יום רביעי, 23 בפברואר 2022

ילד אחד ממיליון - מוניקה ווד

ילד אחד ממיליון - מוניקה ווד

מאנגלית: רוגל אלפר

הוצאת כתר

נובמבר 2018. 376 עמודים











אנחנו לא יודעים את שמו, אבל כבר בתחילת הספר אנחנו מתוודעים לגורלו של הילד בן האחת-עשרה שאובססיבי לספר השיאים של גינס, שאוהב מספרים, עורך רשימות, אוהב לספור דברים בקבוצות של 10 , ונוהג לאסוף 10  פריטים  של אותו חפץ.


האם הוא ילד מוזר ? חרדתי או אובססיבי ? אולי בודד ?


"הילד" מתחבר עם אונה ויטקוס הבודדה בת ה-104 ועוד מאה שלושים ושלושה ימים.

אונה נולדה בליטא, גדלה במיין, שם היא גרה מאז שהגיעה בגיל 4. הוריה ברחו איתה לארה"ב מחשש לפלישה הרוסית לליטא. הם דיברו מעט אנגלית, אבל עברו כל כך הרבה שנים מאז דיברה או שמעה ליטאית, שרק מילה או שתיים ממנה מרחפות מידי פעם בזיכרונה. כדי לזכות בתג הצופים על פעילות התנדבותית, "הילד" עוזר לאונה בעבודות החצר אחת לשבוע. ולמרות שאונה "פיטרה" בחורים צעירים שהגיעו לפניו, היא רואה ב"ילד" משהו נדיר ומיוחד. ברור  לה מעבר לכל ספק שהוא ילד חכם, בעל תפיסה חדה ויכולת הבנה מיוחדת, והוא הופך לדבר הכי קרוב שהיה לה בשנים האחרונות, לחבר. היא נהנית מחברתו של הילד, ונהנית מכך שיש לה למה לצפות. וכך, הם הופכים לחברים.


כש"הילד" כבר לא יכול לעמוד בהתחייבותו, אביו, קווין, מוזיקאי לשעבר, מחליף אותו כדי להשלים את שבע השבתות המתוכננות שנותרו. קווין מחשיב את עצמו כבעל כושל, כאבא כושל וחושב שהוא לא אהב את בנו מספיק. אונה מרגישה פגועה ומאוכזבת מכך ש"הילד" נטש את "מערכת היחסים" שלהם ואת החיפוש שלהם, אבל לא עובר זמן רב עד שהיא מבינה את הסיבה לכך, וקווין מחליט להמשיך את המשימות של בנו, במאמץ להבין אותו טוב יותר. אהבתי לראות את דמותו הפגומה של קווין, צומחת ממשהו שאין לו במה להתגאות, למשהו שהוא מעורר גאווה.

בל, גרושתו (פעמיים) של קווין, מסכימה עם ההערכה העצמית הנמוכה של בעלה לשעבר ,אבל יש לה את הבעיות שלה. כל מה שהיא רוצה זה לגרום לקווין לשלם על כך שלא העניק לבנם את האהבה והביטחון שלהם הוא היה זקוק . אבל היא מבינה שהדרך של קווין ביצירת מערכת יחסים עם אונה חשובה, וכמו שני מגנטים, הם נמשכים אל אונה ולשאיפתה, שנולדה בעידודו של בנם, להפוך לזוכת שיא גינס בתור האשה המבוגרת ביותר בעולם המחזיקה ברשיון נהיגה תקף. 

לאורך הספר אנו מבינים עד כמה "הילד" הופך לחבר של אונה  ומעניק לה מתנה מיוחדת במינה, את היכולת להשלים עם עברה ועם עתידה, והידידות בין הילד המופלא הזה לבין האישה בת ה-104 מוכיחה שגיל הוא רק מספר ואין לו גבולות או השפעה על חברות.

מכשיר הקלטה משמש אותו כדי להקליט את אונה כשהיא מהרהרת בחייה, כשהיא מספרת לו את סיפורה עבור הפרויקט הבית ספרי, היא גם מוצאת מחדש את שפת האם שלה, ליטאית, למרות שהיא נמצאת בארה"ב כבר 100 שנה. אונה חושבת שהיא ראתה כבר הכל ומתרגשת מאד כשהיא מבינה כמה "הילד" לימד אותה בפרק זמן כה קצר. אחרי הכל, היא זו שהיתה צריכה ללמד אותו,לא?


"ילד אחד ממיליון" הוא סיפור יפהפה על חברות יוצאות דופן. דמותו של "הילד" היא בלתי נשכחת למרות העובדה ששמו לא מופיע אפילו פעם אחת לכל אורך הספר, והקוראים לומדים עליו דרך עיניהם של אונה והוריו, או הרשימות שלו של שיאי גינס.

הכתיבה עדינה ורגישה, מענגת ויוצאת דופן.  ישנם רגעים של הומור ואחרים שבהם דמעות מציפות את העיניים. מוניקה ווד מצליחה להוביל את  "הילד" המבריק הזה, את אביו ואת אונה במסע לעבר מימוש עצמי. יחד הם חולקים את הזיכרונות ויחד הם חולקים תקווה ואובדן, ובסופו של דבר מתמודדים עם החיים בכללותם. הסיפור שלהם משקף את העובדה הידועה שמשפחה לא נהיית משפחה רק הודות או בגלל קשר דם או נישואים.

הטיפול בנושאים של ידידות, אהבה, חרטה, סליחה ואבל מלאים אהבה ואנושיות. התחושה היא של אנשים אמיתיים, שחיים חיים אמיתיים, שחווים את המציאות שלהם, המציאות שנוגעת בהם.

זה סיפור על אהבה, שאהבתי בו כל מילה.

קראו! לא תצטערו.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה