יום רביעי, 26 באוגוסט 2020

חמישה נהרות נפגשו במישור מיוער - בארני נוריס

חמישה נהרות נפגשו במישור מיוער - בארני נוריס

מתרגם: שי סנדיק

הוצאת לסה

2016. 

נקרא כספר דיגיטלי באפליקציה HBreader.




















"חמישה נהרות נפגשו במישור מיוער" בתרגומו של שי סנדיק, הוא רומן הבכורה של המחזאי בארני נוריס. 

נהרות אלה נפגשים בסליסבורי וסביבתה, אנגליה, שם מתגוררות חמש הדמויות של הרומן הזה, שם נמצאת הקתדרלה, העיר העתיקה, סטונהנג' והמישור המיוער בה נפגשים חמישה נהרות.

חמשת הנהרות מהווים אלגוריה לחייהם של חמישה אנשים רגילים כאשר לילה אחד מכונית פוגעת ברוכב טוסטוס במרכז העיר סליסבורי. אך זה אינו הדבר היחיד שמחבר את הסיפורים שלהם, שכן חייהם משתלבים אלה באלה בדרכים קטנות לאורך הדרך.

 

הדמות הראשונה היא, ריטה, מוכרת פרחים וסוחרת סמים במשרה חלקית, בגיל העמידה. ריטה היא אישה פשוטה שעשתה כמה בחירות גרועות בחייה. כעת היא מוצאת את עצמה בודדה ומנוכרת מילדה היחיד. היא לא מאשימה אף אחד בכישלונותיה. הסיפור שלה מסופר בקול חזק, מציאותי.

 

הדמות השניה היא סם, תלמיד/מתבגר בתיכון, ביישן. לרוע המזל, אביו מת מסרטן. הטרגדיה האישית הזו הופכת את עולמו על פיו. סיפורו עוסק בגיל ההתבגרות, הייסורים, האהבה הראשונה, החרדות והמאבקים שלו אחר זהותו והם מפורטים לפרטי פרטים ואפילו די אוניברסליים/פילוסופיים.

 

החקלאי הזקן ג'ורג' נוהג במכוניתו מבית החולים שם נכנעה אשתו לסרטן. הוא מתאר את התקופה בה הם נפגשו לראשונה, וממשיך במחשבות על אהבה ונישואין, ילדים או חוסר ילדים, חרטות ובעיקר זיכרונות.


אחת הדמויות החזקות ביותר בעיני הייתה אליסון. היא אשת חייל, שמשרת באפגניסטן. הילד היחיד שלהם הולך לפנימייה, ואליסון מוצאת את עצמה בודדה, נואשת, מדוכאת, בלי חברים ותכלית. היא סובלת מהתמכרות לכדורים ואלכוהול , נאבקת בצורך לא להתמוטט. כתיבת היומן, הבידוד והחרדה שלה הובילו למחשבות הקשורות בבריאות הנפש.

 

הדמות האחרונה שאנו פוגשים היא ליאם, שהוא מאבטח. הסיפור שלו הוא הקצר ביותר, ומסופר מנקודת מבטו של בחור צעיר שקוע בעצמו וסובל ממשבר.


"חמישה נהרות נפגשו במישור מיוער" הוא על הדמויות והסיפורים שלהן. אין עלילה. כל אחת מהדמויות מספרת את סיפורה בגוף ראשון, אך בסופו של דבר מתברר שהסיפורים קשורים אחד לשני במידה רבה גם אם הסיפור של כל אחת מהם הוא סיפור אינדיבידואלי. כל אחד מהסיפורים מאוד מהורהר ומתבונן פנימה, מכיל מחשבות על החיים והמוות, תוך תהייה האם הדת, המיוצגת על ידי קתדרלת סליסבורי וכתבי הקודש והטקסים של הנצרות יוכלו לעזור.

לכל דמות הקול שלה, סגנון הדיבור המייחד אותה. כל הסיפורים מדכאים וממוקדים בחוסר התוחלת של החיים וכל דמות קיימת רק כאשר היא מספרת את סיפורה. אך כל סיפור אמין בפני עצמו, ומתאר את העצב, הפחדים, הבדידות האישית, כשתיאורים ליריים של הטבע משמשים כמטאפורות לאהבה ולחיים, והמציאות מעורבת לעתים קרובות בתיאורים של קסם ואגדה.

ספר מיוחד. לא שיגרתי. לא קל. מעורר מחשבה. עצוב  ואנושי שמדבר על משמעות החיים, חרטות, בחירות, שייכות, אהבה, בדידות, אובדן ויגון בצל קתדרלת סליסבורי ואיך הקשר של אירוע בודד, חושף עד כמה שבירים חיינו וכמה יפים הקשרים האנושיים הקטנים היומיומיים.

כריכה מהממת.

מומלץ ביותר.


לטעימה מן הספר לחצו כאן:

חמישה נהרות. פרק ראשון



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה