יום שלישי, 10 במאי 2022

המופע של גארי - נל ליישון

המופע של גארי - נל ליישון

תרגום: רותם עטר

הוצאת תשע נשמות

מרץ 2022 . 277 עמודים

נקרא כעותק דיגיטלי











המספר שלנו  הוא גארי. אנו פוגשים אותו כמבוגר כשהוא נחוש בדעתו לספר לקורא את סיפורו. הוא לוקח אותנו מילדותו המוזנחת בשיכון בלונדון, שם הוא סובל  מהתעללות פיסית מידי אביו הפושע ומהזנחה של אם אלכוהוליסטית, לצד אחיו אלן, ואחותו הקטנה. אביו העבריין והמתעלל הוא אבא שצץ מדי פעם בנקודות שונות בחייו של גארי, וגורם לגארי לפחד שהגנטיקה המשותפת שלהם, תהפוך אותו לעבריין ותוביל אותו להעביר את חייו בכלא כמו אביו.

גארי הופך להיות כייס, פורץ, גנב. הוא עדיין לומד בחטיבת ביניים כשאביו מוציא אותו בפעם הראשונה לרחוב כדי לגנוב, וגארי מוכיח שהוא לומד מהר. כשהוא נתפס בפעם הראשונה  הוא לא יותר מאשר ילד אך ביום שהוא משתחרר מהכלא הוא חוזר לגנוב והופך את הכייסות והגניבות ל"קריירה". אלא שגארי הוא לא סתם גנב. הוא אינטליגנטי , מכיר את כל הטריקים, הסחות הדעת, התחבולות והמזימות הקשורים במקצוע והוא בטוח ביכולתו למצוא את דרכו ולצאת מכל מצב.

יש לו אישיות שופעת כריזמה, דיבור חלקלק, ו"אינסטינקטים בריאים". הוא יודע לשקר ועושה זאת טוב מאוד, ולמרות שהוא עושה דברים רעים שראויים לגינוי, יש ארועים שבהם הוא מציב גבולות שהוא לא עובר אותם, או ארועים שהוא לא יקח בהם חלק. הרגעים האלה הופכים אותו לאנושי.

 

עד כמה שהספר מטריד וקשה, יש בו הומור עדין ותחושת יושר. אי אפשר להפסיק לקרוא, למרות שברור לאן הרכבת הדוהרת הזו מובילה. די מתסכל לראות את הסתירות, את העליות והמורדות בחייו, ואיך הוא טובע יותר ויותר במציאות שמקיפה אותו, מציאות של עוני, פשע וייאוש שהופכים לחלק בלתי נפרד מחייו. כואב לראות איך הוא מחמיץ את ההזדמנויות המעטות לשבור את המעגל ולצאת החוצה. גארי חכם יותר מכל אחד, גארי חושב שהוא חכם יותר מכל אחד, ובכל זאת הוא עושה את אותן טעויות כמו כולם, ואפילו גדולות יותר.

 

נל ליישון נותנת "קול" ייחודי לגארי ולכל אחת מהדמויות. קול שניתן לזיהוי, גם אם לכולם יש דברים משותפים. גארי הוא מספר יוצא דופן, וסגנון הדיבור שלו ישיר ולא נרתע, תופס ולא מרפה עד העמוד האחרון. הוא מדבר בשפת רחוב, שואל את הקורא שאלות ופונה אליו לעתים קרובות כדי להתייחס לעובדות שהוא רואה צורך להדגיש.

"אוקיי, תתקרבו, תתקרבו. בואו הנה, כן, יפה מאוד. שבו. קחו את הספר. הכול טוב? יושבים בנוח? יפה. אז בואו נתחיל במופע של גארי"

הסיפור מסופר בפרקים קצרים, כמו הבזקים, שמתארים רגעים מחייו של גארי, חיים שהוא מעולם לא באמת נהנה מהם, באנגליה של שנות השבעים/שמונים, בעידן תאצ'ר.

 

זה סיפור מתריס של ילדות, של חלומות, של גיהנום ואכזבה.

סיפור בלתי נשכח. מבריק.

וכדי לדעת מה עלה בגורלו של גארי תצטרכו לקרוא אותו בעצמכם.

אני אהבתי. מאד.

 

*****

"המופע של גארי ״ מתבסס על שיחותיה של נל ליישון עם אסירים לשעבר ומכורים בגמילה.

 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה