יום ראשון, 6 באוקטובר 2019

כשנגמרו לה המילים – חנה קלדרון

כשנגמרו לה המילים – חנה קלדרון
הוצאה חנה קלדרון
2019. 333 עמ'





















הספר מתאר ברגישות ובגובה העיניים את הבדידות והתסכול של רות שכלואה בתוך גופה ללא יכולת לתקשר לאחר ארוע מוחי לצד התסכול שחווים ילדיה שנאלצים להתמודד עם אמם העקשנית, שמנווטת אותם מבלי להרפות כדי להשיג את רצונה.

רות, ד”ר לאמנות, מומחית לאמנות הרנסנס, קצה בחייה, שנתיים לאחר יום הולדתה ה-80 . מאשה פעלתנית, מרצה באוניברסיטה, בשלנית מעולה, אוהבת ספר ואומנות, היא הפכה לאשה שאינה מסוגלת לבטא אפילו מילה אחת ברורה ונסיונותיה לבטא את מה שעובר בראשה מביאים לה, ולסובבים אותה תסכול עמוק. היא  עברה שיקום לאחר הארוע, גופה חזר לתפקד, אבל יכולות הדיבור הכתיבה והקריאה אבדו והיא שהיתה אשה חזקה ודומיננטית מרגישה כאילו היא חיה בצינוק  ובוחרת לשים קץ לחייה.

הספר מתחיל בביקור של בנה אלון בחדרה בדיור המוגן לגיל הזהב ברעננה. הוא מגיע לחדרה ומוצא את אמו ישנה,שינה עמוקה על אף השעה המוקדמת. משהו בתנוחת גופה לא נראה לו, וחיפוש קצר בסביבתה מגלה שהיא בלעה כדורי שינה. מרגע זה ואילך נכנסים בני המשפחה לסחרחרה שלא נותנת להם מנוח.

נסיונה לשים קץ לחייה בכוחות עצמה נכשל. בדיור המוגן מסרבים להמשיך לשכן אותה במחלקה עצמאית. הם מוכנים לאשפז אותה במחלקה סיעודית שתהיה בהשגחה 24 שעות ביממה. האם מתנגדת והיא עוברת לביתו של בנה אלון. שלשת ילדיה וכלתה,גלי,מצליחים להוציא ממנה הבטחה שלא תנסה להמית את עצמה והם יעזרו לה וימצאו את המקום  שיאפשר לה לסיים את חייה בהמתת חסד, כפי שהיא רוצה. יחד עם זאת הם לא מבטלים את הנסיון לשכנע אותה לבחור בחיים.

כולם עוברים גיהנום רגשי ודילמות מתסכלות. המתת חסד אפשר לממש רק בשוויץ. ותוך כדי חיפוש באינטרנט צפים ועולים יחסיהם המורכבים של שלשת הילדים בינם לבין עצמם ובינם לבין אמם. המצוקות היומיומיות לצד העבר שרודף אינם נותנים מנוח. לכל אחד מהם קשה ההחלטה על הפרדה מאמא.
שוש,בתה הבכורה, שמערכות יחסיה עם גברים אינה יציבה במיוחד, והעסק שלה במשבר רציני, מחכה ללידת נכדה ראשונה. בנה, אלון, הוא עו”ד שהגיש מועמדות להיבחר כשופט, חי בחשש תמידי שאם תתגלה האמת על חלקו בעזרה להמתת אמו, יבולע לו מקצועית. גלי רעייתו של אלון, צלמת בעיתון “הארץ”  חיה במרוץ נגד הזמן, להביא ילד לעולם , כשהשעון הביולוגי מתקתק, והבן אמנון, ארכיטקט שחי בניו יורק, מכור לטיפה המרה,עסוק בפרויקט בנייה עבור נסיך סעודי ומתמודד עם מערכת יחסים כושלת עם בן זוגו  שנלחם במחלת הסרטן. אף אחד מהילדים אינו רוצה שרות תסיים את חייה. אף אחד אינו רוצה להיפרד ממנה. כולם מחפשים סימני חרטה אצלה, אבל היא איתנה בדעתה, לא מוותרת, ומערבלת את שיגרת חייהם.

“כשנגמרו לה המילים” הוא רומן משפחתי-פסיכולוגי עצוב. מדכא. קשה, אבל מלא אמיתות כנות על הזקנה, על החיים והתמודדות עם שאלות מוסריות. הילדים שנקרעים בין הרצון להשאיר את אמם האהובה עוד קצת איתם, למרות המגבלה התקשורתית לצד ההבנה שאמם מאסה בחייה, שאינה רוצה להיות למעמסה עליהם.
הסיפור מסופר בשני קולות. מנקודת מבטם ובקולם של הילדים, שמביעים את מחשבותיהם, הסכמתם ואי הסכמתם לתהליך, ומנקודת מבטה ובקולה של האם שמחשבותיה הצלולות מתארות את מהלך חייה כמו את ההבנה שהיא מואסת בחייה הנוכחיים,והן מובעות באותיות דפוס מודגשות.
הספר כתוב היטב הקריאה זורמת, אך כוחותי לא עמדו לי לקרוא אותו ברצף. הייתי חייבת לקחת הפסקות כדי לנשום, ולא אחת חשבתי לוותר ולהניחו בצד.

*** 

חנה קלדרון ילידת תל אביב (1947), למדה קולנוע, טלוויזיה, תיאטרון והיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב. הייתה כתבת צלמת ועורכת ב"חדשות" והארץ וכתבת ב"מוניטין". כדוקומנטריסטית יצרה את הסרט "בעיני רוחן" (ערוץ 8, 2000) שזכה בפרס ראשון בפסטיבל הסרטים הבי"ל בחיפה, ואת "נפש צ'רקסי הומייה" (ערוץ 10, 2005). עבדה כתסריטאית ב"שמיניות באוויר", "תוסס" ו"זאפ לראשון". 24 שנים לימדה כתיבה ועריכה עיתונאית ב"כותרת", המכללה למינהל, המכללה האקדמית נתניה, וקאמרה אובסקורה. למדה צילום בניו-יורק ובתל אביב. תערוכת צילומיה "מישירה מבט לשקיעה" (2017) הוזמנה והופקה על-ידי עיריית תל אביב. אימא של נמרוד.
זהו ספרה הראשון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה