יום רביעי, 3 בפברואר 2021

חתן הפרס – יעל טבת קלגסבלד

חתן הפרס – יעל טבת קלגסבלד

הוצאת כנרת זמורה-דביר

ספטמבר,2020. 270 עמודים











 

"חתן הפרס" ספרה של יעל טבת קלגסבלד, הוא סיפור שיש בו הקבלה לפרטים וארועים אוטוביוגרפיים מחייה, ולפרידה שלה ושל משפחתה מאביה, הסופר זוכה פרס ישראל, שבתי טבת ז"ל.

שבתי טבת היה סופר, עיתונאי ומחזאי, שכתב בין היתר את הביוגרפיות של דוד בן גוריון ומשה דיין. בשנת 1968, אחרי מלחמת ששת הימים הוא כתב ספר בשם "חשופים בצריח" שתיאר, די לראשונה בתולדות ישראל, מלחמה מזווית הלוחמים.  קצת לפני גיל 80 הוא לקה באירוע מוחי שנטל ממנו את יכולת הדיבור והקריאה. שנתיים אחר כך הוענק לו פרס ישראל, ועשר שנים אחר כך הוא נפטר בביתו.

 

"חתן הפרס" מספר על נוגה אדר, שלוקה באירוע מוחי, על בתו ענת אדר,ורעייתו, הלה, המלוות אותו כל אחת בדרכה, לאורך תהליך ההתדרדרות במצבו, ומתמודדות כל אחת בדרכה עם הכאב, עם הנסיון להיאחז בתקווה, באופטימיות לצד יאוש.

 

ענת אדר מספרת בספר על נוגה, אביה הכריזמטי, שהיה אחד המחזאים המוכשרים והמצליחים, איש של מילים, זה שמצליח לראות את נפש האדם, לדייק בתמציתיות את מה שיש לו לומר, לעמוד על שלו, להאמין בצדקתו ולהביע את שעל ליבו ללא היסוס,  שדגל ב "נאה דורש נאה מקיים", אדם שנראה מבחוץ קשה כאגוז אך רך מבפנים. על מערכת היחסים שלהם כאב-בת, על המעורבות שלו בחייה וההשפעות של דיעותיו על התנהלותה.

הילה, אשתו של נוגה, עמוד השידרה של המשפחה, היא אשה נחושה, נבונה ואופטימית שתמיד רואה את חצי הכוס המלאה, זו שנשואה לאיש המילים, וממעטת בהם בעצמה, אך מצליחה בכשרון מיוחד לקרב אליה את מי שהיא רוצה, לדלות אינפורמציה ממי שבקרבתה מבלי לספר אפילו פרט אחד הנוגע למשפחתה.

ענת אדר היא "הבת" של אביה, רווקה תל אביבית, בת 35, שחיה עם לברדור  שתלטן, עורכת מדור ספרות באתר אינטרנט גדול, שכותבת סידרת כתבות בשם אחר, היא זו שמספרת מנקודת מבטה, לפעמים תוך התבוננות מהצד, בחיוך ובעין חדה, על החיים בצל אביה, ועל הפרידה ממנו, על המסע שעוברת המשפחה כולה ובפרט היא תוך העלאת זכרונות מתקופות שונות בחייה, מרגע הארוע, ועד המוות, והתובנות שהיא מגיעה אליהן.

לצד ההתמודדות עם צילו של האב, והפרידה ממנו, מתוארות 2 פרידות נוספות, איתן ענת מתמודדת. האחת, פרידה מבן זוגה שערב חתונתם אמר לה שהוא לא אוהב אותה מספיק וריסק את חלום הזוגיות שלה, והשנייה, פרידה משני, חברת הילדות הטובה ביותר שלה, שהפיצוץ ביניהן והיעלמותה מחייה גרמו לה לפקפק בנאמנות ארוכת שנים, אך גם להתייסר על האובדן, ובסופו של דבר להפיק ממנו משהו טוב, שיעור לחיים על כוחה של הסליחה.  

יש גם מעט אופטימיות שמתבטאת בניצני רומן חדש בחייה של ענת.

 

"חתן הפרס" הוא הספר האהוב עלי עד כה בשנת 2021 - ואחד הספרים הטובים שקראתי לאחרונה.

ספר סוחף, מרתק, מלא חמלה, שמתאר באופן כן, עצוב אך גם בהומור, את תהליך הפרידה מהורה מבוגר, סיפור על משפחה,זוגיות, חברות, אובדן, וכוחה של מחילה גם אם היא מגיעה מאוחר.

מאד אהבתי. ממליצה בחום!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה