יום שבת, 3 באפריל 2021

ויקי ויקטוריה – גיא עד

 ויקי ויקטוריה – גיא עד

הוצאת אסיה

יוני 2020. 220 עמ'





















 

"לאורך 52 ימים בתל אביב, שלוש משפחות ושתי טעויות טוות את עלילת הספר ואת הניסיון ההרואי של הכול לצלוח אל החוף. ויקי מנילה תצטרך להפסיק לשקר. מתי ליבּר יתעורר לתוך הגעגועים לאחותו המתה. גליה נוימן, שתמיד הילכה על הפס הרחב, לא תוכל עוד להיאחז בו, אביה יזכה לביקור נדיר בעוצמתו ואיזידור גד, חבר ילדות מתודלק באהבה, לא יחפה יותר על אף אחד". (כריכה אחורית).

ויקי מנילה, בת יחידה, היא אם חד הורית לדניאל, ילד חכם מאוד בן 8 שעוזבת את בית הוריה ועוברת לגור בתל אביב. דניאל רוצה לדעת מי אבא שלו, אבל ויקי , קיצור של ויקטוריה ולא של ויקיפדיה (בדיחה מעברה), שם שהוריה בחרו כהכרזת ניצחון, כי נולדה אחרי דרך ארוכה וקשה, לא יודעת בעצמה מי האב. היא התעברה בתקופה מתירנית בחייה, בגיל 22, וכעת כשהילד דורש תשובות ברורות לשאלה מי אביו, היא מתקשה "למכור" לו את הסיפור שאביו מדען שחי בארץ אחרת. גם האפשרות שהיא נותנת לו, להחליט שאבא שלו יכול להיות כל מי שירצה, אינה קוסמת לו במיוחד. נדחף לעניין על ידי ילד מבית הספר בו הוא לומד דניאל אינו מרפה מהעניין ומצליח לערער את ויקי והוציא מתוכה את הצד הרע והמעורער באישיותה.

המעבר לעיר הגדולה לא קל לה. ללא עזרת הוריה בטיפול בבנה וללא תמיכה כלכלית , היא חושבת לא אחת שהבחירה לשמור את העובר שצמח ברחמה בטרם עת הייתה טעות נוראה.

עלילת הסיפור מתמקדת בשתי ויקטוריות ובמספר דמויות שמשתלבות אחת בחיי השניה אם ישירות ואם בעקיפין.

ויקי שוכרת את הדירה בתל אביב, מאביה של גליה חברתה הטובה ביותר, שזו דירת הוריו בה גדל והתבגר. אביה של גליה מתחבר אל ויקטוריה השנייה שבסיפור, אחותו הבכורה של מתי, ומתי מתוודע אל ויקי ודניאל בקפה "אברמסקי". אליהם מתקשר סיפורם של איזידור וגאולה, שגרים בבנין בו גרה ויקי. איזידור גר באותו בניין ובאותה דירה כל חייו ומכיר היטב את אבא של גליה . הוא אמנם "כבד ראייה" אבל רואה את האמת לנגד עיניו, ולו ולגאולה בת זוגתו המכוערת יש זוגיות יציבה שעומדת למבחן.

נוכחותה של ויקי, גורמת לכל אחד מהאנשים סביבה לפתוח את הפצעים  והצלקות שבלבם, אלו  שהם נמנעו לחטט בהם במשך שנים, הרדימו אותם והסתירו אותם רק לא לבחון את רגשותיהם. עכשיו הכל מתפרץ כמו הר געש.

כל הדמויות בספר, מורכבות ומעניינות, גם אלו שלכאורה “מרפרפות על החיים בתור עיקרון". וכל אחת מהן מתמודדת עם אמת הקשורה בעברה.  דניאל מבקש לדעת את האמת לגבי אביו, גליה חושדת שבעלה בוגד בה, אבל מסרבת לקרוא לאמת בשמה או להתמודד אתה, אך בכל מה שנוגע לאביה, חלקי הפאזל מסתדרים במקומם. מתי, שלא מתמסר למקום, לאדם או לעבודה מחליט להסיר את הגלד מעל ארוע טראומטי שארע בעברו, ולחקור את האמת.

הדמויות ברומן בודדות ונכנסות ללב,  וכל אחת מנסה להתמודד עם ההשלכות של הקשר המשובש עם הוריהם, עם הבחירות שהן בעצמן עשו ועושות, על ההחמצות ועל הנסיון לצלוח ולהתמודד עם קשיי היומיום.

"נניח לרגע שכולנו יודעים בתוכנו את פשר מעשינו.

יודעים מה קורה איתנו, מה קורה לנו, מה עשינו.

גם אם רק לשבריר שנייה, גם אם לאורך זמן,

גם כשאנחנו מלהטטים במידע ומשָטים בו.

עדיין אנחנו יודעים. כולנו. תמיד." (גיא עד)

 

"ויקי ויקטוריה" הוא ספר שלא ניתן להניח מהיד. סיפור אנושי, כואב וכובש ומעורר מחשבה.

 

כתוב נפלא.

 

מאד אהבתי. ממליצה בחום!

 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה