יום ראשון, 15 במרץ 2020

דמוקרטית הילדים- עומרי אקוניס

דמוקרטית הילדים- עומרי אקוניס
איורים: בר פביאן
ספרי ניב הוצאה לאור. 2020.




















הספר “דמוקרטית הילדים” מלמד ילדים בגיל צעיר את משמעות הבחירות ומה החשיבות של להצביע או לבחור בבחירות דמוקרטיות.

בפינת הכדורים בגן צבר, דורון ודור מתוכחים ביניהם באיזה משחק לשחק, כדורגל או כדורסל, ולא מגיעים להסכמה. כל אחד מתעקש על הבחירה שלו ואינו מוכן לותר. דור רוצה כדורגל ודורון רוצה לשחק כדורסל. כל אחד מהם חושב שהוא קובע ושהאחר לא יחליט בשבילו.

הגננת ישראלה רואה בויכוח הזה הזדמנות ללמד את הילדים פרק באזרחות שקשור בבחירות דמוקרטיות ומציעה לקיים בחירות כמו שהגדולים עושים, כשהם בוחרים את המנהיג שיעמוד בראש המדינה וינהיג אותה, באמצעות הצבעה דמוקרטית והליך בחירות, כולל תעמולת בחירות וקלפי מאחורי פרגוד.

“אוּלַי נַחְלִיט כְּמוֹ הַגְּדוֹלִים?” 

 כל ילדי הגן מתארגנים ונרתמים להצבעה הגורלית, שבסופן יקבע האם ישחקו כדורסל או כדורגל. לשם כך הם מכינים קלפי מתיבה, בריסטול פרסמת לכל אחד, פתקי הצבעה עליהם מצוירים כדורגל או כדורסל, ושני צוותים שצריכים למצוא את הדרך לשכנע את האחרים להצביע עבור המתמודד שלהם.

“כָּל יַלְדֵי הַגַּן בּוֹחֲרִים, וּלְכָל יֶלֶד יֵשׁ קוֹל שָׁוֶה לַקּוֹל שֶׁל חֲבֵרוֹ.
אֲבָל זִכְרוּ: מִי שֶׁיִּהְיוּ לוֹ יוֹתֵר פְּתָקִים עִם שֵׁם הַמִּשְׂחָק שֶׁהוּא רוֹצֶה לְשַׂחֵק,

הוּא הַזּוֹכֶה.

כֻּלָּם חַיָּבִים לְהִשְׁתַּתֵּף בַּמִּשְׂחָק, כִּי הָרֹב קוֹבֵעַ. חַד וְחָלָק.

תַּסְכִּימוּ לְקַבֵּל אֶת מָה שֶׁיִּקְבְּעוּ הַחֲבֵרִים?”
“כֵּן!” קָרְאוּ הַשְּׁנַיִם יַחַד. “בּוֹאוּ, כֻּלָּנוּ מַצְבִּיעִים!” 


נקבע יום לבחירות. נקבע מי יספור את הקולות ומי ימסור את התוצאה והכי חשוב הילדים לומדים שצריך יהיה לקבל את דעת הרוב,  ואין מקום להתוכח על התוצאה. אמנם עד רגע ההצבעה אפשר לעסוק בתעמולה,ולנסות לשכנע להצביע עבור מתמודד זה או אחר, אבל לאחר ההצבעה צריך לקבל את התוצאה כי שום דבר לא נעשה בכוח, אלא מתוך הסכמה.

במהלך הקריאה מתוודעים הילדים למושגים כמו קלפי, פתקי הצבעה,תעמולה, עבודת צוות,רוב ומיעוט, בחירה חשאית, תהליך הבחירה, חופש אישי, רגע האמת, שויון, פשרה, אחדות.

מלבד העקרונות הבסיסיים של בחירות דמוקרטיות שמוזכרים בספור, הספר מלמד שניתן להעביר שיעור קטן באזרחות, עם מושגים מעולם המבוגרים כשמתאימים את ההסבר לגיל הילדים, ובכך לחנך אותם למעורבות ולרגישות חברתית מגיל צעיר מאוד. הילדים לומדים את ערכה של בחירה חופשית שבאמצעותה ניתנת להם הזכות להביע את דעתם ובעקבותיה עליהם לקבל את תוצאות בחירתם.

אז איך מסתיים יום הבחירות בגן? האם הילדים ישחקו כדורגל או כדורסל?

על כך תקראו בספר לבד!

הסיפור כתוב בצורה קולחת ומעניינת ומסביר בשפה פשוטה ובהירה את כל מה שרצינו לדעת על דמוקרטיה. הוא מסופר לילדים באמצעות שיחה ערנית בין הילדים לגננת, מקנה להם כלים חינוכיים  ומונגש גם מבחינת האיורים המלווים את הטקסט. ובימים אלה של בחירות חוזרות ונשנות, נחמד שיש את הספר הזה שעוזר להשלים את מה שהם שומעים מסביבם.

מתאים החל מגיל 5 ואילך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה