יום שבת, 14 במרץ 2020

מזל קטן- קלאודיה פיניירו

מזל קטן- קלאודיה פיניירו
תרגום:  יוסי טל
הוצאה:  תשע נשמות
אוגוסט 2016.
עותק דיגיטלי אתר עברית.





















מרי לוהאן, תושבת בוסטון מזה עשרים שנה, חוזרת לראשונה למולדתה ארגנטינה ולעיירת מגוריה טמפרליי, פרבר מנומנם ונעדר ייחוד של בואנוס איירס. מטרתו המוצהרת של הביקור היא ביצוע הערכה של בית ספר אנגלי מקומי, המבקש לקבל את תו האיכות של המכון החינוכי שבו מרי עובדת. אלא שלא מדובר בעוד ביקור מולדת ידידותי. מרי עזבה את טמפרליי בסערה בעקבות אסון נורא שפקד אותה ושבעקבותיו היא נעשתה לאדם שנוא ומנודה. אמנם בשני העשורים שחלפו מאז השתנו שמה של מרי (שנקראה בעבר מרילה לאוריה, ועוד לפני כן מריה אלנה פוחול), המראה החיצוני שלה, ואפילו הקול והמבטא, אבל היא עדיין אחוזת אימה מהמפגש המחודש עם  עיירת ילדותה וחרדה מהאפשרות שמישהו משונאיה או מאוהביה, יזהה אותה.

מרי נאלצת להתעמת עם השדים מעברה, עם ההשלכות של הבחירות שהיא קבלה בעבר, וגם עם זכרונות ילדותה הלא מאושרים כבת יחידה לאם חולת נפש ואב חסר אונים, ועם נישואיה בגיל צעיר לגבר שמעולם לא אהב אותה באמת.

"מזל קטן" מתחיל לאט. בעדינות. מעורר סקרנות מהעמוד הראשון. הרצון להבין את התעלומה ולפתור אותה לוכד את הקורא ומעורר את סקרנותו. הכתיבה של פיניירו מושכת אותך וגורמת לך לצלול בים העמוק של סיפורה. לכתיבתה יש את הפשטות שמשדרת עולם ומלואו. מדויקת, מרגשת, בוטה, והיא יודעת מה לשתף ומתי. מבנה הספר כל כך מקורי, שאין לך ברירה אחרת מאשר להתאזר בסבלנות ולהתענג על כל מילה, ולחכות לגילוי הבא. אי אפשר לעזוב את הסיפור עד שיסתיים, עד שכל קטעי הפאזל יונחו במקומם.

שלושה שמות, שלושה מקומות בחיים, אדם אחד.

נחשפתי לעבר שלה, ראיתי אותה מקימה משפחה. ראיתי אותה עומדת בפני טרגדיה, דחייה, מאבדת את כל מה שהיה לה. ראיתי אותה נפרדת ממי שהיא הכי אהבה. ראיתי אותה בורחת, נוטשת, מענישה את עצמה, ממציאה את עצמה מחדש. ראיתי אותה מהרהרת בחייה ...

כמה אנשים פגועים כמו מרי משוטטים ברחבי העולם, מייחלים למישהו שיעזור להם לתקן דברים, לפני שישברו ולא ניתן יהיה לתקן את הניתן לתיקון? אנשים רבים מוקפים בשתיקה, בבדידות, ומשחזרים במוחם אירוע הרה גורל, שיחה שהרסה חיים. פיניירו דברה אל לבי ואני הקשבתי לה. הד קולה עדיין מהדהד בי. למרות שמרי  "פגועה" וחלשה, היא חזקה בדרכה שלה. הגיבורה היא האישה העצובה ביותר בעולם שמתמודדת עם חוסר מזל, כזה שקורה תוך שניה, ומשנה את חייהם של אנשים לנצח.  היא חיה יותר מעשרים שנה עם לב שבור, עד שבעל כורחה היא נאלצת להתמודד עם מעשי העבר.

"מזל קטן" הוא פנינה קטנה שמצליחה להעביר כל רגש ותחושה, זיכרונות ומציאות, ולהשאיר תערובת של שמחה וכאב בנשמה. גם אם הדמויות מוקצנות ומייצגות טוב ורע אולטימטיבי, הספור מתייחס לנושאים אקטואליים כמו שיפוט לקוי, אמהות, משקל דעת הקהל, קשרים זוגיים, טראומה, רגשי אשמה, נטישה, שכול ותקווה.

מעט מאוד ספרים גורמים לי להרגיש כאילו יש גוש בגרוני, "מזל קטן" היה אחד מהם.

ממליצה מאד מאד !


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה