יום שבת, 1 באוגוסט 2020

על מקום הימצאה – תמר קפלנסקי

על מקום הימצאה – תמר קפלנסקי

הוצאת כתר

אוגוסט 2019. 286 עמ' מודפסים

נקרא כעותק דיגיטלי באתר אינדיבוק

 
 

הסיפור מתחיל בהכנות שעושה הגר בת ה-40 בביתה, לקראת נסיעתה להודו להשתתף בחתונת חברתה הטובה מילדות, מאיה. 


תוך כדי הכנת קציצות לבנותיה וקיפול כביסה היא מהרהרת ביחסיה המנוכרים עם גילי, בעלה, בחוסר התקשורת וחוסר גילויי חיבה או תשוקה ביניהם, מודעת לתחושת חוסר הפירגון מצידו על כך שהיא עוזבת ומשאירה אותו לבד עם הבנות, מה שמעורר בה רגשי אשמה, ובין לבין היא מהרהרת בכמיהתה הנואשת לעוד ילד אחד, אחרון, וסירובו של בעלה להרחיב את המשפחה.  היא סופרת את הימים עד מועד הנסיעה, ורואה בה סוג של הפוגה מהשיגרה או מילוי מצברים, זמן איכות עם עצמה ולעצמה.

בהודו היא פוגשת את מאנו , שקשוב לכל רגשותיה ותחושותיה, היא מתאהבת בו ומוכנה לוותר על כל מה שיקר לה. למרות הדברים הנרמזים בשיחתה עם מאיה היא מטפחת את הקשר עם מאנו גם אם לאט לאט היא מודעת לכך שמשהו לא תקין קורה. וכשהיא נאלצת לחזור לארץ היא מבינה כמה נכון הפתגם "אל תסתכל בקנקן אלא במה שבתוכו".

 

על פניו נדמה שמדובר בסיפור קלישאתי, של אשה שעוברת משבר גיל 40, שחייה רצופים שיגרה יומיומית משעממת ומונוטונית של ילדים, בית, עבודה, נישואין שנשחקים, ריחוק רגשי, אך לא כך הוא.


"על מקום הימצאה" הוא ספר מורכב וקשה כי העולם הרגשי של הגר סוער, מתלבט מתייסר ומתחבט ונלחם בתחושה שהיא רק בת 40 וחיה כמו מתה ואיך תמשיך ותחיה כך עוד 30-40 שנה ועל איך אין קשר בין מה שחשבה בצעירותה על איך יראו חייה בעתיד לבין מה שהמציאות הכתיבה.

והגר שמרגישה כאילו היא עוד רהיט בבית, כואבת ומחפשת את מי או מה שיעיפו אותה ויעירו אותה מתרדמה רגשית ומינית.


הספר מחולק לשלשה חלקים כשהחלק הראשון והאחרון מתארים בעיקר את הגר בארץ, והחלק השני מתאר את שהייתה בהודו. שלשת החלקים מסופרים מנקודת המבט של הגר אך הם נבדלים בקול המספר, שעובר מדיבור בגוף ראשון לגוף שלישי, כשלמעשה כל הסיפור מסופר מתוך ראיה לאחור גם אם הוא מסופר כאילו בזמן הווה, כי הגר משתמשת הרבה במילים בדיעבד:

"רק בדיעבד אדע: הזמן התפצל. זו היתה עונת הפיצול. עונת הגם פה וגם שם."(פרק 17)

ובאותו פרק:

"..אבל את זה אדע רק בדיעבד. ועכשיו לא בדיעבד"


ועל מה מה שקורה בהודו ועל מה שקורה בארץ ומאלץ את הגר לעשות חשבון נפש, תקראו בספר עצמו.


אני חייבת להודות שההתחלה לא היתה קלה עבורי. לא הצלחתי להבין ולהתחבר לסגנון הכתיבה שמערבב חלומות, מחשבות ומטאפורות במהלך העלילה כדי לתאר את חיבוטי הנפש של הגר. בנוסף לא אחת העלילה קופצת באותה פיסקה  בין הסיפור של הגר כהגר,  לבין הגר שמתבוננת על הגר מבחוץ, כאילו היא שתי נשים נפרדות. אך החל מהחלק השני לא הצלחתי להניח את הספר לרגע וקראתי ברצף עד לסיומו.  וכמה התאכזבתי על הסוף הלא סגור...


בשורה התחתונה זהו ספר מרשים, מעורר מחשבה, הלב יוצא אל הגר גם אם לא תמיד הסכמתי איתה ועם הדרך שבחרה, שנכתב בסגנון כתיבה מיוחד, סוחף ומרגש. 


ממליצה מאד!


*** 

תמר קפלנסקי נולדה בפריז וגדלה בצרפת ובישראל. היא בעלת תואר שני בלימודי ספרות, עיתונאית, מוזיקאית ומתרגמת. "על מקום הימצאה" הוא הרומן הראשון שלה.


נקרא כספר דיגיטלי באתר אינדיבוק .לרכישה או טעימה מן הספר לחצו כאן:

על מקום הימצאה. פרק ראשון.


 

 
 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה