יום שני, 6 בינואר 2020

גרטה והענקים – זואי טוקר וזואי פרסיקו

גרטה והענקים – זואי טוקר וזואי פרסיקו
איורים: זואי טוקר וזואי פרסיקו
תרגום: רובת נצן
 הוצא' אגם ילדות. 2019 . 32 עמ' לא ממוספרים






















הסיפור הנפלא הזה נוצר בהשראת אירועים מהחיים האמיתיים.

גְרֶטָה תונְּבֶּרְג,  נערה שבדית בת  15, למדה בבית הספר על שינויי אקלים והייתה עצובה מהעדר הפעולה שהעולם נקט כדי להילחם בהתחממות הגלובלית. היא תהתה מדוע למרות כל העובדות המפחידות בנוגע לשינויי האקלים, איש לא עשה דבר כדי למנוע מ”הענקים”= הממשלות ועסקי הענק להרוס את כדור הארץ שלנו. במאמץ לתרום משהו חיובי, היא החלה להפגין מחוץ לפרלמנט השבדי, ובהדרגה הצטרפו אליה עוד ועוד אנשים.  פעולותיה של גרטה עוררו עניין מחודש ודיון עולמי בנושא שינויי האקלים והיוו השראה לרבים להתחיל לעשות משהו אמיתי כדי לעצור את אסון הממשמש ובא.

ב”גרטה והענקים”  משתמשים באלגוריה כדי להנגיש לדור הצעיר את מאבקה של גרטה למען מציאת פתרון למשבר האקלים.

הסיפור מתחיל בילדה ששמה גרטה שחיה בקרבת היער. יום אחד חיות היערות מחכות לה בפתח היער ומספרות לה על מעשי הענקים בהשמדת היער בו הם חיים. הממשלות והתעשייה מיוצגות על ידי ענקים שכורתים את העצים, בונים בתים ועוד בתים יותר גדולים וגבוהים והורסים את הסביבה ומשאירים את בעלי החיים ללא אזורי מחייה ועם פחד לגבי הצפוי להם בעתיד.




















אף אחד לא רוצה לעשות שום דבר, כי כולם חוששים לעמוד מול הענקים. רק גרטה, יוצאת למאבק למען חבריה החיות והיער בו הם חיים. היא עומדת עם שלט בפתח היער, ועליו כתובה מילה אחת  עִצְרוּ “!   אך היא זוכה להתעלמות.




גרטה אינה מוותרת וממשיכה יום אחר יום לעמוד עם השלט ועד מהרה, מצטרפים אליה רבים, ולכל אחד מהם שלט  עם דרישה משלו.

בשלט אחד כתוב  הֶעָשָׁן מֵהָאֲרֻבּוֹת שֶׁלָּכֶם חוֹנֵק אוֹתָנוּ!”
באחר  אַתֶּם יְכוֹלִים לַעֲזֹר אִם תִּטְעוּ עֵצִים חֲדָשִׁים!”
או  הַצִּילוּ אֶת הַבַּיִת שֶׁלָּנוּ!”
וגם  שִׁמְרוּ עַל הַיַּעַר שֶׁלָּנוּ!” ,
“ שִׁמְרוּ עַל הָעֵצִים וְהַחַיּוֹת”, ועוד ועוד.

עכשיו כבר אי אפשר להתעלם מכמות המפגינים ומדרישותיהם, והענקים שמים לב.

הם נעצרים, הם מקשיבים, הם מתחרטים. הם נבוכים וגם עצובים, על שהיו שקועים בעניניהם ולא הבינו כיצד מעשיהם משפיעים על היער ועל מי שחי בו, ומבטיחים להתחשב בסביבה. בעקבות המפגש הם משנים לחלוטין את אורח חייהם ומטפלים מחדש ביער כדי להפוך אותו ליפה עוד יותר משהיה בעבר.
שלא כמו בחיים האמיתיים, לענקים בסיפור הזה יש מצפון. ברגע שמסבירים להם שהם גורמים נזק רב, הם משנים את דרכיהם וסוף טוב הכל טוב.

אך במציאות, הדברים אינם פשוטים והבעיה לא נפתרת בקלות ובמהירות, וכדי לעצור אותה צריך יותר מכמה מפגינים כדי לשנות את דעתו של מישהו.


“גרטה והענקים” מהווה נקודת פתיחה נהדרת ללמד ילדים צעירים על המאבק למען כדור הארץ, איכות הסביבה וההתחממות הגלובלית, ומה צריך לעשות וכיצד ילדים יכולים לעזור במעשים קטנים שבאמת עוזרים, ממש כמו שגרטה עשתה.
זהו סיפור מקסים, עם איורים נפלאים, צבעוניים ומקסימים. ספר מושלם להתחיל לדבר עם ילדים על אקטיביזם חברתי ועל חשיבות ההגנה על כדור הארץ שלנו. מדהים איך גרטה מעוררת השראה בכל רחבי העולם.

הספר כתוב היטב, הוא אינפורמטיבי ומהנה ומנגיש בצורה חיובית לילדים מה גרטה מנסה לעשות. גם ילדים צעירים בגילם לא יתקשו להבין את  המסר שעובר, שיש לנו בעיה חמורה שאפשר לפתור אותה רק אם נפעל ביחד, כי המעשים שלנו, לא משנה כמה הם קטנים, תורמים לטובת הכלל. אנחנו רק צריכים להתחיל כי –

“אַף אֶחָד לֹא קָטָן מִדַּי בִּשְׁבִיל לְחוֹלֵל שִׁנּוּי”

חלקו האחרון של הספר מוקדש לסיפורה של גרטה האמיתית, ולרשימה של פעילויות קטנות שכל אחד מאתנו יכול לעשות כדי לסייע במאבק למען איכות הסביבה, וכן, רשימה של  אתרי אינטרנט למידע נוסף.

ראוי לציין ש- 2% מעלות כל ספר שנרכש נתרמים לארגון הבינלאומי  350.org שמטרתו לעצור את השימוש בדלקי מאובנים ולעודד פתרונות של אנרגיה מתחדשת וידידותית לסביבה.

מתאים לגילאי 3-7 .  מנוקד ומתאים גם לראשית קריאה.

גרטה תונברג, פעילת הסביבה הצעירה, אשת השנה של מגזין “טיים” היתה מועמדת לפרס נובל לשלום.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה