יום חמישי, 12 בינואר 2023

לפני שראיתי אותך – אמילי הוטון

לפני שראיתי אותך – אמילי הוטון

תרגום: דלית כהן

הוצאה:  ידיעות ספרים

נובמבר 2022. 360 עמ' מודפסים











אלפי מאק שוהה כבר מספר חודשים בבית החולים סנט פרנסיס שבלונדון, ועובר שיקום אחרי תאונת דרכים קשה. הוא בחור אופטימי, שנון, שקיבל על עצמו את תפקיד קומיקאי המחלקה, ובדרכו החיננית מצליח לחזק את המורל של השוהים יחד איתו בחדר. האחות האהובה עליו, האחות אנגלס, מאמינה שהוא בדיוק האיש המתאים שיצליח לשדל את שכנתו שזה עתה הגיעה למיטה שלצידו, לחזור לחיים.

הפנים החדשות שמגיעות למחלקה מרגשות את כולם. אלא ש...

אליס גאנרסלי לא דיברה מאז אשפוזה בבית החולים בעקבות פציעותיה במהלך שריפה במשרד, והגעתה למחלקת השיקום מתקבלת בסקרנות רבה. הווילונות הכחולים המקיפים את מיטתה ומפרידים אותה משאר שכניה המטופלים, סגורים לצמיתות. אף אחד, מלבד האחיות, אינו רשאי להפר את פרטיותה. אליס נכוותה קשות וקשה לה לקבל את עצמה ואת המראה החדש שלה. היא מרגישה מעוותת וחרדה להיחשף ולהתמודד עם תגובות לגבי פציעתה. כל מה שהיא רוצה זה מקום מיסתור שקט. היא שומרת על שתיקה ולא חולקת את מחשבותיה ורגשותיה. 

אלפי הוא מסוג האנשים שאינו רגיל לשתיקות. הוא מצליח להיכנס מתחת לעורם של אנשים. הוא נמצא תמיד במרכז העשייה, בין אם זה ספורט או חיי חברה, וכך הוא מתנהג גם בבית החולים. התאונה הקשה הטילה עליו מגבלות פיזיות וצלקות נפשיות שגורמות לו לתהות בינו לבין עצמו מה מקומו בעולם ואם בכלל יש לו זכות לחיות, אך בהיותו בחור חברותי מלא חיים, הוא מצליח, למרות האבל והתסכול, לעודד אחרים שנאבקים בשדים שלהם כשהם מבצעים התאמות חדשות.  החיוביות והשמחה הבלתי פוסקת שלו הופכים אותו לאהוב בקרב המטופלים והצוותים כאחד, אולם מתחת לכל ההומור מסתתר אדם הרוס ורדוף מהטרגדיה שהוא עבר.

אלפי הופך את ההסתתרות והשתיקה של אליס לפרויקט אישי. זה אתגר שהוא לא יכול להתעלם ממנו. עם חיבתו לתשבצים ואהבתו להארי פוטר בתוספת תיאבון שאינו יודע שובע, הוא עושה הכל כדי להוציא את אליס מהקונכייה שלה ולהביא אותה למקום של קבלה עצמית. זה לא תמיד עובד ולעיתים יש חילוקי דעות מרים, אך  הוא מצליח לגבור על עקשנותה של אליס והם מתחילים לדבר. לאט לאט, הם מתחילים לסמוך אחד על השני, מספקים עידוד אחד לשני, הם מבינים שהם דומים יותר מאשר שונים, ובאמצעות הומור ועקשנות הם מתקדמים לעבר ריפוי.

הידידות ביניהם מתחזקת וניצני אהבה מתעוררים.

האם הקשר החם שנוצר ביניהם ימשיך מחוץ לבית החולים?

 

"לפני שראיתי אותך" הוא ספר מקסים ומלא תקווה שעוסק בנושאים אמיתיים כמו אבל, אובדן, תחושת אשמה, כאב, ריפוי, והכרת היופי הפנימי. הוא לא רומן טיפוסי, אלא כזה שמראה את הערך האמיתי של חיבור אנושי. כמה החיים יקרים ומלאי משמעות גם אם מרגישים שהחיים נגמרו.

אהבה וידידות יכולים לפרוח בנסיבות יוצאות דופן ו"לפני שראיתי אותך" שואל בעצם, האם אפשר להתאהב בלי להיפגש פנים אל פנים.

הספר כתוב יפה, העלילה קולחת והסופרת מצליחה להעביר תובנות ורגשות עמוקים הקשורים בחוויה של טראומה, התאוששות ואהבה. היא בונה דמויות כריזמטיות עדינות ומלאות רגש ומשתמשת לכל אורך הדרך בהומור כדי לכסות על הרגעים הקשים שמאפיינים נושא כה קשה. הודות לבניית אישיותם של אלפי ואליס, ועברם הנחשף טיפין טיפין, היא מאפשרת לקורא ללמוד עליהם יותר ועל המכשולים הענקיים שעליהם להתגבר במסעם חזרה ל"נורמליות", למערכת היחסים המהוססת והיפה שמתפתחת, למרות הוילונות הסגורים, לראות את העליות והמורדות בתהליך השיקום לצד חיי היום יום המונוטוניים של השוהים בבית חולים.

ממליצה בחום




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה