יום ראשון, 7 ביוני 2020

מילים ושתיקות – אפרת גל

מילים ושתיקות – אפרת גל
הוצאת ספרי ניב
2020. 191 עמ'




















"מילים ושתיקות" הוא רומן המספר בעיקר את סיפורה של לילי והדינמיקה בינה לבין האנשים שנמצאים בחייה.

חייה של לילי, שרויים בעצבות תמידית, בחוסר בטחון, ובכמיהה לאהבתו של אביה. היא עדה ליחסים הבעייתיים ששררו בין הוריה, לשתיקות ועוד יותר למילים שנאמרו לה בילדותה ונשמעו פוגעניות, מילים שהשאירו חותם על חייה.

לילי מעריצה את אימה שמשמשת לה דוגמה להורה המושלם, ולא יודעת להבחין בהשפעת שתלטנותה המוסווית של אמה, על יחסיה עם אביה. היא חיה עם זכרון שתיקות עוינות בין הוריה, התבטאויות ארסיות, לצד היעדר מוחלט של ביטויי אהבה כלפיה מצד אביה.

כילדה וכמתבגרת לילי חווה קשיים חברתיים, מרגישה תמיד אאוט-סיידרית, ולא מצליחה למצוא את קולה ולבטא את עצמה. זה מתבטא לא אחת בתחושות פיסיות קשות. בבגרותה היא מתקשה למצוא זוגיות ואהבה. בועז נכנס אל חייה, מתאהב בה והיא בו, אך הקשר ביניהם נתקל בקשיים ובחוסר פירגון מצד אמו,  ולילי לא מקלה עליו.

כשאביה של לילי מאושפז בבית חולים נדמה לרגע שנפתח פתח לקירבה ביניהם, אך לא עובר זמן רב והוא נפטר. לילי בורחת מהארץ בהחלטה של רגע, להודו, ומשאירה את בועז מאחור עם לב שבור והבטחה ליצור קשר כשהיא תחזור. אך בהודו, היא לא מוצאת בסופו של דבר את השלווה והיא חוזרת לארץ.

מותו של אביה והפרידה ממנו, מלווים אותה בחלומותיה, והם מהולים בצער עמוק של החמצה, שכן עם מות אביה מתה גם התקווה שלה, לזכות בתשובות שיביאו מרפא ותיקון לנפשה המסוכסכת.

לילי, בועז, דליה (אמו של בועז), ואלברט (אביה של לילי), חיים כל אחד מסיבותיו הוא, בתחושה קשה שהם לבד בעולם. חלקם חווים כאב ועצב עמוק, כעס דאגה ובלבול, וחלקם אכזבה ואשמה.

בועז, מחפש תשובות לתקופות בהם אימו, דליה, אלמנת מלחמת ששת הימים, לא היתה נוכחת בחייו, ומקבל שתיקות. דליה היא אם שמעורבת ברמה חולנית בחייו מינקות, ובבגרותו יש לכך השפעה עליו, אך חוסנו הנפשי עולה על זה של לילי שאינה מצליחה להתמודד עם חוסר האמון הפנימי שלה בעצמה ובאחרים והיא מלאה תסכולים שלא אחת מתפרצים בצורה אגרסיבית.

כל אחת מהדמויות עוברת מסע פנימי שנמשך לאורך השנים בהם עליות ומורדות, פיתולים והפתעות.

מה עובר על לילי בהודו?
מה עובר על בועז ואמו?
האם לילי תמצא שלווה ובעקבותיה תמצא אהבה?

"מילים ושתיקות" הוא ספר שעוסק בקשר שבין הורים לילדים, בין זוגות, ובין מטפל למטופלת. סיפור שעוסק במערכות יחסים במשפחה, והשפעת הקשיים שהילדים חווים בילדותם, לטוב ולרע, על הדימוי העצמי, התפתחות יחסים ויצירת קשר זוגי בבגרותם, ובעיקר על הכוח של המילים, אלו שנאמרות ואלו ששותקות, להשפיע בצורה דרמטית ולגרום נזק מצטבר על חייו ואושרו של הילד, כילד וכבוגר, ובמיוחד התחושה המועברת אל הילדים כאילו הם לא בסדר כששורש הבעיה הוא בהורים עצמם.

ספר מעניין ומעורר מחשבה שמשך אותי לתוכו מההתחלה.

מומלץ לקרוא!

***

אפרת גל, חברת קיבוץ מעין צבי, דרמה-תרפיסטית, מדריכה מטעם האגודה לטיפול באומנויות בישראל, מטפלת זוגית ומשפחתית, ומנחה סדנאות. 
"מילים ושתיקות" הוא ספרה הראשון.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה