יום שבת, 18 ביולי 2020

שקרים הכרחיים – דיאן צ'מברליין

שקרים הכרחיים – דיאן צ'מברליין

תרגום: שירי שפירא

הוצאת עם עובד

יולי, 2020. 415 עמ'











לפני שקראתי את הספר לא ידעתי דבר על תוכנית האאוגניקה, בארה"ב, תוכנית שעִקְּרָה מעל 7,000 אזרחים בצפון קרוליינה בין 1929 ל -1975. הממשלה ראתה בתהליך העיקור "טובת הציבור" ורבים מאותם מעוקרים היו קטינים שעברו את הניתוח מבלי שידעו בכלל מה עשו להם.


איזו זוועה נוראית.

 

אֵאוּגֵנִיקָה היא פילוסופיה ביולוגיתחברתית העוסקת בחקר השפעת התורשה על מאפיינים מנטליים והתנהגותיים בבני אדם מתוך שאיפה למצוא וליישם דרכים "להשביח" את המין האנושי, באמצעים כגון הימנעות מהתרבות של  אנשים עם תכונות תורשתיות פחות רצויות או בלתי רצויות, הסובלים ממומים גנטיים (אוגניקה שלילית) או להיפך, עידוד רבייה של אנשים שיש להם תכונות רצויות תורשתית (אוגניקה חיובית). לאֵאוּגֵנִיקָה יש שורשים בשנות ה- 1800 בבריטניה הגדולה, צרפת, גרמניה וארה"ב. (תוכניות האאוגניקה של הנאצים התבססו ברובם על מה שאמריקה עשתה)


זוהי הנחת היסוד העומדת מאחורי הספר "שקרים הכרחיים",  בו נגזר גורלם של אנשים פגומים נפשית או חלשים כלכלית או אפילפטיים לעבור עיקור באמצעות עתירותיהם של עובדים סוציאליים, במיוחד בצפון קרוליינה. אם למדינה הייתה סיבה להאמין שהם כאלה, הם יעברו עיקור, יפסיקו להתרבות ולהיות נטל על עצמם, על משפחותיהם ועל המדינה. במשך כמעט חמישים שנה, המחקר, החקיקה ועיצוב דעת הקהל סביב אאוגניקה נתמכה על ידי אוניברסיטאות בינלאומיות מכובדות, מעבדות מחקר, פוליטיקאים בולטים וסלבריטאים. באמריקה היא מומנה על ידי קרן קרנגי, ובהמשך על ידי קרן רוקפלר. מאמצים אלה זכו לתמיכה של האקדמיה הלאומית למדעים, האיגוד הרפואי האמריקני ומועצת המחקר הלאומית. צפון קרוליינה הפכה למדינה שעיקרה את רוב האנשים בארצות הברית.

 

 

הסיפור נפתח ונסגר בשנת 2011, אך עיקרו מתרחש בשנת 1960, בצפון קרוליינה.

אייבי הארט בת ה-15  גרה עם נוני, סבתה הסוכרתית, עם אחותה היפה מרי אלה, בת 17, בעלת איי קיו נמוך, ובנה הבלתי חוקי של מרי-אלה התינוק ויליאם בן ה-2. הן גרות בבקתה עלובה ובתנאי עוני קיצוני בחוות טבק קטנה במחוז גרייס הכפרי, צפון קרוליינה. אביה נהרג בתאונת עבודה, אמה מאושפזת בבית חולים לחולי נפש עם מאניה-דיפרסיה,  ואייבי נאבקת לטפל במשפחתה. מצבה הבריאותי של סבתה רע, מצבה המנטאלי של אחותה בעייתי, ואחיינה לוקה בהתפתחותו, ומשערים שהוא מפגר. אייבי והחבר שלה רוצים להתחתן והחלום שלה  ללכת לקולג '. אך אייבי  סובלת מהתקפי ניתוק ואפילפסיה היא נתמכת כלכלית על ידי הרווחה, ומכאן שהיא מתאימה לכל הקריטריונים.

 

ג'יין פורסטר בת ה-22 סיימה את לימודיה, נשואה טרייה לרופא ילדים (שובניסט), והיא העובדת הסוציאלית החדשה במחוז גרייס. עד מהרה היא לומדת שתפקידה דורש יותר מסתם מתן עזרה למשפחות נזקקות, וקשה לה להישאר מנותקת רגשית מחיי מטופליה. מדינת צפון קרוליינה העניקה  את הכוח והשיפוט לעובדים הסוציאליים להחליט ולקבוע אם יש לעקר נשים מסוימות שנמצאות על הרף של עוני מרוד, פיגור שכלי, מחלה תורשתית וכו'.

 

ג'יין מתקשה להשאיר את עבודתה מאחור כשהיא חוזרת הביתה לבעלה הטרי, שמתנגד לעבודתה עם צבעוניים/עניים/ just name it , ורק רוצה שהיא תשתלב חברתית ותרכוש חֲבֵרוֹת בקאנטרי קלאב. הוא יותר מאשר ישמח אם היא תעסוק בהתנדבות במועדון הצדקה, תהיה עקרת בית ותוליד ילדים. אבל ג'יין חולמת על קריירה ועזרה לזולת. היא אפילו רכשה את 'הגלולה' ללא ידיעתו. הבוסית שלה נוזפת בה לעתים קרובות בגלל מעורבות יתר וגישתה ההומניטרית בעבודה מותירה אותה עם איבה ודעות קדומות כלפיה מצד עמיתיה לעבודה, שדרשו ממנה לבצע את מדיניות המדינה.

ג'יין אינה יכולה להתעלם מהסודות שהיא לומדת על משפחת הארט. היא מעורבת בלהט עם המשפחה הזו שחייה נמצאים עמוק בתוכנית האאוגניקה עוד לפני שהיא קבלה רשמית את המקרה שלהם. היא הופכת להיות התקווה היחידה למשפחה הזו והיא צריכה לקבל החלטות שנוגדות את דיעותיה, והיא אינה בטוחה שמה שנדרש ממנה הוא הבחירה הנכונה.

 

כבר מהפרק הראשון נמשכתי לחייהם של כל הדמויות.

הסיפור זורם ומסופר בגוף ראשון בפרקים מתחלפים לסירוגין, בין אייבי לג'יין.

דיאן צ'מברליין היא סופרת נהדרת. היא חקרה את הנושא לעומק, והיא עושה עבודה מצוינת תוך התמקדות במשפחה ספציפית אחת וההשפעה שיש לתכנית העיקור על חייהם. למרות שהדמויות בדיוניות, העובדה שהן מבוססות על מקרים אמיתיים מצמררת. ג'יין חוצה את גבולותיה המקצועיים ומפרה את סודיות הלקוחות בכמה הזדמנויות ובהחלט צועדת על חבל דק בין טיפול מועיל לטיפול שמשפיע לרעה. יחד עם זאת היא מראה דרך הסיפור, לא רק את זוועות העבר, אלא גם את התקווה, כשיש גם כאלה שמתייחסים לאחרים בהגינות ובשוויון.

 

"שקרים הכרחיים" הוא סיפור אנושי, מזעזע, עוצמתי, מרתק ומשכנע שלא אשכח.  

סיפור ספוג אמיתות מזוויעות של אלה שלא היה להם קול ולא היתה להם ברירה, מכיוון שנולדו עם חוסר מזל במקום עם כפית של כסף.  יש בו סוגיות גזע, סוגיות חברתיות, סוגיות של שיחרור האשה ובעיני הוא  קריאת חובה!

מומלץ מאד.

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה