יום שלישי, 2 באפריל 2019

בלי איה, גאיה, חיה, שמעיה או פפיה - עוז בן־יצחק

בלי איה, גאיה, חיה, שמעיה או פפיה - עוז בן־יצחק
אייר: אביאל בסיל
הוצאת עם עובד.2019





















מי מאתנו ההורים לא נתקל בתופעה הזו שהילדה רוצה לבחור בבקר את הבגדים בעצמה ולא את מה שהכנו עבורה, ומתחיל ויכוח וצעקות ובכי,או מתעקשת על צמות כשאת רוצה לעשות לה קוקיות,כי יש לה שיער חלק והצמות ישר מתפרקות, או לא מוכנה ללבוש שום בגד שאינו בצבע האהוב עליה ודווקא ביום צילומים בגן רוצה ללבוש את הבגד ההוא שבכביסה ומיד הדמעות נכנסות לפעולה ואמא עוד רגע מאבדת שליטה.


גם יהלי הילדה שבספר, היא ילדה שעומדת לעתים קרובות על דעותיה – היא לא מסכימה שיגזרו לה ציפורניים, לא אוהבת להתקלח ולא אוהבת שאומרים לה מה לעשות, והצווחות שלה " אַיָּה, אַיָּה" מגיעות,  תאמינו או לא, ממש עד השמיים.
לילדים בכל גיל יש נטיה לבחון גבולות, הם מתקשים להישמע להוראות, לקבל “לא” או לקבל דברים שאינם מתנהלים כרצונם.  חשוב להראות להם שלא מתרגשים מההתנהגות השלילית, ושלא מפחדים מהם או מתרגשים מהכעס או הצעקות.
לאמא של יהלי משפט קסם שנאמר באופן רגוע ותקיף ואותו היא אומרת בכל פעם שיהלי מתפרצת ומתחילה "לעשות הצגה" .

אמא מיד אומרת :


"בְּלִי אַיָּה, גַּאיָה, חַיָּה, שְּׁמַעְיָה אוֹ פַּפָּיָה" מבהירה אמא,  ויהלי מיד נרגעת ועושה את מה שצריך להיעשות. מסתרקת, נותנת לגזוז צפורניים, שותה את השוקו ועוד ועוד,  ומבינה שהיא גדלה וצריכה לנהוג כמו ילדה בוגרת ולהתגבר כי אוטוטו היא הולכת לכתה א’.

וכשיום אחד שומעים צעקות " אַיָּה, אַיָּה" מהמטבח ומתברר שזו אמא,  יהלי צוחקת ואומרת לאמא:
אַתְּ רוֹאָה”, צוֹחֶקֶת יָהְלִי,לִצְעֹק ‘אַיָּה, אַיָּה’ זֶה לֹא עִנְיָן שֶׁל גִּיל.” 
ספר חמוד שמתאר בצורה משעשעת התמודדויות יומיומיות של הורים לילדים קטנים, שמסרבים לבצע מטלות ולשתף פעולה עם ההורים בתירוצים מופרכים, אך מצחיקים.
הספר מלווה באיורים יפים של אביאל בסיל הממחישים את הטקסט ואת הרגש ודרכי ההתמודדות עם הקשיים. הוא כתוב במשפטים קצרים, ובמבנה של חזרתיות,  דבר המסייע לילדים הצעירים להפנים, לזכור ולהנות מהנקרא.


מתאים לילדים גילאי  3-5

***

עוז בן־יצחק נולד בשנת 1971. הוא נשוי, אב לשלוש בנות. מתגורר בראשון לציון.
"בלי איה, גאיה, חיה, שמעיה או פפיה" הוא ספרו הראשון.
בעבר עיתונאי ועורך במעריב ובידיעות אחרונות.


אביאל בסיל נולד בשנת 1982, בשנת 2012  זכה בפרס מוזיאון ישראל לאיור ספר ילדים על־שם בן־יצחק. איוריו מתנוססים על ספרים בארץ ובעולם.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה