילה נמצאות שלוש נשים.סבתא ,בת ונכדה כשלכל אחת סיפור חיים מטלטל,שמסופר משתי זויות ראיה. פעם אחת מפי הדמות עצמה ופעם נוספת על ידי הנכדה,קרן אור, שמספרת את סיפוריהן  בשלוש מחברות משלה.

פאניה היא ניצולת שואה שכמו רבים ששרדו את השואה שותקת ואינה חושפת את שעבר עליה. היא שומרת הכל בליבה ובזכרונה. היא אינה ממהרת להיפתח ולספר את הסיפור שלה, אם מפני שהסיפור החתום בתוכה קשה, ואם מפני שאין בו עניין לדור צעיר. פאניה נישאת בגיל צעיר לאברם והם מקימים משפחה .נולדים להם שלשה ילדים. לשתי בנותיהם, מאירה ושושי, קשר טוב,יחסי קרבה ותמיכה למרות השוני הרב באופיין.

"הקשר שלהן היה חשוב לה. היא אהבה אותה אהבת נפש, כמו תאומות הן היו,רק אחד עשר חודשים הפרידו ביניהן." (עמ 82)

פאניה היא אישה חזקה מאד באופיה,יש לה סגנון דיבור ייחודי, עברית משובשת ש"חסרות בה לפעמים מילות קישור כמו אֶת גם ה"א הידיעה, א' ש' וגם ע'."  היא מלאה כרימון בחוכמת חיים ובתובנות על החיים ואי אפשר שלא ללכת שבי אחריה.

שושי הבת של פאניה היא ילדה טובה, תלמידה טובה ממושמעת, הולכת בתלם. נשמה עדינה וטובת לב שבבגרותה עוברת ארוע טראומטי כפול ,לוקחת על כתפיה את צער העולם, ולא משחררת את צערה האישי.

מאירה לעומתה,שוברת כל מוסכמה אפשרית ונחשבת לעושת צרות סידרתית. היא כותבת שירה במחברתה והשירים מבטאים את העובר עליה בעולמה הפנימי וזה שבחוץ. אמה נאבקת להחזיר אותה לתלם וכשכלום לא עוזר היא תומכת בה בסתר ומגינה עליה בפני רשויות החינוך, ובכל צרה שמתרגשת עליה חדשות לבקרים, גם אם זה עולה לה בבריאות. מאירה חווה התבגרות טרם זמנה בעקבות ארוע טראומטי שמתרחש בהיותה בת חמש עשרה ואת הצלקות ממנו היא נושאת כל חייה אך יחד עם זאת עובדת על עצמה, מוצאת את מקומה, ומצליחה לחוות אהבה וזוגיות נפלאה.

שוש נישאת ויולדת את קרן אור. ילדותה עוברת עליה בתחושה שלא הכל גלוי בפניה. יש לה קשר מאד חזק עם סבתה,היא שוהה הרבה בחברתה, וקשורה מאד לדודתה מאירה. היא שומעת פה ושם דברים מהעבר המשפחתי וכשהיא מתבגרת היא מנסה לחבר את חלקי הפאזל, שואלת מתחקרת וכותבת שלוש מחברות בהן היא מגלה את כל הסודות השמורים, שהם חלק מההיסטוריה המשפחתית שהשפיעו על אופיה והדרך שבה התנהלה משפחתה במשך שנים ארוכות. חייה של קרן אור אינם פשוטים והיא נאלצת להתמודד עם אובדן כבד. בינה לבין מאירה נרקמת מערכת יחסים נפלאה קרובה ומורכבת.

הקשרים המיוחדים בין בנות המשפחה, העזרה ההדדית והתמיכה שלהן אחת בשנייה עוזרת להן לעבור את הטלטלות הטראומטיות שהחיים זמנו לכל אחת מהן, ולכולן יחד, להתמודד עם המציאות ולהתגבר על כל קושי, ללמוד להכיל אותו ולהתייצב מולו ככוח נשי חזק. 

סיון אופירי כותבת סיפור קולח, יפהפה ומיוחד שנע בין זמנים ומקומות ומוביל את הקורא לרומן הסוחף והמקסים על ההיסטוריה המשפחתית של פאניה, שושי,מאירה וקרן אור, כשלצידם דודי, יואל וחברת הנפש אמונה. היא כותבת על החיים ומה שהם היו צריכים להיות ועל מה שהם במציאות. היא מציירת דיוקן מרגש של דור שעבר שואה ומצליח לקשור קשר בין-דורי כשהנכדה קושרת ומחברת ביניהן, בקשר עבות של אהבה, אחריות, דאגה והכלה. קרן אור מתרחקת בחיפוש עצמי אחר תשובות לשאלות שמטרידות אותה, כולל סודות, ומגלה בסופו של דבר אמת פשוטה אחת: כמה משמעותי וחשוב הכוח התומך שנותנת משפחה אוהבת, אמון ללא סייג כדי להתגבר על המציאות הכואבת.

"שלוש מחברות" הוא רומן מענג שנקרא בנשימה אחת.

הוא אמיתי, עצוב, מצחיק ומרגש, עם שלל תובנות על אובדן, קשר משפחתי, ובעיקר תקווה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה