יום חמישי, 10 בפברואר 2022

העולם שמתחת לרגלינו - שרלוט גילאן, יובל זומר

העולם שמתחת לרגלינו - שרלוט גילאן, יובל זומר

תרגום: יעל קליפר

איור : יובל זומר

הוצאת שוקן

שנת 2022












"העולם שמתחת לרגלינו"  הוא ספר אקורדיון דו צדדי שנפתח לאורך 2.5 מטר ומזמין אותנו לטיול מסעיר מהעיר למטה, אל הליבה הפנימית של כדור הארץ, אל בטן האדמה.

תמיד רציתי לדעת מה נמצא מתחת לפני כדור הארץ. אם יש לכם ילד סקרן כמוני, ששואל מה יש מתחת לאדמה, הספר הזה יתן מענה נהדר לשאלותיו.  הפורמט יוצא הדופן הופך אותו לספר אינטראקטיבי כייפי במיוחד, והויזואליות של הספר מאפשרת לילדים לדמיין את הדברים שנמצאים מתחת לרחובות ולבתים.

הספר מתחיל עם שאלות המעודדות את הקורא להתעלם מהסחות הדעת שמעל הקרקע ולהרהר במה שקורה מתחת לאדמה, ואז מגיעה הזמנה "להציץ" פנימה, והמסע אל מרכז כדור הארץ מתחיל ונמשך דרך כדור הארץ ויוצא החוצה מצידו השני!

הדרך שבו מוגש הספר מאפשר לנו לחזות במשהו שלעולם לא נראה באמת. הוא משיג זאת באמצעות קטעים מעניינים של עובדות ואיורים מדהימים. מיקום הטקסט, המחייב אותנו להחזיק את הספר בזווית של 90 מעלות ולקרוא את כפולת הדפים, יוצר רושם של עומק, והקטעים האופקיים הרבים מדגימים בבירור את השכבות של בטן האדמה.

יש כמות לא מבוטלת של מידע. הספר מדבר על דברים שאפשר לראות בסביבה כפרית ועירונית כאחד, ומכסה מגוון רחב של נושאים, לרבות צנרת מים, ביוב וחשמל, חיי בעלי החיים מתחת לאדמה, חפצים מעשה ידי אדם, גיאולוגיה, מאובנים, הרי געש, מנהרות רכבת תחתית ועוד. הירידה לעומק הקרקע והעלייה חזרה לפני השטח מכסה מידע שונה, כך שתמיד יש משהו חדש לקרוא עליו.

מהרגע שפתחתי את הכריכה, נכבשתי.

הספר תוכנן בצורת קיפולי אקורדיון כך שהוא יכול להיפתח לתמונה רציפה ארוכה, וכדי להראות את כל המסע לליבה של כדור הארץ בבת אחת, עלינו לפרוס את הספר על הרצפה, והחוויה הפיזית של "זחילה" סביב הספר עוזרת להעביר את הגודל והמורכבות של מה שמתרחש מתחת לרגלינו.

האיורים הנפלאים מכילים הרבה פרטים קטנים, וכל פעם מגלים משהו חדש. אהבתי להסתכל בפיתולי הנהרות התת קרקעיים, בחלקי הסלעים והמינרלים השונים, בשורשים המתפשטים של העצים ובניצנוץ אבני החן החבויות באדמה.

המידע הכולל נושאים כמו גיאולוגיה, ארכיאולוגיה והיסטוריה של הטבע, כתובים בפשטות כך שילד בן 7 יכול לקרוא את הספר באופן עצמאי וילדים צעירים יותר יוכלו להבין את המושגים.  בהרבה מקרים ספרי עיון מביאים את החומר בצורה יבשה שלא פונה לקוראים הצעירים. לא במקרה הזה. הטקסט ידידותי, מונגש לילדים ומושך. וכמו בהרבה ספרי עיון, אין צורך לקרוא את כל הטקסט במכה אחת. אפשר לבחור נושא אחד ולהתמקד בו, ובפעם אחרת לבחור קטע אחר שיסקרן אותנו מחדש.

 

בשורה התחתונה: עוד ספר נפלא בהוצאת שוקן. ספר עיון מסביר פנים ומהנה לכל הגילאים.

מומלץ בחום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה