יום רביעי, 17 בפברואר 2021

אבולוציה – סַבִּינָה רָדֶוָוה (ספר הפעלה וצביעה)

אבולוציה – סַבִּינָה רָדֶוָוה

ספר הפעלה וצביעה

תרגום: אורה דנקנר

הוצאת שוקן

2021. 55 עמודים


 










אין ספק שלמצוא דברים שיעסיקו ילדים בבית, במיוחד בתקופת הקורונה והסגר  יכול להיות אתגר! הם תמיד מבקשים לעשות משהו כייפי אבל לפעמים קשה למצוא רעיונות חדשים

" אבולוציה"  מאת סַבִּינָה רָדֶוָוה, בא לענות על האתגר הנ"ל ללא ספק, והוא יעניק תעסוקה מהנה במשך פרק זמן ממושך, עם ערך מוסף בצידה.

 

בשנת  1859 כתב צ'ארלס דרווין, חוקר טבע וביולוג, ספר מפורסם בשם "תורת האבולוציה" שחולל מהפכה בדרך בה הבנו את מקור המינים וההתפתחות האבולוציונית.

קשה להראות או להסביר מושגים של אבולוציה לילדים שלא יכולים לראות במו עיניהם את ההתפתחות וההסתגלות של כל המינים לסביבה, את ההתפתחות והשינוי של בעלי חיים מאותו מין או מאותה משפחה, כי זה תהליך ארוך שקורה במשך אלפי שנים.

סַבִּינָה רָדֶוָוה,  ביולוגית מולקולרית ומאיירת שיחזרה ותמצתה את יצירתו המפורסמת של דרווין כספר הפעלה מאויר עם פעילות אינטראקטיבית שמשלימה את הטקסט ומנגישה את המושגים הקשים של תורת האבולוציה לקוראים הצעירים ולכל מי שרוצה ללמוד על האבולוציה, כך שמה שנחשב כנושא מסובך לצעירים הופך קל להבנה. בכך היא ממלאה בנאמנות את מה שאמר  בנג'מין פרנקלין  "אמור לי ואשכח, למד אותי ואזכור, שתף אותי ואלמד".


הספר שהוא למעשה ספר הפעלה וצביעה מעודד את הקוראים להבחין בהבדלים בין המינים ובין היצורים החיים, וללמוד איך הם נראו בתחילת הדרך ואיך הם התפתחו עד ימינו. האיורים כוללים תיאורים והסברים פשוטים של מגוון יצורים. הוא מתאר את ממצאיו של דרווין בהתבסס על תצפיות ומחקרים של עולם הטבע ובעלי החיים. מושגים כגון אבולוציה, ברירה טבעית ומנגנון הישרדות, ומונחים כמו מינים, סוגים, וריאציות וכו ' מוסברים בצורה פשוטה ונגישה. האיורים משלימים את הטקסט ועוזרים להדגים את הנקודות השונות כך שאפילו מושגים מורכבים ומופשטים למדי נעשים קלים להבנה.

הספר מחולק לפרקים קצרים ובכל פרק נוגעים בנושא אחד. יש פרק הנוגע  בתורת האבולוציה עצמה, מיון בעלי חיים עפי מראה, מקום מחייה או המזון שהם אוכלים. יש פרק העוסק בגזעים שונים של אותו בעל חיים, סוסים, כלבים, יונים, ועוד. יש פרק שעוסק בהתפתחות שנובעת מהתאמת בעל החיים לסביבה בה הוא חי, יש פרק שמדבר על הברירה הטבעית,התרבות ונדידה ממקום למקום,  עץ אבולציוני, התפתחות כף יד בעלת חמש אצבעות, ובסוף , הדרכה להכנת יומן תצפיות פרטי שיהפוך את הקוראים לחוקרי טבע בעצמם.

סַבִּינָה רָדֶוָוה מציגה את המושגים והרעיונות שתוארו בעבודתו של דרווין בפני הקוראים הצעירים, באמצעות טקסט קל להבנה ואיורים מקסימים, ועוזרת לקוראים להבין כמה מהרעיונות המורכבים ביותר של דרווין. זוהי הדמיה של אחת היצירות המדעיות החשובות בכל הזמנים. איורים יפים  מתארים  את תובנותיו של צ'רלס דרווין, ומונחים שונים (כגון מינים וסוגים) מוסברים בקלות באמצעות התמונות.

 

הספר אינפורמטיבי במידה מצומצמת, וידידותי לילדים ומשלב דפי צביעה ופעילויות מרתקות כמו תשבץ, מבוך,ציור וצביעה שעוזרות להפנים את אחת התיאוריות המדעיות הבסיסיות ביותר בכל הזמנים.

למרות שעל פניו נראה שהספר מיועד לקריאה לילדים בבית הספר היסודי, המורכבות של הנושא תעניין ללא ספק קוראים מבוגרים יותר.

אין ספק שזו תוספת נפלאה לכל מדף ספרים.

מומלץ לגילאי 8+ אך בעזרת מבוגר יתאים גם לגילאי 6+



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה