יום ראשון, 4 באפריל 2021

שאגי ביין - דאגלס סטיוארט

שאגי ביין -  דאגלס סטיוארט

תרגום: שי סנדיק

הוצאת לסה

2021.

נקרא כעותק דיגיטלי באתר אינדיבוק.












שאגי ביין הוא סיפורו הבלתי נשכח של "שאגי" ביין הצעיר, ילד מתוק ובודד שמבלה את ילדותו בתקופת שנות השמונים בדיור ציבורי מוזנח בגלזגו, סקוטלנד. אנחנו עוקבים אחריו החל מגיל שש ועד גיל שש עשרה ואחרי סיפור חייו הטראגי. שהאחראים לו הם אמו, והמדיניות של תאצ'ר שסגרה את המכרות והותירה בעלים ובנים חסרי כל ומחוץ למעגל העבודה, וגרמה לעלייה באבטלה שהובילה לעוני, אלימות, סמים, זנות ואלכוהוליזם, והרסה קהילות שלמות וחיי אדם. 

אמו של שאגי , אגנס, הולכת ומתדרדרת. האמא שהיתה הגיבורה של שאגי ואחיו הופכת להיות נטל כבד. אגנס נשואה לנהג מונית בוגדני, ננטשת על ידו, ונותרת לבד עם ילדיה. היא מנסה בכל כוחה למצוא רסיסים קטנים של אושר בחיים שאיבדה שליטה עליהם. היא מאמינה בחשיבות של איך הדברים נראים לעומת איך שהם במציאות,  ושומרת על גאוותה בכך שהיא מקפידה להיראות טוב.  היא מתלבשת ללא רבב, התסרוקת, האיפור והשיניים הבוהקות כפנינה לבנה, אבל מתחת לפני השטח, אגנס מוצאת מנגנון להתמודדות בכשלונות של חייה ונחמה הולכת וגוברת במשקה, והיא "שותה" את כל כספם כך שחלק הארי מהכסף שהיא מקבלת כסיוע סוציאלי שאמור לשמש למחיה של המשפחה מתבזבז על פחיות לאגר חזקות במיוחד שהיא מסתירה בתיק ומוזגת לספלי תה, ועל דברים שהיא קונה מתוך קטלוג כדי לשמור על מראית עין  כוזבת כלפי חוץ. אגנס מנסה להיאבק בהתמכרות שלה ורוצה מאד לשנות את המצב שנגרם כתוצאה מהבחירות הגרועות שלה בגברים לבין שאיפותיה הלא רציונאליות בחיים, אך היא עושה בדיוק ההיפך ומזניחה את הטיפול בילדיה.

ילדיה הגדולים של אגנס מוצאים דרכים משלהם להתרחק ממנה, עוזבים את הבית ומותירים  את שאגי לטפל בה, כשהיא מתנדנדת בין שיכרות לפיכחון. הם מאמינים שאהבתו לאמו תספיק. מלבד הצורך לטפל באמו ובמטלות בית הספר, שאגי העדין המנומס והיוצא דופן , מתמודד עם מאבק נוסף הקשור בהשלמה עם המיניות שלו. הוא מוטרד מכך שאינו מתאים לאותה תבנית כמו שאר הילדים, וסובל מהצקות, אלימות והתעללות על כל צעד ושעל. הוא נואש להפוך לנער רגיל, שתואם את מודל הגבריות, אבל כולם מבינים שהוא יוצא דופן. למרות הכל, שאגי אוהב ומגן על אמו וזה מה שהופך את הרומן לקורע לב עוד יותר. אגנס אוהבת אותו בחזרה, ומנסה לתמוך בו  אך חיבתה אליו אינה מספיקה בכדי לגרום לה להפסיק עם השתיה. כוחה של ההתמכרות חזק יותר.

 

"שאגי ביין" הוא סיפור עוצמתי, נואש, טרגי ושובר לב של התבגרות ושל משפחה לא מתפקדת. סיפור על התמכרות לסמים והתעללות פיסית ורגשית. רומן שמתאר באופן ריאליסטי תקופה בהיסטוריה ואת גלזגו הענייה שתושביה שילמו  את מחיר המדיניות שתוכננה על ידי פוליטיקאים. הוא מתאר חיים עגומים אפורים ומדכאים, אך בין המציאות העגומה אפשר למצוא ניצוצות  של תקווה פה ושם. זה לא ספר שנקרא מהר. צריך לקחת את הזמן ולקרוא לאט כדי להכילו.

דאגלס סטיוארט מודה שההשראה לכתיבת הספר לקוחה מילדותו שלו והתמכרותה של אמו ומאבקה במשקה. אך  ציין שהרומן אינו אוטוביוגרפי.

ספר ביכורים נהדר, זוכה פרס בוקר לשנת 2020.

אם הסיפור הזה לא ישבור את ליבכם, אני לא בטוחה איזה כן. שאגי הוא אחת מאותן הדמויות שפשוט מתאהבים בה ולעולם לא שוכחים.הוא  ילווה אותי במחשבות עוד הרבה זמן.


 רוצו לקרוא! מומלץ מאד!  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה