יום ראשון, 22 במאי 2022

המסע לגן עדן - פולה גרינליס

המסע לגן עדן - פולה גרינליס

תרגום: שי סנדיק

הוצאת אריה ניר-מודן

מרץ 2022. 383 עמודים מודפסים

נקרא כעותק דיגיטל











כשנתיים לאחר מותו הטראגי של הנרי, בנם התינוק, מירנדה ובעלה ג'רי עוברים מאנגליה שלאחר המלחמה, לסינגפור.

לבה השבור של מירנדה מתאבל על הנרי התינוק, והיא נאבקת להתמודד עם מצבי רוחה המשתנים ותחושת הדיכאון שהיא חווה בעקבות האובדן.  המעבר לסינגפור בעקבות עבודתו של ג'רי נראית להם כהתחלה חדשה שתיטיב אתם, תשקם את חייהם, ותסייע לשים את העבר מאחור. מירנדה מודעת לכך שהעבודה החדשה של ג'רי תדרוש ממנה להתמקד ולהשקיע מאמץ בלמידת הילכות ארוח ונימוסין ולהתאים את עצמה לתבנית החברתית כך שג'רי יזכה בקידום, אך חששות מלווים אותה בכל הנוגע להשתלבות החברתית עם נשות בעלי התפקידים האחרים.

 

אחרי הפלגה של שישה שבועות, סינגפור מתגלה כמקום קסום כפי שדמיינה והמשרה של ג'רי בשירות החוץ הבריטי היא הכרטיס שלהם למעגלי החברה הגבוהה. החיים בסינגפור שלאחר המלחמה הם חיים של מותרות, ג'רי אוהב את הצד החברתי של עבודתו ואת השתייה האינסופית, כמו גם את המזכירות הצעירות. מירנדה מרגישה בין הנשים האחרות כמו מי שהולכת בשדה מוקשים, נאבקת להתיידד איתן אך נראה שהמשותף בינה לבינן מועט ואי הבנות שמתעוררות ביניהן גורמות לה לייחל שהלוואי ולא היתה מגיעה לסינגפור. היא נאבקת להסתגל לבית היפה ולצוות המשרתים הסובב אותה, היא מתגעגעת לעבודת ההתנדבות שלה בבית החולים בלונדון, ומתקשה למצוא ידידות אמת ותחושת משמעות בחייה.

מערכת היחסים שלה עם ג'רי מתדרדרת, והתקווה לפיוס ביניהם נראית רחוקה מתמיד.  מירנדה משועממת ובודדה, תפקיד המארחת לא מספק אותה, והיא רוצה להעסיק את עצמה בפעילות התנדבותית,  אך  ג'רי לא אוהב את הרעיון והוא מודאג מה האנשים יחשבו . מפגש מקרי עם ניק ויתנשו, רופא בבית החולים, מעודד אותה להתנדב בבית החולים של הקהילה המקומית. היא מוצאת מטרה חדשה שמסיחה את דעתה ממכאובי ליבה, קשר עמוק נוצר בינה לבין ד"ר ניק ולמרות העבודה הקשה והבלתי פוסקת שהיא עושה, היא מרגישה שלראשונה מזה זמן רב יש לה סיבה לקום בבקר. חיי החברה המגוננים שלה כבר לא נראים מפתים והיא מבינה שהיא לא צריכה להשלים עם אורח החיים שהיתה רגילה לו עד כה.

כאשר פורצות מהומות ברחבי האזור והסכנה מתקרבת אל סף ביתה, מירנדה עומדת בפני בחירה קשה הקשורה בעתידה:

האם היא תקריב את כל מה שיקר לה כדי למצוא אושר?

מה תהיה ההחלטה שלה?

 

"המסע לגן עדן" הוא רומן היסטורי המתרחש בסינגפור בשנת 1949.

פולה גרינליס שוזרת בעלילה היסטוריה חברתית, פוליטית וצבאית על כל המשתמע ממנה. העלילה מספרת  על אישה המחפשת את מקומה בעולם, על הזדמנות שנייה לאהבה ועל היכולת לצמוח מנקודת השפל בחייה.

הרומן עוסק בין היתר באי השויון ובאפליה שבין גברים לנשים באותה התקופה, בה ציפו מהאשה להיות כנועה, לוותר על עצמה ועל רצונותיה ולהתנהל בכפוף לרצון בעלה.

הכתיבה מאד תיאורית, נותנת תחושת אותנטיות, כשהכל מתעורר לחיים. יכולתי לראות את עצמי מגיעה לנמל בסינגפור, חווה לראשונה את המראות, הצלילים והריחות החדשים שמירנדה הוצפה בהם, ואת האינטנסיביות של ההמולה והצבעוניות האקזוטית "שתקפה" אותה מכל עבר. אהבתי את תאורי הרחוב, החנויות, הריחות, ואת כור ההיתוך התרבותי של דתות ודרכי חיים.

התוודעתי לתסיסה הפוליטית והטינה של האוכלוסיה המקומית שהיתה תולדה של האשמה כלפי  בריטניה כאחראית לפלישה של היפנים במהלך מלחמת העולם השנייה, הנטישה של האנגלים שהשאירה אותם לסבול תחת הכיבוש היפני, מה שהביא בסופו של דבר לקץ השלטון הבריטי בה.

 

קריאה קלה. צפויה. מעניינת מאד אך לפעמים מתישה תיאורית.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה