יום שישי, 11 באוקטובר 2019

דלת מול דלת - הדס ליבוביץ

דלת מול דלת - הדס ליבוביץ
ידיעות ספרים . יולי 2018 . 216 עמ'






















שתי נשים ישראליות, באמצע מרוץ החיים, שחשבו שהן יודעות הכול אבל גילו שהחיים עדיין מסוגלים להפתיע.

 הספר "דלת מול דלת" עוסק בנושא טעון - הריון והורות, והאופן בו הם משנים באחת את חייהן של נשים

אוסי ורלי, מתגוררות דלת מול דלת באותו בנין מגורים,בפרבר תל אביבי. הן מכירות אך אין ביניהן שום קרבה. כל אחת מתבוננת בשניה מרחוק ובוחנת את חייה ואת מצבה ביחס לאחרת. רלי מאד רוצה להיות במקום שאוסי נמצאת בו , ואוסי מפחדת להפוך לרלי שיושבת בבית ומטגנת שניצלים בטרנינג.

אוסי נשואה לאיתן, איש הייטק שנכבש בקסמי ריצת מרתון ומרבה בנסיעות עבודה לחו"ל. היא  בת 30, בחורה סופר פדנטית, אשת קריירה מצליחה, מנהלת תקשורת שיווקית בתחום ההפקות+ רכב מהעבודה, אם לעידו בן השנה וחצי, בהריון שני לא מתוכנן, חיה בדירה משופצת ומעוצבת, לובשת חליפות ועסוקה עד שלא נותר לה כוח לאינטימיות זוגית. היא מפוטרת מעבודתה בחודש השביעי להריונה ומרגישה שעולמה חרב עליה. בין היתר בגלל שהעבודה היא המהות שלה ובלעדיה היא כמו בלון שהוציאו ממנו את האויר (ואיך יראו חייה מעכשיו), וגם בגלל תקשורת לקויה עם בעלה שבדיוק טס לסין במסגרת העבודה, שלא מבין מה עובר עליה ודי חושש מה יקרה לחייו בעקבות התרחבות המשפחה, וגם בגלל שהיא מתחילה להטיל ספק ביכולתה להיות אם לשני ילדים ולשלב בכך קרירה. ראוי לציין  שאיתן הוא בעל תומך ונוכח בחיי המשפחה,כשהוא בארץ ותמיד מסייע לאוסי בשעת משבר.

רלי בת 40, היא אם לארבעה ילדים וכלבה. בת מתבגרת בת 12 עם מצבי רוח, שמתביישת באמא שלה ובאחיה, שני בנים שמתכסחים כל הזמן ,אחד מהם עם הפרעת קשב שבעטיה היא נקראת לבי"ס לעיתים קרובות לשיחות עם היועצת החינוכית, וילד לא מתוכנן בן שנתיים. בעלה, עופר, אל"מ קרבי בשירות קבע נעדר כל השבוע מהבית. היא עזבה עבודה והתמסרה לגידול ילדיה ומתפקדת כהורה יחידני בכל מה שקשור בהם ובבית, כמעט ללא עזרה. בלגניסטית "עם תעודות" לבושה בטרנינג, נואשת ומותשת, שכלום לא מסתדר ביומיום שלה,מנסה ללא הצלחה להשליט סדר בבלגן שבבית ובחייה, וכל מה שקורה בפועל הוא שהיא "מכבה שריפות" סידרתית.
כל מה שהיא רוצה זה רק שקט ,מרפסת שמש כמקום מפלט ולהסתדר במקום עבודה.

רלי פוגשת את אוסי ביום שפוטרה מהעבודה, כשהיא בתחתית מבחינה רגשית ופיסית. כשאוסי מאבדת שליטה ופורצת בבכי, רלי מעודדת אותה ונותנת לה כתף. מכאן ואילך מתפתח קשר בין השתיים, כשרלי עפ"ר היא היוזמת שלו.

באחד הבקרים עומד מול חלונה של רלי שי סלע, בחור שרמנטי ,נדלניסט חלקלק,פלרטטן, שמבטיח להגשים לה את חלום מרפסת השמש שלה, במסגרת פרוייקט תמ”א. היא חשבה שאי אפשר להפתיע אותה, אבל כמה הפתעות מצפות לה...

רלי ואוסי הן דמויות אנושיות ומעוררות הזדהות.
על אף השוני ביניהן, רגעי המשבר והקושי בחייהן גורמים להן להסתייע זו בזו ולהעמיק את ההיכרות ביניהן. יחסי השכנות, מאפשרים לשתי הנשים להציץ זו אל חייה של זו, ולבחון את חייהן בהשוואה לאלו של האחרת, לחפש פתרונות למצב בו הן נמצאות ולמצוא את שביל הזהב עבור כל אחת מהן.

"דלת מול דלת" הוא סיפור כייפי שזורם בקלילות ובאופן טבעי.  יש בו הרבה רגעי עצב ואמת שקשורים בקושי לשלב גידול ילדים,חיי משפחה ובית ,עם קריירה מוצלחת ותובענית, לצד תחזוקה של זוגיות, עם העליות והמורדות שבחיי היום יום. הישיבות בשעות לא שעות, הפקקים בדרך אל ומהעבודה, הלחץ להספיק להוציא את הילדים מהגן, ההיעדרות של בני הזוג במצבי לחץ לצד התמיכה של בני הזוג כשהם נוכחים, והצורך בעזרה הדדית של הנשים המתזזות בין כל המטלות היומיומיות. המפגשים בגן השעשועים, הקיטורים, הרכילות, ההתמודדות עם מערכת החינוך מחוץ ועם בעיות חינוך וגבולות בבית, יוצרים גם מצבים משעשעים לצד הקושי, ומעל לכל החלום או הפנטזיה שכל אשה נושאת בליבה:
קצת שקט. קצת להיות לבד עם עצמך. גם אם רק לחמש דקות ...


אני אהבתי.  בהחלט שווה קריאה, ולכן ממליצה.

*** 
זהו ספרה הראשון למבוגרים של הדס ליבוביץ', נשואה ואמא לשלושה ילדים פלוס כלב, שמנסה גם היא, ללא הפסקה, לפצח את נוסחת החיים. מתגוררת בתל אביב, כתבה טור אישי על אמהוּת ועל ילדוּת ב"עכבר העיר" וכן פרסמה שלושה ספרי ילדים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה