יום שני, 23 במרץ 2020

מתנת כוכבים -ג'וג'ו מויס

מתנת כוכבים -ג'וג'ו מויס
תרגום:דנה טל
הוצאה: ידיעות ספרים
פברואר 2020. 424 עמ' מודפסים
עותק דיגיטלי אתר עברית.




















"מתנת כוכבים" הוא רומן היסטורי שנכתב בהשראת תכנית הספרניות הרכובות של מנהל עבודות הקידמה שהוקמה על ידי אלינור רוזוולט ופעלה בין השנים 1935-1943, תקופת השפל הגדול.  בשיאה הביאה ספרים ליותר ממאה אלף תושבים כפריים, באזורים המבודדים והנחשלים ביותר של אמריקה הכפרית באזור הרי האפלאצ'ים. המטרה היתה לעזור, לחנך ולהעשיר את חייהם של אנשי ההרים של קנטאקי.

הנשים היו רוכבות על סוסים לבקתות ההרריות האלה, ומביאות ספרים למשפחות. הן היו מגיעות שוב בשבוע שלאחר מכן כדי לאסוף  את הספרים ולהחליף אותם באחרים. הספרניות למדו להכיר את המשפחות ואת סוג ספרים שהם היו רוצים לקרוא. הן זכו לאמון המשפחות שחיכו לבואן כל שבוע בקוצר רוח.

העלילה מתרחשת בעיירת הכורים בייליוויל.

מרג'רי אוהייר מובילה את פרויקט הספרניות הרכובות של מנהל עבודות הקידמה. כל חייה היא חיה בהרים האלה ומכירה את כל המסלולים במעלה ההרים. היא אישה עצמאית, דעתנית, אמיצה נחושה ומתריסה שסבלה מאגרוף הברזל ומבעיטות מגפו של אביה, שנפטר בצעירותה. אין לה שום תוכניות להתיישב, ללדת תינוקות ולהתחתן. באולם האסיפות שבעיר מחפשים מתנדבות שיַחְלְקוּ עם מרג'רי את מסלולי החלוקה.

אליס רייט, נוכחת באותה אסיפה. היא צעירה אנגליה שהתחתנה עם בנט ואן קליב, בנו של בעל מיכרות הפחם בעיירה. היא כל כך רצתה לעזוב את חייה המוגנים והחונקים באנגליה, שהסכימה להינשא לבנט הנאה. היא מניחה שחייה כאשה נשואה יהיו מעניינים בהרבה אבל אין לה מושג שבעלה מתגורר באזור כל כך מרוחק וחולק בית עם אביו. אביו שהוא הבעלים של מכרה הפחם המקומי. האב עשיר, שתלטן, חסר לב, חסר רחמים ובריון, מה שהופך את  חייה של אליס לבלתי נסבלים שכן הוא קובע את כל הכללים במשק הבית שבו עליה לחיות ועל פיו יישק דבר. במהרה היא מגלה שנישואיה הם לא מה שהיא קיוותה.  וכשהיא שומעת באסיפה שמחפשים מתנדבים לתכנית הספרייה הנודדת, היא קופצת על ההזדמנות שתאפשר לה להתרחק מהבית ואנשיו, לפגוש נשים אחרות ולחקור את ההרים היפים. אליס נתקלת בהתנגדות חריפה של חמה, שגובלת באלימות נפשית ופיסית אך לא מוותרת. היא מאושרת בעבודה החדשה וחווה מימוש עצמי, חופש והערכה, חברות נהדרת, אך מודעת למצוקה, לסכנה, להתנגדות ולחשדנות כשהיא יוצאת לדרך שמשנה את זהותה באופן מהותי.

אל מרג'רי ואליס מצטרפות בת ', איזי וסופיה האפרו-אמריקאית וכולן עוזרות בניהול הספריה.

אף על פי שהספרייה נשמעת כמו רעיון נהדר, הנשים האמיצות האלה ניצבות בפני מכשולים רבים. ישנם אנשים בעיירה שלא אוהבים להתערבב עם אנשי ההרים והשקפתם המוגבלת קובעת מהו מקומה של האישה ומה היא צריכה לעשות בחייה. הן מתמודדות עם הרתיעה הראשונית של משפחות בהן הגברים חוששים לאבד שליטה על נשים, לצד כוחות חזקים אחרים, כמו בעל מיכרות הפחם, שהאינטרס שלו להרוויח כסף חשוב יותר מבטיחותם של הכורים ואזרחי העיירה.

את מה שעובר עליהן אשאיר לכם לגלות.

"מתנת כוכבים" הוא מחווה נפלאה לספריות הסוסים של קנטאקי ולאופן שבו ספרים יכולים לשנות את חייהם של אנשים.  ג'וג'ו מויס מציגה את המציאות של אותן שנים וארועים שהיו עשויים לקרות בקהילת כורים קטנה כמו זו שמתוארת בספר. ההיבט הרומנטי קיים, אבל מויס מעניקה לסיפור משקל נוסף בכך שהיא מציגה נושאים רציניים הכוללים התעללות גברים בנשים, התנהגות חסרת מצפון של בעלי מיכרות הפחם שניצלו את עובדיהן, "אנסו" את האדמה והשתמשו במערכת המשפט לטובתם. גזענות, דעות קדומות, מודעות למגבלות פיסיות, בורות וחשדנות אפילו כלפי אליס שמדברת אנגלית אחרת, במבטא הבריטי שלה, ונחשבת זרה.

תיאורי ההרים והנוף המלווים את הרכיבה בתנאי חורף קשים, מקסימים. העלילה משובצת בציטוטים מתוך ספרים קלאסיים בתחילת כל פרק. קטעים  מתוך "נשים קטנות", "הסייח השחור" ,"ענוג הוא הלילה" "חלף עם הרוח" "זכרונות מאפריקה" ועוד. לואיזה מיי אלקוט לא הייתה יכולה לדמיין את התפקיד העוצמתי שספרה "נשים קטנות" ממלא בסיפור הזה.

הנשים הללו לא חששו להתריס נגד הנורמות החברתיות של אז.הספרייה הקטנה שלהן,הייתה מקום מקלט בטוח מבעיות העולם שבחוץ. הן מגלות את כוחה של העצמאות, הן חולקות את שמחת הקריאה עם הילדים הלומדים בבית הספר המקומי הזעיר, והן הופכות לחברות הכי טובות ובסופו של דבר נלחמות נגד חוסר צדק.

שלושה דברים גרמו לי לאהוב את הספר הזה:

הראשון, אני אוהבת את ג'וג'ו מויס. היא מספרת סיפורים נהדרת.

השני, רומן היסטורי הוא הז'אנר האהוב עליי ביותר.

השלישי, כקוראת ספרים מכורה אני אוהבת לקרוא ספרים שמספרים על ספריות וספרנים, והרומן מחזק את האמונה שלי בחשיבותם של ספרים בחיי כולם. כמה שפר מזלנו שלכולנו יש ספריות וחנויות ספרים בהן אנו יכולים להעשיר את חיינו במבחר עצום של ספרים שיתאימו לכל צורך וענין.

זהו סיפור של של נשים חזקות שסירבו להתכופף ולקבל רק את התפקידים שהיו זמינים באותה תקופה. סיפור על מאבק והתמדה, אך גם על אהבה.


אני ממליצה מאד על הספר מחמם הלב הזה, לכולם.

נקרא כעותק דיגיטלי באתר עברית, כאן:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה