יום שלישי, 3 במרץ 2020

ארצנו הירוקה והנעימה - עאישה מאליק

ארצנו הירוקה והנעימה - עאישה מאליק
תרגום: תומר בן אהרון
הוצאה: תמיר הוצאה לאור
ינואר 2020
עותק דיגיטלי אתר גטבוקס.


במשך שמונה שנים בִּילַאל הַאשׁם, אשתו מַרְיָם ובנו החורג האריס, חיו בשקט ובסיפוק בכפר האנגלי הטיפוסי, אחרית בבל, בחוף דורסט. בילאל, איש נוח לבריות, שהיה מוכן להשתלב בקהילה מרגע הגעתו אליה, מקובל על התושבים האחרים, שמעולם לא פונים אליו בשמו אלא קוראים לו ביל. הוא פעיל בקהילה, פעיל במועצת הקהילה ותמיד מוכן לעזור לתושבי הכפר. עם זאת, אמו סַכּינָה, שגידלה אותו כאם חד הורית בעקבות נטישתו של בעלה לאחר השנה הראשונה לנישואיהם, מעולם לא הצליחה להבין מדוע בחר לעזוב את ברמינגהם "הצבעונית והמעורבת" בה הוא גדל, ולעבור לגור בכפר "לבן " ולפתוח בו את משרד רואי החשבון שלו.


על ערש דווי יש לה שתי בקשות. האחת ,לדאוג לאחותה רוּחְסאנה, ה"חאלָה " שלו (=דודה)כפי שהיא עשתה מאז ומתמיד, והשניה, לבנות מסגד בכפר כדי שיכיר במחויבותו לאיסלאם ולמורשתו. היא יודעת שהמסורת והאמונה רחוקים ממנו. הוא אפילו מתקשה לדבר בשפת אימו- פונג'אבי.
בילאל מבטיח לקיים את הבקשה הראשונה, אך אמו מחזירה את נשמתה לבורא בטרם נתן את הסכמתו לבקשתה השנייה. המום ממותה ומבקשתה הוא נאבק עם עצמו מה עליו לעשות. לבסוף, הוא מחליט שעליו לכבד את רצון אמו, ומודיע בישיבת מועצת הקהילה על כוונתו לבנות מסגד. מרבית תושבי הכפר ההמומים, מתייצבים נגד הרעיון, ונגדו. מתברר מהר מאוד שרכבת השדים שהוא הפעיל,תשנה אותו, את משפחתו ואת הכפר בדרכים שאיש לא יכול היה לחזות. עד מהרה הסובלנות של תושבי הכפר, והקבלה של המשפחה הלא-לבנה מתערערת בעקבות התחושה המאימת מחשיפה אל תרבות ודת אחרת, וסדקים מופיעים בהרמוניה של חיי הכפר והרעיון של אימוץ וחיבוק אנשים ממוצא שונה מוצא לו מתנגדים מפתיעים מאוד.

בילאל ומשפחתו, שלא חוו עוינות גזענית או דתית, הופכים למטרה של דעות קדומות וקנאות דתית מצד רבים מהאנשים שלפני כן נחשבו לחברים, והאריס, בנו החורג של בילאל, חווה בריונות בבית הספר. ההסלמה מתעצמת עוד יותר כאשר בעקבות נפילה, חאלה רוחסאנה עוברת לגור עם המשפחה. השמלה המסורתית שלה, יחד עם האנגלית המצומצמת מאוד שלה, ממחישים ביתר שאת את הזרות, שתושבים רבים בכפר מתאמצים להשלים איתה.

אף על פי שסגנון הכתיבה קליל, הנושאים שעאישה מאליק מתמודדת איתם כבדים ומטרידים כשהיא בוחנת את התחושה של להיות שונה, להיטמע בחברה זרה, להתמודד עם דעות קדומות, גזענות וקנאות דתית.

דרך עיניה של רוחסאנה הקורא מבין איך הדברים נראים בעיני מהגר שצריך להסתגל לתרבות זרה, במיוחד אם הוא לא דובר את השפה, ובאמצעות בילאל ומרים רואים את המאבקים המתמשכים שעמם מתמודדים בני דור ראשון ושני, שמאמינים שהם עשו הכל כדי להיטמע ובכל זאת מתמודדים עם דעות קדומות וחוסר סובלנות, ודרך תגובת תושבי הכפר, נבחנת צביעותם של אלה שטענו כי התנגדותם לרעיון המסגד נוגעת לשימורה של המורשת הנוצרית של הכפר והמסורות האנגליות ואין להם שום קשר לגזענות או קנאות דתית.
הסופרת מעמידה דמויות די סטריאוטיפיות ובוחנת באמצעותן כיצד אנשים מתמודדים עם שינוי, כיצד הם מגיבים באגרסיביות כשהם מרגישים שאורח חייהם מאוים. עם זאת, היא מראה שיש גם כאלה שמפגינים סובלנות ונכונות לתמוך במצבים בעייתיים. היא מכירה בכך שלא כולם מסוגלים לעמוד בפני שינוי. יש את אלה שמסתגלים בקלות יחסית, בעוד שאחרים זקוקים לזמן ארוך יותר כדי לשקול את צעדיהם לפני שהם מקבלים החלטה מה נכון עבורם לעשות.

"הארץ הירוקה והנעימה" הוא מעין תחקיר של עאישה מאליק על בריטניה של המאה העשרים ואחת, שהתייחס בקלילות יחסית לסוגיות די רציניות ששנויות במחלוקת. התרשמתי מאוד מהאופן שבו הוצגו  כל ה"בעד-נגד" בעימות, כך שהקורא יכול להבין את המניעים של כל אחת מהדמויות.
בשורה התחתונה השאלה העיקרית היא: מה המשמעות של להיות בריטי ומה הופך אדם להיות חלק מהמקום שנחשב בית. כבר בהתחלה הסופרת משווה את בניית המסגד לעבודתם של מיסיונרים נוצרים בארצות זרות, כשאמו של בילאל אומרת לו כי אחרית בבל היא "אפריקה" שלו. אך למרות הנושאים הרציניים והחשובים שעליהם מדובר בספר, "הארץ הירוקה והנעימה" הוא סיפור ממש מחמם לב ומיוחד עם מסר של "חייה ותן לחיות" שנכתב ברגישות והומור ואלה הופכים אותו לסיפור מעורר מחשבה על הטבע האנושי. סיפור על מסורת, אמונות, זהות, חשיבות הסובלנות והנכונות להסתגל.
לעיתים היה קשה לקרוא על הגזענות והאיסלאמופוביה שבילאל ובני משפחתו נאלצים להתמודד מול מי שמתנגד בלהט לרעיון שלהם בקשר למיסגד, אך היכולת לסובלנות והכלה מאתגרים לא פחות. אין נסיון ליפות את חילוקי הדעות או נסיון להתחמק מהנושאים שנבחנים, ובמקביל יש תובנה לגבי התרבות האסלאמית והדינמיקה בין תושבי הכפר ובתוך המשפחה המוסלמית.

איך יראה העתיד בכפר האנגלי הטיפוסי, וחשוב מכך, האם המקומיים יוכלו אי פעם לתקן את הנזק שנגרם בגלל חילוקי הדיעות ביניהם?
על כך תקראו בספר.
ממליצה!


נקרא כספר דיגיטלי באתר GetBooks .לטעימה מן הספר לחצו כאן:




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה