יום חמישי, 23 ביולי 2020

פארק הרסיסים - אלינה ברונסקי

פארק הרסיסים - אלינה ברונסקי

תרגום: עפרה קק

הוצאה: כנרת זמורה-דביר

2011. 224 עמ' מודפסים

נקרא כעותק דיגיטלי באינדיבוק.


















"לפעמים נראה לי שאני היחידה בשכונה שעדיין יש לה חלומות הגיוניים. לי יש שני חלומות, ואני לא מתביישת באף אחד מהם. אני רוצה להרוג את וָאדים. ואני רוצה לכתוב ספר על אמא שלי כבר יש לי כותרת בשבילו: "סיפורה של אישה אדמונית חסרת מוח, שעוד היתה חיה אילו שמעה בקולה של בתה הבכורה והנבונה". אולי זו תהיה רק כותרת משנה. יש לי עוד זמן לשקול את העניין, מכיוון שעדיין לא התחלתי לכתוב." (פסקה ראשונה של הסיפור)

 

אלכסנדרה, או סאשה נאימן, כפי שהיא אוהבת שיקראו לה, היא נערה בת ה -17 שהיא ומשפחתה היגרו מרוסיה לגרמניה כשהייתה צעירה יותר. אמה היפה היתה שחקנית חובבת  וסטודנטית להיסטוריה של האמנות. "היא ניגנה בפסנתר ובגיטרה, הכירה מיליון שירים, והיתה לה גם נטייה לשפות" מקצועות ריאליים היא מעולם לא הבינה. "באותה מידה היא גם לא ידעה מתי הגיע הזמן להעיף גבר מהבית". הם גרים כעת במתחם דיור רב קומות של מהגרים, בפרבר מרוחק של פרנקפורט, ליד פארק זרוע בקבוקים שבורים, בו הנוער בגילה מסתובב.


אבל לא סשה. היא מתקבלת כמהגרת היחידה מהשכונה שלה, לבי"ס פרטי, היא תלמידה מצטיינת במיוחד במתמטיקה, היא בעלת חשיבה לוגית מפותחת, ונראה שמצפה לה עתיד מבטיח. יש לה חוש הומור מריר, אבל היא פגומה. בהדרגה אנו מגלים עד כמה.


לאחר שהיתה עדה לרצח האכזרי של אמה ושל החבר של אמה, בידי בעלה לשעבר של אמה, אביה החורג ואדים, היא מלאת זעם. ואדים נמצא עכשיו בכלא והמשפחה מטופלת על ידי מריה, קרובת משפחה שהגיעה במיוחד מרוסיה, אך סאשה לא נחמדה לאף אחד חוץ מאל שני אחיה הקטנים, אנטון בן ה-9 ואליסה בת ה- 4, עליהם היא מגנה בלהט. במקביל, היא חשה צורך לברוח מחייה, ועושה את הצעדים הראשונים בענין. לאורך הדרך היא מגלה עולם שונה לגמרי משלה, חוקרת  את המיניות שלה, ומקבלת החלטות יוצאות דופן.

כבר מהדף הראשון סאשה מתגלה כדמות כנה ומספרת לנו בצורה בוטה וישירה את הסיפור שלה. השפה שלה צלולה, אינטליגנטית, רגישה ועוקצנית, רכה ומחוספסת. היא עצמה מלאה בניגודים. היא חזקה ופגיעה מאוד, קודרת וחכמה מאד, קשוחה ורגישה ועם זאת רחוקה מתחושותיה שלה. והכנות הזו היא שהופכת אותה לאמינה.היא מחפשת אך לא מוצאת נחמה.


בסגנון הכתיבה המדויק והתמציתי שבו כותבת אלינה ברונסקי היא מצליחה לשקף את אישיותה של סאשה ואת חייה חסרי המנוחה, שמונעים על ידי  הכעס, ולתאר את אורח החיים של המהגרים בגטו הרוסי בגרמניה.  


הסיפור מרתק, מסופר בקולה של סאשה, בגוף ראשון. אין חלוקה לפרקים מה שמעצים את תחושת הדחיפות, האינטנסיביות, המקבילה להתנהלותה של סאשה. יש בסיפור כמה טוויסטים מפתיעים אבל כמעט תמיד הוא נשאר נאמן לדמותה של סאשה.


"פארק הרסיסים" הוא רומן הבכורה של אלינה ברונסקי, בו היא מספרת סיפור עם גיבורה מרתקת וסיפור חיים בלתי נשכח. יש כל כך הרבה עצב, כעס וכאב בסיפור של סאשה,  ויחד עם זאת יש יופי בעצב שבו.

 

ממליצה בחום!

 

נקרא כספר דיגיטלי באתר אינדיבוק .לרכישה/ לטעימה מהספר, לחצו כאן:

https://bit.ly/2B5Q4li

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה