יום שישי, 13 במרץ 2020

הרגשות של אילת -יעל חפץ

הרגשות של אילת -יעל חפץ
איורים: הלה דאבי
2019.

















כאשר אנו כועסים, מתוסכלים, זועמים ועצובים, הרגשות האלה משפיעים ומכתיבים את ההתנהגות וההתנהלות שלנו. כולנו יודעים, מבוגרים וגם ילדים, עד כמה דברים שנאמרים או נעשים מתוך כעס ותסכול כמעט תמיד גורמים לנו להתחרט אחר-כך ולהצטער עליהם.
יש ילדים רגועים שלא ניתן להכעיסם בקלות, אך יש כאלה שנולדו עם “פתיל קצר”, הם נוטים לכעוס ולהתעצבן על כל דבר קטן וסובלים מוויסות רגשי. ילדים עם קושי בוויסות רגשי מתקשים “לנהל” רגשות כמו כעס, חרדה ותסכול. הם מציגים קשת רחבה של התנהגויות מוחצנות הכוללות התפרצויות זעם ובכי רב, התרגשות והתלהבות בלתי נשלטת, שינויים מהירים במצב הרוח, הם מתקשים לשאת תסכול, נוטים להגיב באימפולסיביות, ומתקשים לדחות סיפוקים ועוד.
ההתמודדות עם רגשות הכעס והתסכול הם אתגר אמיתי.
אך האם אפשר לחנך ילדים להביע רגשות, ובכך להקל על הבעיה שמציפה אותם ומובילה לתחושה ש”חרב עליהם עולמם? “
על מנת שילדים ידברו על רגשות, הם צריכים להרגיש בטוחים שיש מי שבאמת מקשיב להם ושאכפת לו. הם גם צריכים להיות רגילים לשתף אחרים ברגשות שלהם. לכן, חשוב להקנות להם כבר מגיל צעיר את ההבנה שצריך לדבר ולבטא את הרגשות ולא לכעוס, לבכות ולצעוק מבלי להסביר אותם, כי ככה אף אחד לא יכול להבין מה עובר עליהם וגם לא לעזור להם.
הספר “הרגשות של אילת” מספר על אילת, ילדה נהדרת שגרה בבית עם גנה , שני כלבים, שני אחים ושני הורים. אילת היא ילדה שמחה מטבעה אבל
“לִפְעָמִים קוֹרֶה, שֶׁרְגָשׁוֹת עַזִּים בְּאַיֶּלֶת אוֹחֲזִים. הֵם נִכְנָסִים אֶל תּוֹךְ הַבֶּטֶן, הָרֹאשׁ וְהַלֵּב וְלֹא מַרְפִּים”.
ארוע שמתרחש באחר צהריים אחד מעציב מאד את אילת שפורצת בבכי קולני מאד, והוא פותח דלת לשיח בין אילת ואמא על הרגשות הסוערים שהיא חווה – כעס, זעם, תסכול ועצב. מכאן הדרך קצרה להבנה שיש דרך להתמודד עם כל אחד מהם.
דבר ראשון אמא מבקשת להרגיע את הבכי, כדי שניתן יהיה לדבר בלי דרמות:
” לִפְנֵי שֶׁאֹמַר לָךְ בַּמֶּה מְדֻבָּר,
קְחִי נְשִׁימָה עֲמֻקָּה, יַלְדָתִּי,
וְנַסִּי לְהַסְבִּיר לִי:
מָה קָרָה?”
באמצעות שיחה והדמייה בלי בכי ורעשים סביבתיים, אמא ממחישה לאילת את הרגשות ומדמה אותם ליצורים קטנטנים ומוזרים ומסבירה לה היכן בגוף אילת מרגישה כל אחד מהם, ומנחה אותה איך להתמודד ומה לעשות כדי לשחרר אותם בקלות וללא פחד.
הכעס ממוקם ליד הלב, הזעם ליד הטבור, התסכול בראש, והעצב בכל מקום בגוף.










“כְּשֶׁהֵם בָּאִים אֶחָד אֶחָד,
קַל יוֹתֵר לְהִתְמוֹדֵד,
אַךְ כְּשֶׁהֵם בָּאִים כֻּלָּם בְּיַחַד,
זֶה לֹא פָּשׁוּט בִּכְלָל
וַאֲלֵיהֶם צָרִיךְ לָגֶשֶׁת
בְּנַחַת וּבְשֶׁקֶט.”
בהדרכתה של אמא, ובאמצעות משחק דמיון, היצורים הקטנים שאילת מגלה, הופכים להיות חברים שלה והם עוזרים לה להבין מה קרה ומה צריך לעשות ואילת מתגברת על כל הרגשות הקשים.
וכשהעצב, אחרון הרגשות הקשים עזב אותה
זָוִיּוֹת פִּיהָ הֵחֵלּוּ לְהִתְרוֹמֵם
וְחִיּוּךְ עַל פָּנֶיהָ הִתְמַקֵּם.”
והצחוק מתגלגל וממלא את הבית וכל בני המשפחה מתקבצים וחולקים אתה את רגעי השמחה.
הספר  “הרגשות של אילת” כתוב בשפה בגובה העיניים, במשפטים קצרים וקולעים ואינו מנסה לייפות את המציאות של אילת שעם קצת עזרה מצליחה למצוא פתרון יצירתי לבעיה הרגשית שהיא חווה, להתמודד עם רגשות שליליים ולהפוך אותם לחיוביים.
מחורז בחן, מלווה באיוריה הצבעוניים של הלה דאבי, הסיפור מעניין וזורם.
יש בו פתח דבר הפונה לאמא ואבא, ועל הכריכה האחורית דברים שכתבה אורית אורן, עו”ס קלינית מטפלת קוגנטיבית התנהגותית מומחית וחברה באיט”ה.
ממליצה!
*******
מתוך ויקיפדיה:
ויסות רגשי (באנגלית emotional regulation) הוא היכולת של אדם לכוון ולאזן את הרגשות שלו בהתאם למצב נתון.
הוויסות הרגשי הוא מנגנון השליטה על המערכת הרגשית של האדם המאפשר לו לשאת רגשות קשים, להתאפק ולא לפעול באופן מיידי על פי הרגשות, לבחון את הרגשות מבחוץ ועל ידי כך ליצור יציבות רגשית. באמצעות ויסות רגשי יכולים אנשים להציב מטרות בצורה נכונה ולייעל את תפקודם.

ניתן לרכוש את הספר,כאן:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה