יום רביעי, 8 ביולי 2020

נערת ההרדוף – צ'יטרה בנרג'י דיוואקרוני

נערת ההרדוף – צ'יטרה בנרג'י דיוואקרוני

תרגום: יעל סלע-שפירו

הוצאת כנרת זמורה-דביר

2014. 318 עמ'

















 

"נערת ההרדוף" הוא סיפורה של קורובי ומסעה למציאת זהותה.

קורובי, נקראת על שם פרח ההרדוף שהוא יפה וחזק אך גם רעיל. היא יתומה מלידה, גדלה במשק בית בנגלי מסורתי מוגנת על ידי סבה וסבתה. היא מבלה שבע עשרה שנה בביתם העתיק עם מקדש לאלה, בית המאפיין את קסמיה הישנים של העיר היפה קולקטה.

הסיפור מתחיל כשקורובי בת ה -17 מתעוררת מחלום לילי, בבקר אירוסיה לרג'אט, בו היא ראתה דמות שמזכירה את אמה המנוחה, ומקבלת ממנה מסר מסתורי על חיפוש משהו מעבר לאוקיאנוס. רג'אט, הוא בן למשפחה יוקרתית בקולקטה. הכלאה בין נער שעשועים, קל דעת, מודרני, מבולבל ודי חלש אופי. הנישואין לא רק יפגישו שני אנשים שמאוהבים, אלא גם יאחדו משפחה הינדית מסורתית עם משפחה מודרנית בעלת עסקים.

טרגדיה מכה את המשפחה של קורובי עם מותו הפתאומי של סבה האהוב, וחייה עוברים טלטלה. הנישואים נדחים, פרטים חדשים שנוגעים למות אמה ואביה, שהוסתרו ממנה כל השנים, מתגלים, וקורובי מתעקשת לגלות הכל על עברה, מעבר למה שסבתה מספרת. היא יוצאת לבדה למסע חיפושים בארה"ב לגלות מי היא באמת והאם היא יכולה להיות כלה הולמת לרג'אט, מבלי לדעת שהסודות שהיא תגלה יטילו צללים לא רק על חייה, אלא על חייהם של האנשים הסובבים אותה, והיא מעמידה את עצמה ואותם בסכנה.

המסע שלה חריג לכשעצמו כנערה הודית צעירה שנוסעת ללא ליווי הולם, והוא מוביל אותה לחוויות חדשות, לשורה של אתגרים והתנגשות תרבויות, הגורמות לה להטיל ספק במסורות, באמיתות ובציפיות הבסיסיות איתם ולפיהן גדלה.

הספר דן בהפרדה גזעית בין הודים-מוסלמים להודים-בנגלים, מתאר את התרבות והמנהגים של הודו, בכל הקשור לנישואים בין מעמדות שונים, מנהגי תפילה, ערכי משפחה, והמתח בין מי שרוצה לשמור על המסורת ומנהגי הדרך הישנה לבין אלה שמחבקים אליהם את החדש. בין היתר הוא עוסק במתחים שעולים בעקבות פעולת הטרור של 11.9.

צ'יטרה בנרג'י דיוואקרוני שוזרת סיפור על אהבה, אובדן, גילוי והחיפוש אחר העצמי, ומציגה מציאות אופיינית להודו השמרנית בה משפחות יכולות להתפרק בגלל סודות, טעות בשיקול דעת, שקרים או בגידה קשה. לצד כל אלה היא מעצימה את הדמויות הנשיות בספר.  

קורובי הצעירה חיה עם האמת והיושרה שלה ולוקחת אחריות על הטעויות שהיא עושה, סרוג'יני,סבתה מוצאת את הכוח לעמוד נגד הסודות של בעלה ומתמודדת עם מסלול חייה החדש, פיה הצעירה, אחותו של רג'אט, היא נערה מקסימה וחסרת פחד, שבועטת במוסכמות החברתיות ובדעות הקדומות וקוראת למשרת-נהג שלהם  חבר, והמטריאכית של משפחת בוס, ג'יישרי ,אמם של רג'אט ופיה, היא דוגמא לאישה שנאבקת למצוא איזון בין אמהות, אשת איש ואשת עסקים.

 

"נערת ההרדוף" הוא סיפור שאין בו רגע משעמם. הוא מכיל עלילות ותת-עלילות, הקשורות בדמויות בעלות פגמים וקסם. הרבה סוגיות חשובות עולות בסיפור כמו הורות, דיעות קדומות, הבדלי דת, מערכות יחסים, מורשת וערכים ולרגע נדמה כאילו יש בסיפור אוסף של סיפורים שמשתלבים לסיפור אחד, כשהחיבור ביניהם נעשה על ידי קפיצה קדימה ואחורה בין האירועים ובין הדמויות. העיסוק בסוגיות השונות לא  מעמיק במיוחד, ויש תחושה של פערים בעלילה וקפיצות מנושא לנושא. הרבה מהאמירות קלישאתיות והדמויות הן די סטריאוטיפיות.

אין ספק שהספר יכול להפוך לסרט בוליווד מצליח, ולמרות שהסוף היה צפוי, עדיין רציתי לסיימו ולגלות איך הוא מסתיים.

ספר חביב, הקריאה זורמת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה