יום שלישי, 10 בינואר 2023

טבעם של הדברים השבירים – סוזן מייסנר

טבעם של הדברים השבירים – סוזן מייסנר

תרגום: טל ארצי

הוצאה: מודן

נובמבר 2022.  336 עמ' מודפסים











הרומן מתחיל בשנת 1906, כאשר סופי הוקינג, נחקרת על ידי מארשל אמריקאי בנוגע להיעלמות בעלה, מרטין, לאחר רעידת האדמה. המארשל סקרן לדעת מדוע סופי חיכתה יותר מ-6 שבועות כדי לדווח על מרטין כנעדר. המשך החקירה בנוגע לעברה של סופי באירלנד, גורמת לה להיראות כמו חשודה בהיעלמותו...

כדי להבין את מהות החקירה הסיפור חוזר לאחור, ומספר על  סופי, מהגרת אירית צעירה, שברחה לארה"ב. היא גרה בניו יורק, בבניין דירות צפוף, בדירת חדר עלובה, אותה היא חולקת עם ארבע נשים נוספות. אין מים זורמים בדירה ואין שרותים. סופי יודעת שהיא חייבת לעשות משהו כדי לשנות את חייה, בפרט שהיא בקושי שורדת כלכלית. כשהיא רואה מודעה בעיתון של ניו יורק, של גבר אלמן מסן פרנסיסקו, המחפש לשאת אשה שתהיה אם לבתו, היא רואה במודעה הזדמנות לברוח מחיי העוני והדלות בניו יורק, ועונה עליה. למרות שאינה יודעת דבר על הגבר הזה, היא מוכנה לאמץ חיים חדשים גם אם זה עם גבר שמעולם לא פגשה.

כותב המודעה הוא מרטין הוקינג, שעבר לאחרונה מלוס אנג'לס לסן פרנסיסקו ורכש בית. הוא רוצה אישה לא מקומית. מישהי שלא חיתה בסן פרנסיסקו. הוא רוצה אישה עצמאית, שתהיה אמא טובה לבתו  קאט בת ה-5 ששותקת מאז אובדן אמה. מרטין פוגש את סופי לראשונה כשהיא מגיעה לסן פרנסיסקו, והם נישאים מיד. מרטין הוקינג השקט, החתיך שממעט לדבר,מתגלה כאדם קר וחסר רגש במיוחד כלפי בתו. הוא מתחתן עם סופי הידידותית, הפטפטנית והאכפתית ביום שבו הם נפגשים. אין חיזור. אין אהבה. יש להם חדרי שינה נפרדים.

כבר בתחילת נישואיה, סופי מבינה שמערכת היחסים הזו היא אך ורק מתוך נוחות, אך היא סקרנית ודי חשדנית להתנהגותו של בעלה החדש. משהו לא נראה בסדר בהתנהגותו כלפי בתו, בסודיות האופפת את עבודתו "בביטוח" המאלצת אותו להיעדר מהבית במשך ימים רצופים. אך מאחר והיא לא מאמינה למזלה הטוב, ושבעת רצון בבית הגדול היא לא עוסקת בזה יותר מידי. היא גרה עכשיו בבית נחמד, עם חדר משלה, יש לה את כל מה שהיא צריכה כדי לשרוד בצורה נוחה מאוד, והיא אוהבת את קאט, כאילו הייתה בתה. לפיכך היא מתמקדת בלעשות כל שביכולתה כדי לגרום לילדה להרגיש בטוחה ואהובה, ולפצות על הקור של מרטין כלפיה.

ערב רעידת האדמה הגדולה בסן פרנסיסקו, ב-18 באפריל 1906, עולמן של סופי וקאט מיטלטל כאשר בלינדה ההריונית מגיעה אל ביתם, ומחפשת את בעלה, שלדעתה עובד אצל מרטין. גילויים מזעזעים לגבי מרטין נחשפים, ואלה מאחדים את הדמויות כך שחייהן מתחברים. שתי הנשים מבינות שמרטין לא סתם קר, אלא אדם מסוכן מאד שמעמיד את חייהן בסכנה. אבל לפני שהן יכולות לנקוט בצעדים נגדו ולעזוב, רעידת האדמה מכה בסן פרנסיסקו, והן צריכות לא רק לשרוד את רעידת האדמה אלא גם לוודא שמרטין לא יפגע בהן. הן נדרשות לשיתוף פעולה כדי להציל את עצמן ואת קאט.

רעידת האדמה משחקת תפקיד משמעותי בעלילה אך במובנים רבים, היא נשארת הרקע שלה. והליבה של הסיפור הם סודות.

העלילה מתמקדת בעיקר בגבר ערמומי ומסוכן שהורס את כל הנקרה בדרכו , וכיצד מעשיו שינו את חייהן של שלוש נשים,שמנסות להמשיך בחיים, אחרי שהן מגלות מה טיבו.

סופי צועדת על חבל דק בין הרצון לעשות את הטוב ביותר עבור קאט, ובין חשיפת הארועים ביום של רעידת האדמה, מהלך שעשוי לחשוף את עברה באירלנד.

"טבעם של הדברים השבירים" הוא סיפור קולח עם דמויות מרתקות ועלילה מסקרנת, המספר על  אנשים טובים שנופלים במלכודת של אדם מניפולטיבי, אבל גם של אנשים טובים שמתאחדים כדי לעזור זה לזה בזמנים של טלטלות פיזיות ונפשיות.

יש מספר רב של פיתולים בסיפור, והרקע של סן פרנסיסקו  לפני ואחרי רעידת האדמה מרתק. אהבתי את הדרך שבה הדמויות יצרו משפחה גם כשהן לא קשורות בדם, ואת תחושת הסולידריות מול המצבים הקשים.

החוזק של העלילה הוא בדמויות, במיוחד באופי השברירי לכאורה של הנשים. כל אחת היתה שברירית בדרכה אך היו לה את החוזקות שלה, את הנחישות והעמידות. הן מתחילות בלי לדעת כמה שברירי עולמן עד שהכל סביבן מתפורר ועולה באש, והן מגלות עד כמה הן חזקות ביחד.

הרבה נושאים משולבים לאורך הספר. ביניהם, חברות נשית, אהבה בלתי מותנית לילד והאינסטינקט הטבעי להגן עליו בכל מחיר, סודות, תקווה, אובדן ורשת של שקרים.

 

מומלץ!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה