יום ראשון, 14 בפברואר 2021

תאומות זהות - אלין הילדרברנד

תאומות זהות - אלין הילדרברנד

תרגום: אביגיל בורשטיין

הוצאת כנרת זמורה-דביר

נובמבר, 2019. 336 עמודים












טביתה והרפר פרוסט הן תאומות זהות אבל בעלות אישיות שונה ואופי שונה לחלוטין. יש ביניהן יריבות טבעית של אחיות תאומות אך ב 14 השנים האחרונות נוסף אליה ניכור, למרות שבילדותן הן היו "צוות לעניין" והחברות הכי טובות, ועל אף העובדה  שהן גרות במרחק של כ-18 ק"מ זו מזו.

 

אז מה מונע מהן לעלות על המעבורת ולעבור את הדרך הקצרה כדי לראות אחת את השנייה?

 

הקרע ביניהן נוצר בעקבות גירושי הוריהן, שהוביל אותן לשחק ב"אבן, נייר ומספריים", כדי לקבוע איזו תאומה תחיה עם איזה הורה. כך נקבע שהרפר תחיה באי מרתה'ס ויניארד עם אביה, בילי, וטביתה תחיה באי ננטקט עם אמה, אלינור. שבע שנים לאחר ההפרדה ביניהן התרחש ארוע שגרם לניכור ולנתק מוחלט.

נושקות לגיל 40 שתי האחיות מנהלות אורח חיים שונה לחלוטין, ועדיין חשות עלבון, צער ואובדן מבלי להבין מה באמת השתבש בחייהן לפני עשור.

טביתה היא אם חד הורית חסרת שליטה לנערה שהפכה להיות חסרת גבולות, היא מנהלת את חנות הבגדים היוקרתית אך הכושלת של אמה, מעצבת האופנה הנודעת אלינור רוקסי-פרוסט. היא אחראית, וורקוהולית , מתנשאת ואנוכית, מתלבשת ומתנהלת בצורה הכי קלאסית ומיושבת, אבל היא טיפוס מתוח שנאלצת לעמוד בציפיות המושלמות של אמה הקפדנית.

הרפר מתגוררת בוויניארד ומטפלת בבילי, אביה הגוסס. היא עובדת בעבודות מזדמנות, ועכשיו היא נהגת שליחה בשעות היום, ומלצרית בערבים, עבודה במשמרות שמאפשרת לה זמן פנוי לטיפול באביה. היא קלילה ונינוחה, כיפית ואדיבה אך לרוב אימפולסיבית ופזיזה, די חסרת אחריות ובעלת מוניטין רע, בגדים ואופנה לא מדברים אליה, ויש לה כישרון להיכנס לצרות ולגרום לבעיות, כשהאחרונה היא ניהול רומן עם הרופא הנשוי של אביה.

איינסלי בתה של טביתה, בת ה-16,  היא נערה פופולרית ומפונקת שזקוקה נואשות ליד מכוונת. היא שותה, מעשנת ועושה כל שביכולתה להתריס ולהכעיס את טביתה. נערה נבונה שבודקת גבולות ונפגעת, לא סתם, ממי שהיא חושבת לחבריה וחברותיה.

בעקבות מותו של בילי, הרפר וטביתה נאלצות בעל כורחן להיפגש פנים אל פנים בטקס האזכרה שהרפר עורכת לזכרו, ארוע שמסתיים בכי רע. ימים ספורים לאחר מיכן, תאונה ביתית פוגעת בבריאותה של אמן, ושרשרת נוספת של אירועים מאלצת אותן להתחלף באי מגוריהן, לבחון מחדש פצעים ישנים וזיכרונות שהן היו מעדיפות לשכוח, וכשהפרספקטיבה משתנה, "מה שנראה משם לא נראה מכאן".

האם הדינמיקה המשפחתית, הרכילות, והגילויים על כל אחת מהן תאפשר להן להתעמת ולהתגבר על משקעי העבר?

 

אני לא מגלה...

 

"תאומות זהות" נפתח בהקדמה על תאור שני האיים, ההבדלים ביניהם ואיך תושבי האיים מתייחסים אלה אל אלה. העלילה מסופרת בפרקים מתחלפים ומשלש נקודות מבט, של הרפר, טביתה ואיינסלי, ומתארת שערוריות עסיסיות, רכילות אינסופית, חוסר תפקוד משפחתי, תיאורי אוכל משגעים, והצצה לחיים באיים עם חופים מפתים, גם אם הם סופר קרים כמעט כל השנה, ושמש אינסופית.

לקח לי זמן להיכנס לספר הזה. ההתחלה היתה כל כך איטית, שכמעט הנחתי אותו בצד. המחצית השנייה בהחלט פיצתה.  הדמויות הנשיות הראשיות מתקשות להניח בצד תחושות ישנות שצצות מחדש, וכמובן מתקשות להתמודד עם הרגשות שלהן. הן  מתנהלות באופן מביש ומקבלות החלטות גרועות אחת אחרי השנייה, אך זה לא מנע ממני לאהוב מאד את איינסלי המתבגרת ולכאוב את מה שחוות טביתה והרפר, ואין ספק שהתהליך שהן עברו העניק לסיפור עומק ועניין.

 

הדבר שהכי הפריע לי היתה החלטת הההורים שלהן כשהתגרשו, להפריד בין האחיות,  וגרוע מכך לתת להן בגילן הצעיר להחליט בעצמן מי תלך עם איזה הורה. נורא.

 

"תאומות זהות" אינו יצירת מופת ספרותית, אבל הוא מתאר שלושה דורות של נשים שלומדות לחבק את העתיד ולהרפות מהעבר. זהו סיפור על דינמיקה משפחתית, יחסי אחיות, שברון לב, סודות, אהבה, אך בעיקר גילוי האני האמיתי של האדם והקשרים המיוחדים בין אחים.יות תאומים.

 

האם אתם.ן מאוהבי הדרמות? אם כן, הספר הזה בשבילכם.ן

 

קריאה מהנה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה