יום ראשון, 13 בפברואר 2022

דייזי ג'ונס והסיקס - טיילור ג'נקינס ריד

דייזי ג'ונס והסיקס - טיילור ג'נקינס ריד

תרגום: טל ארצי

הוצאת כתר

נובמבר 2021. 384 עמודים












 

"לא היה לי שום עניין להיות המוזה של מישהו אחר.

אני לא מוזה.

אני המישהו.

סוף הסיפור המזוין.”

 

 

דייזי ג'ונס והסיקס הוא ספר מיוחד, יוצא דופן.  אהבתי את סגנון הכתיבה הייחודי, המקורי, המסקרן, שגרם לי להרגיש כאילו אני צופה בסרט דוקומנטרי. הספר הוא בעצם תמליל תיעודי של הלהקה. חברי הלהקה לשעבר, המנהלים שלהם, בני משפחה וחברים, כולם מתראיינים, ומספרים מנקודת המבט שלהם, את ההיסטוריה של הלהקה מראשיתה, דרך עלייתה ונפילתה, הדינמיקה בין חברי הלהקה השונים, כשהדיבור מתחלף ביניהם ללא סדר מסוים, ובכל פיסקה מובאת  ומובעת דעתה של אחת הדמויות.

 

הסיפור מתרחש בשנות ה-70 , שהיו עשור מדהים למוזיקה. ז'אנר הרוק כבש את העולם בסערה עם הופעות והמוני מעריצים אובססיביים כשלהקות כמו ה"מי", "לד זפלין", "קרידנס קליר ווטר", "פליטווד מק", ואחרות הטביעו את חותמן בסצינת הרוק של לוס אנג'לס עם מערבולת הסקס, הסמים, והרוקנ'רול.

טיילור ג'נקינס ריד מעבירה את האווירה והלך הרוח של שנות השבעים ולהקות הרוק שזכו להצלחה מעבר לחלומות הפרועים ביותר שלהן. בעזרת "דייזי ג'ונס והסיקס" הקוראים יוצאים למסע לאחור בזמן, לאותה תקופה סוערת ופרועה, וסיפור הלהקה הוא פרופיל בדיוני של להקה אחת כזו, שמתאר את האווירה הנ"ל, ובעזרת סגנון הכתיבה המיוחד, נוצר סיפור אותנטי שקשה להאמין שהוא לא אמיתי.

 

דייזי ג'ונס לא רק יפה, היא מהממת. היא לא רק מהממת, היא גם שבורה ואבודה. יש בה משהו שלא רק מאיר חדר, אלא משהו ששואב ממנו את כל האוויר כך שאי אפשר שלא להבחין בה. היא גדלה עם הורים מרוחקים שכמעט ולא שמים לב אם היא בבית או לא, והיא הופכת להיות  נערה הרפתקנית שאוהבת להתגנב למועדוני לילה בסאנסט סטריפ וחולמת לשיר יום אחד על במה משלה. הסקס והסמים אמנם מלהיבים, אבל יותר מהכול היא אוהבת את המוזיקה. בגיל עשרים, הקול שלה, הכריזמה והיופי שלה, זו החבילה המלאה. בכל מקום שהיא הולכת, הראשים מסתובבים אחריה היא מושכת תשומת לב. כל אלה מבשרים על תחילתה של קריירה מבטיחה.

 

הסיקס הם הלהקה שמוביל בילי דאן.  לבילי דאן ולאחיו גרהם יש כישרון מוזיקלי, כשרון לכתוב מילים נהדרות ונוכחות בימתית נכונה שגורמת לאנשים לשים אליהם לב. הם מקימים להקה בשם הסיקס. הם מנגנים באותם מועדונים שבהם מסתובבת דייזי . בילי דאן הוא זמר כריזמטי אך מתוסבך שהתמכרותו לסמים כבר סיבכה אותו פעמים רבות. הוא מאבד לא רק את עצמו אלא גם  כמה מהרגעים החשובים ביותר בחייו. הסיקס טובים וזוכים לתהילה בינונית שמקנה להם קצת כסף וקצת מוניטין, אבל הם זקוקים למשהו שידחוף אותם ויוביל אותם להכרה ולהצלחה.

המפיק שלהם מחבר בין דייזי לסיקס, ומקים את להקת "דייזי ג'ונס והסיקס" וביחד הם מייצרים את הניצוצות הדרושים לסלילת דרכם אל התהילה, והם הופכים לאגדה.  אך כשהניצוצות גולשים מהבמה אל החיים עצמם, הכול מסתבך וכשהאלבום שלהם יוצא לשוק, הם מתפרקים ומזעזעים את עולם המוסיקה והמעריצים.

 

העלילה מספרת על עומס ההופעות והביקורת התקשורתית, על איך צומחות שמועות ואיך אירועים מתנפחים לסיפור עסיסי יותר, כשהעיתונות בוחשת ומחליטה את מי להמליך לכוכב או את מי להוריד מכס המלכות.  יש התייחסות רבה למשמעות של להיות אישה בתעשייה עצמה, ומצד שני , ולמשמעות של אשה בלהקה המונה שבעה אנשים, יש התייחסות למשמעות של קורבנות אישיים למען טובת הלהקה, על איך זיכרונות משתנים עם הזמן, ומצבים מקבלים פרשנות אחרת בראייה לאחור, ואיך אי הבנות קטנות, הופכות לכדור שלג בגלל חוסר התייחסות.

אני חייבת להודות שזה אחד מהספרים שבהם בדקתי אם הלהקה הייתה קיימת באמת, אם האנשים האלה היו קיימים כי קשה היה להאמין שלא.

 

טיילור ג'נקינס ריד יצרה דמויות נפלאות, אנושיות, פגומות, אבל כאלה שנלחמות עם השדים הפנימיים שלהן, כל אחת בדרכה. ניפוץ האגו של חברי הלהקה, סערות רגשיות, כאב של יצירתיות, הופעות, התמכרויות ואהבה אסורה. הדמויות הנשיות חזקות ודינמיות. יש בספר מסרים חזקים על העצמת נשים, תמיכה בנשים וכד'. אפילו דמויות המשנה הן בעלות עומק. בנוסף, מערכות היחסים בין כל הנשים (קרן ודייזי, קארן וקמילה, קמילה ודייזי וגם דייזי וג'וליה הקטנה) הם יחסים בריאים, ייחודיים ואותנטיים. ויותר מכל, דמותה של דייזי, מלאת רגש, אבודה, אימפולסיבית, מפונקת, שבורה אבל גם כוכבת מחוננת שמתאהבת באחד שלעולם לא תוכל לקבל.

 

בין יתר הנושאים בהם עוסק הסיפור, התמקדה טיילור ג'נקינס ריד בהשפעות ההרסניות של תופעת ההתמכרות. סיפור ההתמכרויות של בילי ודייזי לסמים הם מאפיין דומיננטי של התקופה הזו, והספר חושף את האמת על שימוש בסמים אך למרות  האפיונים השליליים יש בסיפור תקווה להחלמה עבור אלה שעלולים להיות במצב דומה. כאשר בילי מוצא את עצמו מחדש לאחר שהוא מתפכח ולומד מה באמת חשוב בחייו, דייזי עושה בדיוק את ההפך. היא נופלת עמוק.

 

והמוזיקה!  כל כך הרבה שירים מעולים עם קול וסאונד ייחודיים משלהם. באמת קשה להאמין שזו לא להקה אמיתית.

אני לא חסידה גדולה של רוקנרול, אבל אני אוהבת מוזיקה בכלל, ומוזיקה ישנה בפרט וקצת חששתי שלא אתחבר לסיפור הזה. חברותי המליצו עליו מאד והדגישו שחובה "לשמוע" אותו באודיו. אני העדפתי לקרוא את הספר. לא חשבתי שזה יהיה הרבה יותר מאשר ספר על להקת רוק, ושאזדהה עם אותם אנשים שאין לי שום דבר במשותף איתם. אבל שאפו לסופרת שהצליחה להמציא דמויות שמרגישות כמו אנשים אמיתיים.

זה סיפורן של הרבה להקות רוק גדולות, כשהעולם מונח לרגליהן, אבל לא יודעות מי הן באמת, או מה בדיוק המעריצים הרבים רוצים שהם יהיו.

אני ממליצה בחום על הספר הזה לכל מי שקנה ​​אי פעם אלבום רוקנ'רול, שם פוסטר של להקה על הקיר בחדרו, או שאפילו סתם האזין או מאזין להם מידי פעם. גם לחובבי רומן היסטורי, מעריצי שנות ה -60 וה-70.

קריאה סופר מהירה וסוחפת.

 

ורק אציין, שחברת ההפקות של ריס ווית'רספון קנתה את הזכויות להפוך את הספר הזה למיני סידרה באמזון.

 

קריאה מהנה!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה