יום שני, 26 באפריל 2021

פריטת מיתרי הלב - הייזל פריור

פריטת מיתרי הלב - הייזל פריור

תרגום: אביגיל בורשטיין

הוצאת כנרת זמורה-דביר

2021. 314 עמ'












באזור הכפרי היפה של אקסמור באנגליה, גרה אלי שחולמת להיות משוררת. היא מעבירה את שעות הפנאי שלה בכתיבה. היא אוהבת מוסיקה, מילים, לטייל בטבע והיא חולמת על חיים אחרים. אבל בנישואיה הנוכחיים אלה רק חלומות. קלייב, בעלה של אלי, מתעלל בה רגשית. הוא מניפולטיבי והרסני כלפיה ומוצא דרכים לערער את בטחונה העצמי. הוא מזלזל בה ובאהבתה למוסיקה ולכתיבה, אבל עוטף את הזלזול וההתעללות במילים שמשפילות אותה יותר מאשר מביעות אהבה.

יום אחד, תוך כדי שיטוט בגבעות של אקסמור, אלי נתקלת באסם שהוסב לסדנה על ידי דן הנאה והתמהוני. דן מגלף ויוצר נבלים נהדרים בעבודת יד בכל הגדלים והצורות, אבל הוא לא איש שיחה. הוא מעדיף את הבדידות ומסתפק בחברת עצמו, עובד בשקט ומתרחק מקשרים חברתיים.

אלי נכנסת לאסם של דן ולמרות שהשיחה ביניהם זורמת בקלות, היא נראית עצובה. דן רוצה לגרום לה להרגיש טוב יותר, ונותן לה במתנה את אחד הנבלים שלו, שעשויים מעץ דובדבן, כמו הגרביים בצבע דובדבן שהיא גורבת.

הנבל משמח אותה מאד אך היא יודעת שבעלה ישמח פחות, וכשהיא מגיעה הבייתה עם הנבל, הוא מאלץ אותה להבין שעליה להחזיר את הנבל לדן. אלי הכנועה והצייתנית מחזירה את הנבל, דן מציע לה לבוא אליו לאסם מתי שתרצה וללמוד לנגן בו, ואלי מתחילה ללכת בסתר לאסם של דן. לאט לאט מתפתחת ביניהם ידידות עמוקה, והקשר הזה יעזור לשניהם לרפא את ליבם. 

דן לא דומה לאף אחד שאלי פגשה אי פעם. הוא חכם מאד, יצירתי ובעיקר מאושר בחייו. הוא עדין ושקט,  חסר אנוכיות, חסר דאגות, אכפתי ואוהב. התגובות המתוקות והבלתי פשוטות שלו הן הקלה מבורכת מחיי היומיום של אלי. נראה שדן נמצא על הספקטרום האוטיסטי. הוא  יכול לדאוג לעצמו וכנראה יכול היה לעשות יותר אם אחותו, ג'ו, היתה מטפחת את עצמאותו במקום לעצור אותו (מסיבות אנוכיות). נראה שלא מעט אנשים הקרובים אליו מנצלים אותו, מכיוון שאופיו הטוב הופך את הדבר לאפשרי וקל. ג'ו שולטת לחלוטין בכספיו של דן, רודה "החברה שלו" מקבלת ממנו נבלים והמלצות לסטודנטים למוזיקה בחינם, וכל אחד ממקורביו, לא באמת עושה הרבה למענו. הוא מאוד שמח ומסתפק במועט, ונהנה משגרת היצירה שלו. אלי נמשכת לאסם, ולחברות שלה עם דן. משהו בנבל, באסם ובדן נותן לה תחושה שהיא לא חוותה זמן רב, שמחה.

אלי מתקשה לשכנע את עצמה שהיא אוהבת את בעלה, או שהיא מאושרת בנישואיה. ככל שהיא ממשיכה לבקר את דן היא נאלצת לשקר לבעלה השתלטן כדי להגן על עצמה מפני החשדות שלו. היא מאד נזהרת כשהוא בסביבה  ומסתירה את מערכת היחסים שלה עם דן ואת שיעורי הנבל שלה. אך מצד שני היא מחטטת בחייו של דן, גורמת לאמת לצאת לאור ומעמידה את החברות שלהם בסכנה. 

מצד אחד ההתנהלות שלה היתה די מקוממת כי היא המשיכה לתת לבעלה להתעלל בה רגשית ומילולית, ולא אחת הייתה מתנצלת ועושה כמיטב יכולתה כדי לזכות באהדתו בחזרה. אך מצד שני היא שיקרה לו במשך חודשים תוך כדי פיתוח מערכת יחסים עם דן.

 

"פריטת מיתרי הלב" הוא רומן ביכורים קליל, המסופר באמצעות פרקים מתחלפים בין דן ואלי. הסיפור מתפתח לאט וכך גם מערכת היחסים ביניהם, בתקווה שיצליחו לעשות שינוי בחייהם האישיים. לעיתים המוזרויות שלהם נראו מעט קיצוניות, וסיפור האהבה כמעט לא יאומן. (דן נראה כל כך ילדותי שקשה היה לדמיין אותם יחד בצורה רומנטית)

די הפריע לי  שהסיפור נמנע מלעסוק לעומק בנושאים הרציניים של אוטיזם, התעללות וכד'(דן מזכיר קצת את דון טילמן מ"פרויקט רוזי" וגם את אלינור מ"אלינור אולפינט ממש בסדר")

לסיכום: זהו סיפור אהבה לא שיגרתי בין שתי "נשמות אבודות" שנפגשות ומפתחות יחסי קירבה וחברות, על רקע נופיו היפים של האזור הכפרי באנגליה, משופע בתיאורי נוף ופרטים על יצירת נבלים מוסיקה וכו', סיפור על מציאת זהות עצמית, צמיחה ותקווה עם סיום מתוק שהשאיר אותי עם חיוך על הפנים.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה