יום חמישי, 26 במאי 2022

מחברת המתכונים של אבא - ז'קי דורן

מחברת המתכונים של אבא - ז'קי דורן

תרגום: לי עברון

הוצאה: אחוזת בית

אוגוסט 2021. 184 עמודים מודפסים

נקרא כעותק דיגיטלי











הנרי גוסס, ושרוי בתרדמת, ולז'וליין בנו קשה להשלים עם האובדן המתקרב. כשהוא יושב ליד מיטת אביו, הוא מוצף זיכרונות מאותם ימים ואותן שעות בהן בילה בצפייה באביו, בתנועות ידיו, בידע שלו ובאהבתו למטבח הצרפתי, תוך שהוא תוהה מדוע הוא סרב בכל תוקף ללמד אותו את המקצוע. ז'וליין נזכר ברגעים היפים של ילדותו, כאשר משפחתו הייתה מאוחדת, והוא מתאר את הפרטים הקטנים שאהב בכל אחד מהוריו. המחשבות על העבר מעוררות בו מחדש את הצורךהנואש למצוא את מחברת המתכונים של אביו, שנעלמה.

הנרי, ממוצא אלג'יראי, חווה בצעירותו עוני מרוד. הוא היה אופה, אך הודות לדבקות במטרה ועבודה קשה הפך לשף ובעלים של מסעדה צרפתית משובחת בעיירה כפרית במזרח צרפת. הוא לא האבא הכי תקשורתי ולא מגלה סימני אהבה(בלשון המעטה). הוא מקדיש את כולו למסעדה, עובד שעות ארוכות ותובעניות, אך הוא אדם נדיב וחומל. אמו של ז'וּליין, הלן, היא מורה לספרות, מלומדת ומשכילה. באחד מימי ההולדת של הנרי היא העניקה לו מחברת בכריכת עור, כדי שיכתוב בה את המתכונים המיוחדים שלו שמעולם לא כתב, אך הנרי סרב לכתוב והיא היתה זו שתיעדה המתכונים והסודות הקולינריים שהוא הכתיב לה בחוסר חשק מוחלט, עוד לפני שעזבה את הבית וניתקה את הקשר לחלוטין איתם. אחרי עזיבתה ז'וליין חווה בעוצמה את היעדרותה, והנרי, שלא היה איש קל הפך לסגור עוד יותר. התקשורת בין האב השתקן לבנו, התקיימה דרך הבישול. זו הייתה דרכו של הנרי להראות לבנו את אהבתו, וכך העביר לו את התשוקה לבישול, כשהיא מהולה בטיפים, סיפורים ותובנות.

הנרי, שידייו הרוסות מכוויות וחתכים לא רוצה שז'וליין יחיה את החיים הקשים של שף. יש לו חלומות אחרים עבורו. הוא רוצה שז'וליין ילמד ויעסוק במקצוע שקשור ל"צווארון לבן". אך בז'וליין מפעמת התשוקה לבשל, ​​והוא אוהב את עולם הטעם והניחוחות המיוחדים, שהם חלק בלתי נפרד  מזיכרונותיו. הוא רוצה ללכת בדרכו של אביו. והבישול, שעד אותו רגע איחד אותם, הופך לגורם שמסכסך ביניהם.

בעלילה שעוברת מעבר להווה, ז'וליין מתמקד בתחילה, בחיפוש אחר המחברת, שבה החלה אמו לרשום את המתכונים של אביו ותוך כדי חיפוש הוא מבין איך מגיל צעיר הוא חיפש אישור ואהבה מאביו. פעמים אחרות הוא מחפש את הליטוף של האם ,שלמרות חסרונה היא מורגשת היטב כמו רוח רפאים. ז'וליין מתגעגע לשיחה מתוקה, למבט חיבה, לכל מה שאיבד ביום שבו היא עזבה. אבל מעל הכל הוא מבקש תשובות שאף אחד לא מוכן לתת לו,אפילו הנרי, מדוע הלן עזבה ונטשה אותו מאחור.

 

 

"מחברת המתכונים של אבא" הוא מונולג מרגש, מעין הצהרת אהבה של בן לאביו , כשהוא מספר על חיים, אהבה ותשוקה שבהם אוכל הוא הכל. ספר שמדבר על זיכרונות עבר יפים וכואבים בו זמנית, כאלה שמאפשרים לז'וליין לבחון את העבר מנקודת מבט בוגרת, כשיש בו את היכולת להבין ולסלוח.

הספר שזור בתיאורי אוכל, תיאור המרכיבים ושלבי הכנתם, תיאורי המתכונים המתוקים והמלוחים, ריח עוגת התפוחים הלוהטת והקרפ. הרגשתי שכל החושים שלי מופעלים וכל תיאור עורר את בלוטות הרוק שלי. אין ספק שהמטבח הצרפתי מיוצג בעלילה בצורה מושלמת ומי שאוהב אותו יהנה לעבור את ה"מסע" הגסטרונומי הזה. אם אתם בקטע של בישול ואפייה תנו לחוש הריח והטעם להוביל אתכם ואולי אפילו לנסות חלק מהמתכונים שהוזכרו.

 

סיפור של אב ובן.

סיפור על אהבה. לפעמים סיפור על היעדרה.

סיפור על אוכל.

מסע של בגרות והתבגרות מריר – מתוק.


מומלץ!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה