יום שני, 14 בפברואר 2022

נדיבות – אליסון גרין

נדיבות – אליסון גרין

תרגום: רונית רוקאס

איור: אקסל שפלר ומאיירים נוספים

הוצאת כנפיים, הוצאת כתר

ספטמבר 2020. 42 עמודים












ספר מתוק מעורר השראה שכולו טוב לב שממחיש את הדרכים השונות שבהן ילדים יכולים להיות אדיבים. הספר כולל איורים צבעוניים של 38 מאיירים בינלאומיים ידועים, שתרמו את עבודתם בחינם לארגון הצדקה Three Peas , אירגון המעניק עזרה מעשית חיונית לפליטים שנאלצו לברוח מבתיהם. על כל מכירת עותק מודפס של הספר מועברת תמורה כתרומה לאגודה הנ"ל.

הספר  מדבר על הדברים הפשוטים והבלתי מורגשים לכאורה אך חשובים מאוד שאנחנו יכולים לעשות עבור אחרים. הכלה, שיתוף, מתן מקום לאחר ולשונה. דברים שרעשי העולם די דחקו לאחור . הוא מציע דרכים רבות שבהן ילדים יכולים להיות נדיבים ואדיבים, החל משיתוף בצעצועים ובמשחקים, או להקשיב לאחרים במיוחד כשהם עצובים, לחייך אל מי שמולנו, להושיט יד למי שפוחד ולהרגיע אותו, להיות נדיבים כלפי בעלי החיים, ולעזור לזרים שנאלצו לברוח מארצם, להרגיש רצויים.












כל עמוד/דף מאוייר על ידי מאייר אחר בסגנון האמנות הייחודי לו, וכל דף מציע נקודת מבט או מעשה אנושי פשוט של נדיבות שמניע את הילדים לראות ולהבין "כיצד נוכל לעזור לעולם להיות טוב יותר".

 

הרעיונות אינם חדשים אך הם נאמרים בצורה פשוטה וברורה שמדברת ישר אל הלב. בין אם האיור הוא של קופים או פילים, אריות או חתולים, כלבים, תולעים או אנשים, הרגשות המובעים על פני הדמויות מאפשרים לקורא להרגיש אמפתיה אמיתית ולהבין כיצד לזהות הזדמנויות לנדיבות.

כל "רעיון" מוצג במילים פשוטות עם קונוטציה חיובית  "אתה יכול...", "אנחנו יכולים...", במקום "אתה צריך", " אתה חייב..." וכו'.

 

"מָה עוֹד תּוּכְלוּ לַעֲשׂוֹת הַיּוֹם כְּדֵי לִהְיוֹת נְדִיבִים?

הִנֵּה כַּמָּה רַעֲיוֹנוֹת טוֹבִים.

הַאִם תּוּכְלוּ לִסְחֹב סַל?

אוֹ לְהָרִים לַאֲנָשִׁים אֶת מָה שֶׁנָּפַל?

אוֹ לָתֵת לַאֲחֵרִים לִהְיוֹת לִפְנֵיכֶם בַּתּוֹר?

אִם תִּהְיוּ סַבְלָנִים זֶה יִהְיֶה נָדִיב מִצִּדְּכֶם-

בִּמְיֻחָד כְּשֶׁלֹּא מִתְחַשֵּׁק לָכֶם."

 

 

 

רעיון נחמד בספר מדבר על צנצנת הנדיבות. בכל פעם שילד עושה משהו נדיב, הוא יכול להכניס גולה או כפתור לתוך הצנצנת. ישמח אותו לראות איך היא מתמלאה, ומכאן הוא יבין שנדיבות טובה לא רק למקבל אלא גם למי שעושה מעשה נדיב.

זוהי תזכורת לצעירים ולמבוגרים, לחשוב על טוב לב. מה אנחנו יכולים לעשות גם אם הוא הדבר הכי קטן מבחינתנו , שיהיה ענק עבור מישהו אחר שחולק איתנו את הכוכב המקסים הזה שלנו שנקרא כדור הארץ.

הספר מכיל רשימה של שמות המאיירים, ליד כל שם במקום לשים תמונה מזהה של פניו כתובה פעילותו היצירתית ובעיגול ליד שמו מופיע רמז בצורת איור המזהה את הדף שהוא אייר בספר.

הספר מכיל הקדמה שנכתבה על ידי המאייר הנודע אקסל שפלר, בה הוא פונה למבוגרים המקריאים את הספר לילדיהם ומספר בקצרה על אירגון שלושה אפונים בו הוא מתנדב ועד כמה הטמעת הנדיבות חשובה  ומעוררת אמפטיה עד כמה מעשי נדיבות קטנים יכולים לחולל שינוי, ולהוביל בעתיד את הילדים להיות מבוגרים מלאי אמפטיה וחמלה.

בסוף הספר יש הסבר בגובה העיניים המתאר את פעילות האירגון "שלושה אפונים".

ורק הערה אחת: מאד הפריע לי ששמה של כותבת הספר, אליסון גרין, לא קבל מקום בכריכה החיצונית אלא בעמוד הפנימי.

 

רעיונות נגישים. טקסט קצר מחורז ומנוקד. האיורים יפהפיים.

 

לגילאי גן וראשית קריאה.

 

מומלץ בחום!


עוד על העמותה ניתן לקרוא באתר שלהם, כאן:

https://threepeas.org.uk

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה