יום שני, 21 בפברואר 2022

מעטה של צניעות – עינת ליפשיץ שם טוב

מעטה של צניעות – עינת ליפשיץ שם טוב

הוצאת אוריון

2018. 354 עמודים











"דלת חדרי נפתחה לאיטה. קרן אור מטושטשת ששלחה הנורה שדלקה במסדרון חדרה פנימה. הדלת נפתחה בדממה. רק אתמול שימן אבי את הצירים שחרקו. עכשיו בטוח שאף אחד לא ישמע, חלפה בי מחשבה. בפעמים הקודמות נעורה בי בשעה הזו תקווה שמישהו יתעורר וישמע, אבל זה מעולם לא קרה והתקווה נותרה עקרה.“

 

כך נפתח סיפורה של פרלה, נערה צעירה השייכת לחסידות גדולה, שתחושת הזרות שלה הולכת ומעמיקה ככל שרצונה לחיות על פי תפיסתה, סותר את חוקי החברה הנוקשים ואת הערכים שעל פיהם התחנכה.

כל חייה היתה פרלה ילדה יוצאת דופן בהשוואה לחברותיה בקהילה. תמיד שאלה שאלות, היתה סקרנית וניסתה להבין למה כל חוק הוא כזה ולא אחר, הטילה ספק בכל מה שנראה לה לא הגיוני ואהבה לקרוא ספרות יפה, שהיתה אחד מהאיסורים החמורים בקהילה ונחשבה לתועבה. לכן עשתה זאת בסתר.

את התועבה שחוותה על בשרה בבית, מידי אחיה, הסתירו בחדרי חדרים , שמא יוכתם שם המשפחה, ולא ימצא לה שידוך שגם ככה לא היה בנמצא עבור נערה שונה כמוה. וכשגילתה לאמה את מה שקורה מידי לילה, החליט אביה לשדכה למרות התנגדותה הנמרצת וסירובה. הוריה שמחו על שנמצא שידוך ראוי, והנישואין למנחם מנדל שלדברי הרב והוריה מתהדר בתואר תלמיד חכם, ונחשב בחור טוב, התגלו במציאות כגיהנום קשה מנשוא. מנחם מנדל התגלה כבחור תוקפני, דוגמטי, שדורש ציתנות מוחלטת, ועל כל הפרה שלה הוא נוקט כלפי פרלה באלימות פיסית ומילולית, כולל אלימות מינית, עד שפרלה הופכת מנערה מלאת שמחת חיים וסקרנית לצל של עצמה, תוך שהיא מקטינה וממזערת את נוכחותה ויותר מכל מהדהדת בין קירות הבית שתיקתה.

בשורה של מעשי התעללות קשים מצד מנחם מנדל, שכמעט ומובילים למותה, מעמיק הצורך של פרלה להשתחרר מהכבלים שכולאים אותה בתוך עולמה הצר והנוקשה, והיא בורחת לא אחת מהבית בסתר ותוך כדי מתוודעת  לעולם החילוני שכל כך הפחידו אותה מפניו.

 

הסיפור מתאר כיצד חבל הכפייה הדתית  מתהדק סביב צווארה של פרלה,  איך הדברים נעשים על פי הוראת הרב, איך מטאטאים את האלימות בה היא חיה מתחת לשטיח ומאמינים למילה של הגבר למרות שהוא משקר במצח נחושה, ופוטרים אותו מכל אשמה. פרלה מבינה שעליה לקום ולחפש מוצא. באומץ ובתושייה היא מתמודדת עם האירועים שנעים בין רגעים של תסכול ואלימות, לתקווה,  יוצאת מהבית בסתר, כשמנחם מנדל בישיבה, מתוודעת לסופי, הספרנית שקוראת את נפשה, בורחת לשדה ולגבעה האהובה עליה כדי לנשום בחופשיות ושם היא מכירה את דן, בחור עדין ורגיש, שמכיר לה את חבריו במוסך, ופרלה שמגלה את אהבתה לחלקי חילוף של מכוניות  ומצליחה למצוא פתרונות מיכניים לשיחזור כלי הרכב שבמוסך,  מרגישה שמשהו מתעורר בה לחיים, והסדק שנבקע בעולמה, מתרחב עוד.

 

 האם פרלה תצא מהגבולות המוכרים לה כדי לחפש מקום טוב יותר בעבורה

 

פרלה מבינה שהפחד של "מה יגידו" כופה על הוריה ועל הקהילה, את התנהלותם כמו גם את הנוקשות בחברה הסגורה אליה הם שייכים.  כשהיא נאבקת על הדרך שהיא רוצה לחיות בה, מתערערת תחושת השייכות שלה וסדקים נפערים באמונתה. היא מוצאת את  עצמה נלחמת בגילויים שוברי לב, על אב נוקשה, שמתעלל בה רגשית, מתעלם ממנה ומנדה אותה בצורה אכזרית, ואם שהחיים שחייתה היו כמעט חסרי ערך, שכל חייה נאלצה לשתוק ולעשות את מה שרצו וקבעו לה אחרים.  היא נאלצת להתמודד עם דיעות קדומות, הפחדה ואלימות מבית. היא נחשפת לעולם החילוני, לנשמות הטובות שנמצאות שם לתמוך בה לאורך הדרך, וכל אלה מעצבים את אישיותה עד שהיא מוצאת את עצמה חיה חיים שונים מאלה שקבעה בעבורה החברה שממנה באה.

 

 

"מעטה של צניעות"  הוא ספר מעורר מחשבה שמאפשר להציץ לתוך עולם שרובנו זרים לו. סיפור עצוב ומטלטל שמספר את קורות חייה של פרלה, ומציג בפני הקורא מראה על ההתמודדות האמיצה של אלה המתחילים לשאול שאלות ולפקפק, על התפכחות והתמודדות עם אובדן החיים שהכירו ועל מציאת הדרך בעולם זר ולא מוכר, על פרידה וּויתור על ההשתקה, אך גם על תקווה

"מעטה של צניעות" מצטרף לשורה ארוכה של ספרים שנכתבו בשנים האחרונות ופתחו צוהר לחיים בחסידות כזו או אחרת, כל אחת עם החוקים והכללים שלה.

הכתיבה סוחפת, כואבת ודמותה של פרלה מעוררת הערצה בנחישותה לחיות על פי רצונה.

 

ממליצה מאד!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה