יום שישי, 7 באוגוסט 2020

נישואים גנובים - דיאן צ'מברליין

נישואים גנובים - דיאן צ'מברליין

תרגום: יונתן פרידמן

הוצאת אהבות

נובמבר 2019. 416 עמ' מודפסים

הספר נפתח בבולטימור, מרילנד באוגוסט 1943. טס דה-מלו חוגגת את יום הולדתה העשרים ושלושה ואת סיום לימודי הרפואה של וינסנט ארוסה החביב ויפה התואר, אהוב ליבה מזה שנים רבות. עכשיו כשהוא רופא מן המניין ולטס נותר סימסטר אחד לסיום לימודיה כאחות בבית הספר לסיעוד, הם מצפים להינשא ובבוא הזמן לעבוד זה לצד זה.  

כל עתידם מתוכנן. מועד החתונה נקבע למאי 1944 , והם יודעים היכן  יגורו, כמה ילדים יהיו להם ... הכל.

בעקבות ארוע משנה חיים, טס מסיימת את אירוסיה לווינסנט ומתחתנת עם הנרי, גבר עשיר שהכירה לאחרונה. היא עוברת לגור בהיקורי, צפון קרוליינה. בעלה מנהל מפעל רהיטים משובח שנמצא בבעלות משפחתו שנים רבות. הוא טוב לב אליה, אך מרוחק ולא מגלה חיבה כלפיה אלא אם כן מישהו נמצא בסביבתם. כולם שופטים את טס "הזרה" מתוך מחשבה שהיא התחתנה עם הנרי בגלל כספו. הם לא סומכים עליה והיא חשה את החשדנות, חוסר האמון והעוינות כשרבים מהם בזים לה, כולל בני משפחתו.

טס מרגישה כלואה בנישואים חסרי אהבה לגבר שמתברר שיש לו סודות רבים. הוא מאחר לחזור הביתה ולפעמים בכלל לא חוזר, וכשהוא נשאל על כך הוא משמיע תירוצים צולעים. אנשים אומרים לטס שיש כל כך הרבה דברים שהיא לא יודעת אבל הם לא מגלים לה מהם אותם דברים.

כאשר מגיפת הפוליו מתפרצת ופוגעת בהיקורי, טס נחושה לעשות כל שביכולתה כדי לעזור.

האם טס תמצא אי פעם אושר וקבלה בהיקורי?

מהם הסודות של הנרי המוכר בשם האנק?

האם טס תמצא אי פעם את האהבה שהיא כל כך רוצה וראויה לה?

 

דיאן צ'מברליין מספרת סיפור עם דמויות נפלאות. ברגע שמתחילים לקרוא, עוברים לחיים אחרים בזמן אחר, עם אנשים שגורמים לך להרגיש כאילו מדובר בחברים שלך.  יש לה יכולת נפלאה להבין את דמויותיה לעומק . היא לוכדת את הניואנסים בצורה נהדרת, כך שאפילו הדמויות המשניות הן בלתי נשכחות.  

לטס דה מלו, ילדה איטלקיה, יש איכויות ייחודיות.  היופי שלה אינו רק פיזי , שיער שחור, ועיניים חומות אקזוטיות גדולות, אלא שערכיה, סדרי העדיפויות שלה בחיים, והיושר המוסרי מבדילים אותה מאחרים, וכשהסופרת מתארת את מנעד רגשותיה ומחשבותיה של טס, הקורא נמצא יחד איתה ברכבת ההרים שעוברת עליה.

הנרי קרפט / האנק הוא אדם מסתורי. הוא גבר שלוקח שליטה, וגם מגונן מאד. הוא איש עסקים מוערך בקהילה, אך מעשיו מוזרים ומניעיו אינם ברורים.

העלילה זורמת, הכתיב מדויקת ומסופרת בגוף ראשון מפי טס, והיא מעוררת אמפתיה כלפי הדמויות.

דיאן צ'מברליין בהחלט יודעת לספר סיפור ולהניע אותו. ספריה נעים סביב אירועים אמיתיים בהיסטוריה ובספר הזה הם נעים סביב מלחה"ע השניה, מגיפת הפוליו, הגזענות הדרומית העמוקה בארה"ב והקורא נחשף לחוויה אותנטית של החיים באמצע שנות ה 40, כשאת העלילה מלוות סוגיות הקשורות בדת, סוגיות גזעיות ואפליה נגד שחורים, ההגדרה הברורה של תפקידי גברים ונשים, דעות קדומות, דיני הנישואין והקשיים שנגרמו בעקבות המלחמה.

חלק גדול בסיפור קשור בבית החולים לקורבנות הפוליו שהוקם בהיקורי בתוך 54 שעות , והיה מרתק ללמוד על אופן הטיפול במגיפה באותה תקופה. מעולם לא שמעתי על "שיטת האחות קני" לשיקום שרירים, שיטה שהפכה לבסיס עליו מושתת הפזיותרפיה.

"נישואים גנובים" הוא רומן היסטורי נהדר ומשכנע , בו העבר רודף את ההווה ככל שמתגלה האמת.

אחרי שקראתי את "שקרים הכרחיים" חששתי לקרוא ספר נוסף פרי עטה של דיאן צ'מברליין  אך קידמתי את "נישואים גנובים" לראש הערימה, ומה רבה היתה ההפתעה.

אהבתי הכל. 

מהעמוד הראשון של הפרולוג ועד הסוף המפרט את מחקרה המעמיק של דיאן צ'מברליין שגרם לדמויות ולהיסטוריה שמאחורי העיר היקורי להתעורר לחיים. אהבתי מאוד את טס, את הכומר סם והאופן בו הוא מתייחד עם המתים, את האטי, הונור, זקי וג'ילי הקטנה. אומנם צפיתי כמה מהפיתולים בעלילה, אך זה לא גרע מההנאה שלי.

"נישואים גנובים" הוא סיפור מפותל עוצמתי ומרגש שעוסק בהרבה נושאי טאבו הקשורים לתקופה ולמקום בו הוא מתרחש, ומספר על סודות, אהבה, גזענות, בגידה, סליחה ומאבקה של אשה לשרוד ובסופו של דבר למצוא הגשמה, אושר, ואהבה ללא תנאי.

 

אם אהבתם את "שקרים הכרחיים" תאהבו גם את הספר הזה.

 

ממליצה בחום!

 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה