יום שלישי, 26 במרץ 2024

סוד העננים – אליסון ריצ'מן

סוד העננים – אליסון ריצ'מן

תרגום: ניצה פלד

הוצאה: פן הוצאה לאור

פברואר 2021. 334 עמודים

מגי בת ה 26  היא מורה צעירה יצירתית ונלהבת, עם תשוקה אמיתית למה שהיא עושה.

היא אוהבת את החיבור שהיא יוצרת עם התלמידים שלה, ואת הדרך שהיא מצליחה לעורר בהם השראה. היא נהנית לאתגר אותם למצוא יופי ומשמעות במילה הכתובה. כל שנת לימודים חדשה מאתגרת אותה מחדש, והיא משתדלת לא ליפול קורבן לציניות שפוקדת לעתים קרובות את חבריה המורים.

בפתיחת שנת הלימודים החדשה, מנהל בית הספר מציע למגי לקבל על עצמה משימה מיוחדת, מעבר לשעות הלימודים.  

האם תסכים ללמד את יורי, פעמיים בשבוע באופן פרטי בביתו? 

יורי הוא תלמיד שסובל מפגם מולד בלב. מחלתו מונעת ממנו להגיע לבית הספר על בסיס יומי, וללמוד עם בני גילו. בתחילה, מגי מהססת להירתם למשימה. המחשבה על עזרה לילד כל כך חולה מעוררת בה זיכרונות מילדותה שעדיין גורמים לה כאב, אבל לאחר שיחה עם אמה, היא מבינה שיורי ראוי לקבל את אותו היחס ואת אותה השראה שמקבל כל אחד מתלמידיה הבריאים.

מהרגע שמגי פוגשת את יורי, ברור לה שיש בו משהו מיוחד. בהתחלה, מגי לא יודעת איך להעסיק את הילד השברירי והמיואש הזה. יורי דוחה את הניסיונות שלה להתחבר אליו, אך חברתה ועמיתתה סוזי פוקחת את עיניה ומסבירה לה שילדים קולטים בדיוק כל העמדת פנים, ומגי מבינה שיש מצב שהיא מנסה יותר מדי. כשהיא מגלה שיורי אוהד מושבע של היאנקיז, קבוצת הבייסבול שגם אביו מעריץ, היא מוצאת את המפתח אל ליבו. אהבתו לשחקנים ולמשחקים מעסיקה אותו בסטטיסטיקות שונות ומגי מבינה שיורי ילד חכם ונבון יותר מתלמיד טיפוסי בכיתה ו'.

בזמן שמגי מלמדת את יורי קריאה וכתיבה, היא לומדת ממנו דבר או שניים. מערכת היחסים שלהם מעמיקה, היא לומדת הרבה על בייסבול, והקשר איתו פוקח את עיניה לכך שצריך לחיות את החיים במלואם, לחיות כל יום כאילו הוא היום האחרון.  היא מתוודעת לסיפור של הוריו, קטיה וסאשה. קטיה היתה בלרינה מבטיחה וסאשה, סטודנט לתואר שני. השניים תכננו לעזוב את מולדתם בגלל הרקע היהודי של סאשה אך בסופו של דבר הם היגרו מאוקראינה לארה"ב באמצע שנות ה-80 בעקבות אסון צ'רנוביל, שם נולד יורי, עם מום בלב,  ומגי שומעת ורואה איך הם נקרעים בין הרצון להגן על יורי לבין הרצון שהוא יהיה ילד שחי חיים "נורמליים".

"סוד העננים" מספר למעשה שני סיפורים, בשני צירי זמן שונים.

הראשון,  הסיפור של סאשה וקטיה, והשני, סיפורה של מגי, מורה מסורה שמעריכה מחדש את חייה ואת הזוגיות שלה. היה מחמם לב לראות איזה שינוי יכולה לעשות מורה נלהבת בחייו של ילד שחי חיים מבודדים, ובאותה מידה להתרגש מההשראה שמגי שאבה מחוכמתו ושימחת החיים של יורי.

 

אליסון ריצ'מן יצרה דמויות שנכנסות ללב. היא לוכדת את האהבה, הפחד והצער של אם, הדרכים האכפתיות של מורה, ואת האומץ של ילד חולה להתחבר לעולם החיצון. דרך כל דמות לומדים משהו על חוסן, התמדה, קבלה ואהבה. סיפור הרקע של מה שקרה באוקראינה היה מרתק. הסיפור של מגי היה איטי וצפוי, במיוחד הדרך בה כל בעיה שהיא התמודדה איתה נפתרה כמו במטה של קסם או המשיכה הלאה ללא אזכור נוסף, אבל אולי  זה נעשה כדי להביא קצת הקלה למציאות הכואבת בסיפור של יורי והוריו.

אהבתי את הדרך שבה שני הסיפורים התאחדו כדי להפוך את הסיפור הזה לבלתי נשכח, ואם תקראו עד הסוף תבינו למה הספר נקרא כפי שהוא נקרא.


"סוד העננים" הוא סיפור של מערכות יחסים מסוגים שונים כולל אהבה רומנטית, מערכת יחסים בין מורה לתלמיד, אהבה בין חברים, אהבת הורים לבנם, מערכת יחסים בין הורים למורה, אהבת הבייסבול, ומעל הכל, אהבת החיים.


ריצ'מן מתארת את השראתה לספר ואת הכרת התודה שלה למורים בחייה ובחייהם של ילדיה, והסיפור שכתבה בהחלט מעודד הערכה לעבודה שהמורים עושים.

 

קל לקריאה, מלא אמפתיה והרבה תובנות. אהבתי את הדמויות, התענגתי על התבשילים ונהניתי מהמוזיקה.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה