יום שישי, 10 ביולי 2020

לא יכול לאהוב יותר – דנה שניידר

לא יכול לאהוב יותר – דנה שניידר
הוצאת ספרי ניב
2020. 194 עמ'



















הסיפור מסופר מנקודת מבטה  של זוהר, אוצרת תערוכות היסטוריות כבת  40 , נשואה +3  בנות שנמצאת בשבוע החמישי להריונה וחוששת מתגובת בעלה, לו היא נשואה 20 שנה.
זוהר שומרת על ההריון בסוד בשבועות הראשונים, אבל בסופו של דבר נאלצת לשתף את בעלה. לאור דיעותיו בנושא במהלך שנות נישואיהם, התגובה שלו לא אמורה להפתיע אותה, אבל אין ספק שקיוותה לתגובה אחרת. בעלה מציב בפניה אולטימטום.  לוותר על ההריון הלא מתוכנן או שהוא עוזב את הבית. זוהר מנסה לדבר אל ליבו אך הוא נשאר איתן בהחלטתו ובלית ברירה היא נכנעת ללחצים ועוברת הפלה, בעקבותיה מחריף המשבר ביניהם. זוהר כועסת על עצמה כועסת על בעלה  מדוכאת ולא מצליחה להתגבר על הרגשות השליליים ואינה מוכנה לקבל עזרה מבחוץ כדי לשקם את מערכת היחסים העכורה, וכשליאור מבין שהשבר עמוק ואין דרך ורצון מצד זוהר להתגבר עליו הוא עוזב את הבית  וזוגיות של עשרים שנים מסתיימת בשבר גדול.

זוהר, נשארת בביתם, מגדלת כמעט לבדה את שלוש הבנות,  יש נתק מוחלט בינה ובין בעלה, וזמן לא רב אחר כך הגירושים מקבלים תוקף. למרות הקשיים הנפשיים, זוהר מבקשת את חייה בחזרה, מחליטה להפוך את הלימון ללימונדה ולהינות מהעצמאות החדשה ולהגשים את מה שהיא רוצה, בלי לתת לפחד לשלוט בה.
פגישה אקראית עם אביחי, קצין בכיר בצה"ל, גרוש ואב לשני בנים, משנה שוב את חייה, והיא מתחילה מערכת יחסים המושתתת בעיקר על סקס. אין ביניהם שיחות נפש, אין היכרות בין הילדים, החיים האישיים נדחקים הצידה והמפגשים הם יותר לצורך סיפוק גופני. מכורח תפקידו הצבאי אביחי אינו נמצא בבית על בסיס יומיומי והקשר מנותב למפגשים קצרים במקומות שונים, כשהוא יוצא למספר שעות חופשה או בסופי שבוע כשבניו אינם שוהים אצלו. זוהר מקבלת את לוח הזמנים וקצב המפגשים שאביחי מכתיב כי כל מה שהיא מחפשת זה להרגיש מחובקת ואהובה.

לאט לאט מתפתח הקשר ונימה אישית יותר חודרת. זוהר מצליחה לחדור מבעד לשריון הרגשי הנוקשה של אביחי, והוא פותח את ליבו טיפין טיפין בפניה, מספר לה על שירותו הקרבי, המחיר שהוא שלם ומשלם, מתגלות הסיבות לגירושיו ולאופי נישואיו, וזוהר מתגלה כאשה תומכת ומעודדת, מכילה ואוהבת.

"לא יכול לאהוב יותר" הוא ספר קצר קריא וזורם שעוסק בתחושת ההחמצה הקשורה בגירושים, החרטה וכאב ההפלה ופירוק משפחה. בעיות של אמהות יחידניות/חד הוריות/ גרושות עם ילדים, שבאמצע החיים יוצאות לחיים חדשים אם מרצון או מכורח מציאות. ההשפעה של הניתוק מהמוכר והידוע על הדינמיקה המשפחתית, החשש מקשיים כלכליים והחרדה מפני מערכות יחסים של פרק ב' . אהבה ובגידות, שנאה ותקווה לצד הבטחה להזדמנות שנייה, של מי שמוכנה לשחרר ולהמשיך הלאה, גם אם הזוגיות החדשה מבוססת ברובה על מפגשים אינטימיים.

"לא יכול לאהוב יותר" מאת דנה שניידר, בהוצאת "ספרי ניב", הוא רומן על הגבול שבין רומן לרומן רומנטי. לא מדובר בספרות מופת. הרעיון בבסיס העלילה טוב, אך בעיני, הביצוע הרבה פחות. אישית, לא הצלחתי להזדהות עם אף אחת מהדמויות.


*** 

"לא יכול לאהוב יותר" הוא ספר ביכוריה של דנה שניידר, ילידת תל אביב 1976, בוגרת תואר ראשון ביחסים בינלאומיים ומזרח אסיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, ותואר שני ביחסים בינלאומיים מהמכון ללימודי דמוקרטיה, אוניברסיטת ווסטמינסטר, לונדון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה