יום שישי, 20 במרץ 2020

גברת בירד היקרה- א"ג פירס

גברת בירד היקרה- א"ג פירס
תרגום: דנה טל
הוצאה: ידיעות ספרים, תמיר הוצאה לאור
יולי 2018
עותק דיגיטלי. E-vrit






















אמלין לייק היא צעירה בתחילת שנות העשרים לחייה, חזקה ונחושה, אופטימית, אכפתית וחביבה שחולמת להיות כתבת מלחמה כזו שנשלחת על ידי עיתון חשוב לסקור ולדווח מהשטח על האירועים. היא חיה בלונדון וחולקת דירה עם חברתה הטובה באנטי בבית השייך לסבתה של באנטי, ושתיהן מנסות לנהל חיי שגרה נורמליים ככל האפשר. הספור מתרחש בשנים 1940-41

כשאמלין עונה למודעת דרושים בעיתון ערב מכובד היא מדמיינת את עתידה כעיתונאית מהשורה. אך כשהיא מבינה שהתקבלה לשבועון הנשים שנקרא “ידיד האשה”  ותפקידה הוא להיות מזכירה – קלדנית זוטרה של הנרייטה בירד, בעלת טור העצות שנקרא ״גברת בירד היקרה״, היא יודעת שחלומה אינו עומד להתגשם.
גברת בירד היא אשה קולנית, מטילת אימה, שהערכים וההשקפה שלה הם 100% ויקטוריאניים. היא לא סובלת שום דבר שעשוי להיות אפילו שנוי במחלוקת או לא נעים. היא מחזיקה רשימה של נושאים “פסולים”. מכתבים שמזכירים אינטימיות בין בני זוג, התנהגות בלתי הולמת חברתית, יחסי מין מחוץ לנישואין, הריון מחוץ לנישואין, גירושין, אומללות או נושאים לא נעימים אחרים הם בין הדברים שלא ניתן לכתוב עליהם בטור שלה ועל אמלין למיין את המכתבים ולהחליט בהתאם לכללים הנוקשים מה יגיע לפח האשפה או אל שולחנה, שם יזכה לתגובה קרירה ויבשה, וברור שאין לחרוג מהוראותיה.

המלחמה הביאה בעיות חדשות לנשים בעורף, ואמלין קוראת מכתבים של נשים מבולבלות ונואשות. מתוסכלת יותר ויותר מהסירוב של גברת בירד לעזור לקוראות האלה היא מקבלת את ההחלטה לקחת את העניינים לידיים. היא מבינה את מצוקתן ורוצה לעזור להן. היא חשה בבדידותן, געגועיהן וכאבן.  היא חוצה את הגבול ועונה במקום הנרייטה אך בשמה, ושולחת תגובות חביבות לנשים הנואשות שהיו מספיק אמיצות כדי לכתוב.

באמצעות “גברת בירד היקרה”, א”ג פירס חולקת כבוד לנשים שנשארו בבית בזמן המלחמה ונאלצו להתמודד התמודדות לא פשוטה לבדן, וגם למתנדבים בארגון הכבאות בלונדון שמסכנים את חייהם ערב ערב בחילוץ נפגעי ההפצצות. אמלין שייכת למערך הכבאות. היא עובדת בו כמתנדבת שלשה לילות בשבוע כמפעילה טלפונית של שירותי  הכיבוי. לונדון עוברת הפצצות על ידי הלופטוואפה, ואמלין עונה לשיחות בכל לילה, מכוונת את שירותי הכיבוי ומרגיעה את האנשים שבתיהם נפגעו.

כולם בלונדון ממשיכים לחיות עד כמה שאפשר במעין שיגרה בין הפצצה להפצצה וכך גם אמלין ובאנטי. יוצאים לבלות, מתאהבים , וכו’ אך כמובן שהבלתי נמנע קורה ופגעי המלחמה לא פוסחים עליהן. אירוע נורא קורה ואמי מאשימה את עצמה.

“גברת בירד היקרה” הוא סיפור שמספר בחום ובהבנה אמיתית על תקופת הבליץ הקשה שלונדון ותושביה עוברים. העלילה מרתקת, ויש בה מינון נכון של מציאות שוברת לב. אירועי ההיסטוריה שזורים בעלילה שמספרת על אהבת אמת וחברות אמת, ומעניקים הכרה לתפקידים ולתרומה המשמעותית של הנשים שבבית.

הספור זורם, ומספר על חיים לצד אובדן, על  טרגדיה ושברון לב, אי הבנות מצחיקות לצד כוונות טובות, וההשפעה המדהימה שהייתה למלחמה על חייהם האישיים של אלה שבבית ואלה שנלחמו מעבר לים.
המחברת מציינת ששאבה השראה לספר, לאחר שמצאה טור עצות במגזין נשים משנת  1939. הצצה לתוכנו של הטור וקריאתו פתחה צוהר להבנת חייהן של הנשים באותן שנים, והבעיות שהעסיקו אותן.


למי שעדיין לא קרא – ממליצה בחום!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה