יום חמישי, 5 במרץ 2020

חנות ספרים על גלגלים- ג'ני קולגן


חנות ספרים על גלגלים- ג'ני קולגן
תרגום:ניצן לפידות
הוצא' מודן. הוצא' הכורסא
אפריל 2019.  351 עמודים




















נינה רדמונד היא תולעת ספרים בת 29. הספרייה בבירמינגהם, אנגליה, בה היא עובדת כספרנית, עומדת להיסגר כמו עוד ספריות קטנות, ושירותי הספרייה ירוכזו מעכשיו במרכז העיר, ושם יהפכו ל”מרכז”, עם “אזור מולטימדיה חווייתי” ובית קפה, ובניין הספרייה הישן, המלוכלך והמקסים שלה, עם הגג המשופע, יימכר ויהפוך לבניין דירות יוקרה.

נינה מוצאת עצמה בפני עתיד עגום, ללא תמיכה כלכלית או עתיד תעסוקתי ועם כמות אדירה של ספרים הממלאים את דירתה. העבודה שלה היא כל חייה. היא מבלה כל רגע ערות בחברת ספרים, מטפלת בכל ספרי הספריה, ונוהגת להתכרבל עם רומן חדש בכל לילה, והכי חשוב, עוזרת תמיד בהצלחה רבה  למצוא לאנשים את הספר שהם הכי זקוקים לו.

בנוסף, השותפה שלה לדירה מתעצבנת וחרדה מכל הספרים המאוחסנים בדירתם הקטנה, עד שהיא מבקשת מנינה למצוא מקום חדש עבורם. נינה נאלצת לקבל עוד החלטות מעבר לחיפוש תעסוקתי חדש.
מודעה בעיתון, שמציעה למכירה רכב מסחרי גדול, מציתה במוחה רעיון, ולאחר שהיא מעניקה לו מחשבה רבה, היא מקבלת אומץ להתחיל את חייה מחדש, ולנצל את אהבתה לספרים, וחלומה לטפח אהבה זו באחרים, על ידי פתיחת חנות ספרים משלה. היא מחליטה לקנות את הרכב המסחרי ולהפוך אותו לספרייה ניידת, ומאחר והרכב נמצא  בסקוטלנד, היא נוסעת וקונה אותו , משפצת אותו בשארית כספה, הופכת אותו למשהו קסום, ופותחת דף חדש בחייה, בסקוטלנד. חנות הספרים שלה לא קונבנציונלית, וגם הקהילה אליה היא עוברת, אבל נינה מצליחה להשתלב.

המסע שנינה עוברת מלווה בבעיות שמתעוררות חדשות לבקרים, זקוק להתאמות אישיות, והיא חווה סערת רגשות אישית כשהיא מתמקמת בקהילה סקוטית קטנה ומתחילה להפיץ את אהבת הספרים ולקרוא עם האנשים שגרים בה.

נינה חווה “פריחה” אישית בסקוטלנד. היא עומדת באתגרים  בעוצמה גדולה משחשבה שיש בה, ועם הרבה עזרה מחבריה החדשים. יש בסיפור הרבה דמויות יוצאות דופן, כשנינה היא ככל הנראה “הכי נורמלית” בחבורה, אך כולם מוצגים יפה. הרפתקאותיה לעיתים מצחיקות, לעיתים נוקבות, אך טוב לבה וכנותה נוגעות בקהילה שלמה, כמו גם בלבו של ג’נטלמן מסוים.

תיאורי הרמה הסקוטית נפלאים, במיוחד הנוף וההוויי, ריקודי ההיילנד וחגיגות פסטיבל הקיץ. הכפר קיררינליף הוא כמעט דמות בפני עצמו, וכשהוא מתואר בצורה חיה, מי לא ירצה לגור שם?

הסיפור מכיל אירועים ותובנות ומראה בין היתר, איך שיתוף פעולה מוביל לפתרון בעיות, ובהחלט מחזק את העובדה, שאסור לוותר על החלומות אלא צריך לרדוף אחריהם ולנסות להגשימם ולא משנה עד כמה דברים נראים עגומים בזמן מסוים. כמו כן ברקע יש התייחסות למספר סוגיות חברתיות, כמו שירותי הרווחה לילדים,  גירושין ומערכות יחסים חדשות, וכוחה של קהילה מגובשת.

זה ספר על ספרים, ועל גברים סקוטים חרוצים בקילט,  ועל אישה שמאבדת הכל ומצליחה למצוא את הכוחות להתחיל מחדש, ולא רק שהיא מתחילה מחדש, היא מונעת לעשייה של משהו שהיא אוהבת. אשה שמוכנה להסתכן , לקנות רכב מסחרי גדול, לעבור לסקוטלנד ולהפוך לסוג של “פרנסוס על גלגלים” ממונע.

"חנות ספרים על גלגלים" הוא סיפור קליל וכייפי. הסוף צפוי למדי, אבל לא מפריע לקריאה. מתחילים עם נינה במסע, די ברור איך הוא יסתיים,  ולמרות זאת נהנים מהנסיעה, מהדרך,  כשהמסע המהנה והמקסים, מתאר הזדמנות שנייה בחיים ובאהבה, עטופה באהבת ספרים.

מ ו מ ל ץ!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה